Električni skiroji pri nas spadajo med lahka motorna vozila. Vozijo jih lahko starejši od 14 let oziroma stari od 12 do 14 let, če imajo kolesarsko izkaznico. Najvišja dovoljena hitrost je 25 kilometrov na uro. Uporaba zaščitne čelade je obvezna do 18. leta. Voziti morajo po površinah, namenjenih kolesarjem. Kjer jih ni, morajo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje 50 kilometrov na uro. Vožnja po pločniku je prepovedana.

Evropski svet za varnost v prometu (ETSC) je te dni objavil najnovejše poročilo o varnejših tehničnih standardih za električne skiroje in njihovo varnejšo uporabo. Tovarniška nastavitev najvišje možne hitrosti na 20 kilometrov na uro, prepoved vožnje s potniki in po pločniku, obvezna varnostna čelada za vse in najnižja dovoljena starost voznikov 16 let so nekatera od sprejetih priporočil.

Poročilo je odziv na hitro povečevanje uporabe električnih skirojev v zadnjih petih letih in s tem povezano povečanje števila poškodovanih ali umrlih. Upoštevali so paleto razpoložljivih podatkov, študije bolnišnic, testiranje varnosti vozil in raziskave iz Evrope ter od drugod. Pravila, na primer glede najnižje starosti voznika, največje moči in hitrosti, uporabe čelade, so trenutno v državah po Evropi različna. Avtorji poročila pa si želijo, da bi bili tehnični standardi teh vozil in priporočila za njihovo uporabo čim bolj usklajeni.

Po podatkih Agencije za varnost prometa (AVP) se je letos do konca februarja zgodilo enajst prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki električnih skirojev. Osem jih je bilo lažje poškodovanih. Lani sta v skupno 228 nesrečah dva voznika električnega skiroja umrla, 29 jih je bilo hudo poškodovanih, 164 pa lažje. V letu 2021 je bilo nesreč 109 (huje poškodovanih 16, lažje pa 74), v letu 2020 50 (trije huje ranjeni, 38 lažje). Najpogostejši vzroki so neprilagojena hitrost, neupoštevanje pravil prednosti in napačna stran oziroma smer vožnje. Da bi izboljšali varnost voznikov električnih skirojev, bo AVP aprila izvedla nacionalno preventivno akcijo.

Velikost koles, smerniki ...

Eno od priporočil Evropskega sveta za varnost v prometu (ETSC) je, da bi bila najnižja starost voznika 16 let oziroma da bi bila starostna meja usklajena z najnižjo starostjo za voznike koles z motorjem. Zaščitne čelade naj bi bile obvezne za vse, kot velja na Danskem, Finskem, v Grčiji in Španiji. Zavzemajo se za prepoved prevoza potnikov, vožnje po pločniku, uporabe mobilnega telefona med vožnjo in pod vplivom alkohola ali prepovedanih drog.

Tovarniška nastavitev omejitve hitrosti naj bi znašala 20 kilometrov na uro, po predpisih, ki veljajo na Danskem, Norveškem, Švedskem, v Nemčiji, Italiji in Švici. Najvišja moč vozila naj bi bila 250 vatov. Priporočajo ukrepe proti nedovoljenim posegom v skiroje – da jih torej ne bi prirejali za doseganje previsokih hitrosti. Kolesa naj bi bila velika najmanj 30,5 centimetra, sprednje in zadnje zavore med seboj neodvisne, opremljeni bi morali biti s smerniki in zvočno opozorilno napravo. ETSC poudarja, da bi veliko že obstoječih priporočil za večjo varnost ranljivih udeležencev v prometu (omejitve hitrosti na 30 kilometrov na uro, ločene kolesarske steze, območja z manj prometa in večji nadzor nad spoštovanjem pravil) koristilo vsem udeležencem v prometu, tudi uporabnikom električnih skirojev.

»Električni skiroji so v evropskih mestih zdaj res pogosti, a žal je veliko tudi resno poškodovanih voznikov. Da število poškodovanih ne bi naraščalo, potrebujemo nekaj razumnih ukrepov,« pravi izvršni direktor ETSC Antonio Avenoso. Dodaja, da električni skiroji lahko igrajo pomembno vlogo v trajnostnih mestih prihodnosti, ki bodo morala biti varnejša za ranljive prometne udeležence. Vendarle gre za alternativen način prevoza, ki je za prometne udeležence manj tvegan kot avtomobili, kombiji in tovornjaki. Avenoso pa tudi opozarja, da odgovornost za večjo varnost ni zgolj na voznikih električnih skirojev, ampak tudi na mestih, da vzpostavijo varno prometno okolje z mrežo ločenih kolesarskih stez in ustreznih omejitev hitrosti. Tako bomo v prometu vsi bolj varni. 

Priporočamo