Šolski let ultralahkega letala tipa sting se je 5. julija 2020 popoldne končal s strmoglavljenjem na pšenično polje v bližini vasi Spodnja Gorica. Letalo je bilo močno poškodovano, pilot in njegov učenec pa sta jo odnesla z nekaj praskami in sama izstopila iz razbitin. Kako je to sploh mogoče? Letalo je imelo reševalno padalo, ki ga je pilot tudi pravočasno uporabil. V nasprotnem primeru bi bile posledice tragične.

Letalo je ob treh popoldne vzletelo z mariborskega letališča na šolski let. Najprej je učenec vadil spuščanje in vzpenjanje, nakar je učitelj prevzel prikaz tako imenovanega prevlečenega leta. Gre za manever, ko se pilot namenoma približuje stanju, ko letalo izgubi vzgon (v tem primeru seveda začne padati proti tlom in do takega stanja se piloti nočejo spraviti). To delajo piloti na dva načina. Bodisi s (premočnim) vzpenjanjem bodisi z zmanjševanjem hitrosti. V tem primeru je pilot zmanjševal hitrost. A očitno preveč. Hitrost je zmanjšal na 34 vozlov, letalo pa je padlo v nenamerni vrij. To je stanje, ko se po izgubi vzgona letalo začne nekontrolirano vrteti okoli svoje osi in padati proti tlom. V takem primeru je treba odreagirati hitro, natančno, ustrezno. Najprej s pravilnim krmiljenjem letala, nato z dodajanjem plina. A v tem primeru letala ni bilo več moč rešiti pred strmoglavljenjem. Pilot s krmiljenjem ni mogel stabilizirati letala, je sicer dodal plin, manever je bil neuspešen. Ugasnil je motor in sprožil reševalno padalo. Letalo se je stabiliziralo in padlo na pšenično polje kakih pet kilometrov južno od letališča. Posadka je brez poškodb sama zapustila letalo.

Hitrost je bila prenizka

Sledila je preiskava dogodka. Dodati je treba, da ta nikoli ni namenjena iskanju krivca, sploh pa ne morebitne kazenske odgovornosti. Preiskave letalskih nesreč so namenjene ugotavljanju vseh dejstev o sami nesreči ter vzrokov zanjo z namenom, da do podobnih nesreč ne bi več prihajalo, da bi se iz ugotovitev kaj naučila letalska industrija in seveda piloti. Služba za preiskavo nesreč načeloma izda tudi več priporočil. Tudi v tem primeru je bilo tako.

Dejstvo je, da je letalo v tem konkretnem primeru izgubilo vzgon. Do česar ne bi smelo priti. Pilot je vozil prepočasi. Spustil se je pod dovoljeno najnižjo hitrost, kar je proizvajalec letala v priročniku strogo prepovedal. Hkrati je bilo letalo glede na priporočila proizvajalca pretežko, prav tako je imelo težišče na skrajni meji. Nekaj je bilo narobe tudi s cevjo, ki je povezana z mehanskim prikazovalnikom hitrosti (v cev je bila zvrtana luknja, zatisnjena z izolirnim trakom), a naj to ne bi vplivalo na nesrečo. Preiskava je pokazala še, da morda pilot ni mogel do konca potisniti pedala za upravljanje smernega krmila, češ da se je morda v kaj drgnilo. A tudi to naj ne bi vplivalo na sam dogodek. Ob tem je treba dodati, da so pravila za letenje z ultralahkimi letali precej bolj ohlapna kot za športna letala, kaj šele za komercialne lete. »Pilot se je spustil pod dovoljeno hitrost, da bi učencu pokazal, kako tak manever vpliva na delovanje letala. A se je izkazalo, da je na nadaljnji potek dogodkov vplivalo tudi to, da je bilo letalo pretežko in da je imelo spremenjeno težišče,« je pojasnil vodja preiskave Toni Stojčevski. Res pa je, da je preiskava pokazala, da je predpisana teža lahko prekoračena zelo hitro in da bi v izogib temu ob dveh osebah v letalu morali natočiti zelo malo goriva. Prav tako je imelo letalo ob nevtralni legi krmilne ročice levo krilce odklonjeno za 15 stopinj navzdol, kar je zelo nenavadno in po izjavi proizvajalca zunaj dovoljenih meja. Preiskava je podoben odklon ugotovila tudi pri pregledu drugega letala istega tipa. To lahko vpliva na reševanje iz vrija. V poročilu piše še, da je bil pilot dovolj izkušen. Imel je 290 ur letenja. To je sicer malo, a je treba pojasniti, da so to le ure na ultralahkih letalih, medtem ko je šlo za pilota z veliko izkušnjami na športnih letalih.

Pilote naj se seznani s to nesrečo

In še bistvo preiskave – priporočila. Kar nekaj jih je: proizvajalec letal naj preveri navodila za preglede delovanja pito-statične inštalacije, v priročniku naj obrazloži odklone obeh krilc, agencija za civilno letalstvo naj poročilo uvrsti med teme na varnostni konferenci glede izvajanja prevlečenih letov, prav tako je treba opozoriti vse pilote ultralahkih letal na spoštovanje omejitev maksimalne mase zrakoplova in položaja težišča, od izvajalcev šolanja pilotov pa naj agencija zahteva bolj natančna določila poteka izvajanja vaj prevlečenega leta – predvsem, do katere točke je to še dovoljeno. Kajti če gre predaleč, se lahko zgodi katastrofa. Kot bi se lahko julija 2020, če ne bi bilo delujočega reševalnega padala.

Priporočamo