Včasih so večeri po naših domovih potekali tako, da se je pred televizijskim zaslonom zbrala vsa družina, kjer so vsi skupaj ob točno določenem času spremljali oddaje nacionalne televizije. Televizijska ponudba je bila skromna, kanalov je bilo malo, zato je bil izbor precej majhen. Nacionalna televizija je bila glavni, pogosto tudi edini vir informacij, filmov in zabave.
S prihodom komercialnih televizij se je prekinil monopol nacionalne televizije. Gledalci so dobili možnost večje izbire, sploh ker so komercialni kanali (in kasneje kabelska televizija) ponudili raznovrstne vsebine, prilagojene specifičnim okusom in interesom gledalcev, kar je pomenilo, da so začeli tekmovati za gledanost, ki je bila prej skoraj izključno rezervirana za nacionalno televizijo. Tudi oddaje, ki so bile prej na RTV SLO nedotakljive, so dobile konkurenco v obliki novih, komercialno usmerjenih produkcij, ki so predvsem s šovi pogosto stavile na senzacionalnost in privlačnost za širšo javnost.
S tehnološkim napredkom pa je prišel še en prelomni trenutek – digitalne aplikacije in platforme za pretakanje vsebin, kot so Netflix, youtube in druge, so popolnoma preobrazile način spremljanja televizije. Gledalci so postali še bolj razpršeni, saj niso bili več omejeni niti s časom niti s krajem gledanja. Tradicionalni televizijski program se je moral in se še vedno mora prilagoditi novi realnosti, saj imajo gledalci na voljo nešteto vsebin, ki jih lahko na različnih napravah, od pametnih telefonov do tablic in računalnikov, spremljajo, kadar koli želijo, in tudi z zamikom oziroma kasnejšim ogledom. Sodobni gledalec po vseh teh dejstvih ni več zvest enemu kanalu, ampak preklaplja med različnimi mediji, vsebine pa izbira glede na svoje trenutne interese in razpoložljivost časa. So se naše televizije vsemu temu prilagodile? Poglejmo, kaj povedo aktualne številke gledanosti!
Planica proti Evroviziji
Na nacionalni televiziji so še vedno najbolj gledani športni dogodki, nato sledi izbor za pesem Evrovizije. Nedavna Noč zmaja oziroma poslovilna tekma Gorana Dragića kot tudi Evrovizija 2024 sta bili na TV SLO 1 najbolj gledani oddaji v obdobju od januarja do avgusta 2024. Ogledalo si ju je več kot 270.000 gledalcev (14,2 odstotka). RTV SLO je sicer leta 2023 z Evrovizijo dosegla najvišjo gledanost v zadnjih sedmih letih (do takrat). Nastop slovenskih predstavnikov, skupine Joker Out, si je namreč ogledalo kar 443.500 gledalcev. Še več gledalcev je imel na Evroviziji 2015 dvojec Maraaya, in sicer 582.900. Največ gledalcev pa je na Evroviziji imela Alenka Gotar, leta 2007, in sicer kar 584.300.
Vse te številke so danes zaradi drugačnih navad gledalcev skoraj neosvojljive. Še najbolj se jim približajo športni prenosi, kot so tisti iz Planice. Smučarske polete (2. serija) si je marca letos na TV SLO 2 ogledalo 504.000 gledalcev (26,3 odstotka). Malo manj, 499.900, si jih je 1. julija ogledalo nogometno tekmo v Frankfurtu, in sicer med Slovenijo in Portugalsko. Evropsko nogometno prvenstvo je tudi sicer privabilo ogromno gledalcev. Tekma med Slovenijo in Anglijo je imela 450.400 gledalcev, le malo manj TV-občinstva sta imeli tekmi Španija – Anglija in Slovenija – Srbija. Kakopak pa so gledalci na TV SLO 2 v prvi polovici leta najraje spremljali smučarske polete, tako iz Planice, Oberstdorfa kot iz Kulma, ne nazadnje pa tudi skoke iz Bischofshofna.
Delovna akcija
Na naši največji komercialni televiziji Pop TV so gledalci v letošnjem letu najtopleje sprejeli Delovno akcijo, ki je v spomladanskem času ob sobotnih večerih risala novo upanje in omogočila svetlejšo prihodnost družinam v stiski. Najbolj gledana epizoda oddaje s priljubljeno voditeljico Ano Praznik je dosegla 14,9 odstotka gledalcev. Serija Skrito v raju, v kateri v glavnih vlogah blestita Matej Zemljič in Gaja Filač, je obnorela Slovenijo, kar se je seveda odražalo tudi v številkah. Najbolj gledan del je videlo 14,2 odstotka gledalcev. Tudi Popovi klasiki, kuharsko tekmovanje MasterChef Slovenija in resničnostni šov Kmetija, sta zasidrani v srcih gledalcev. Najbolj gledani del MasterChef kuhinje je dosegel več kot 13-odstotno gledanost, najbolj gledani del Kmetije pred kratkim pa več kot 12-odstotno. Poleg najbolj gledane vsakodnevne informativne oddaje 24 ur (najbolj gledana oddaja tega leta je do zdaj dosegla rating 11,3 odstotka oziroma si jo je v povprečju letos ogledalo 40 odstotkov vseh gledalcev pred televizijskimi zasloni) so gledalci nagradili tudi še bolj poglobljeno temo v posebni izdaji 24 ur Forum o (ne)javnem zdravstvu (rating 9,5 odstotka). Finalni obračun Uefine lige prvakov na Pop TV med Borussio Dortmund in Realom Madrid je dosegla 9,6-odstotno gledanost. Tudi sicer so bile preostale tekme lige prvakov na Kanalu A zelo dobro sprejete, med njimi najbolj tekma med Realom Madrid in Bayernom, ki je dosegla 9,4-odstotno gledanost. Tudi v tem primeru je merila agencija AGB Nielsen Media Research, a v tem primeru z malce drugačno metodo in v ciljni skupini od 18 do 54 let.
Poroka na prvi pogled
Na Planet TV so letošnjo pomlad začeli s priljubljeno oddajo Poroka na prvi pogled (gledanost v marcu 5,7-odstotna), kuharsko oddajo Večerja za 5, kot tudi s kvizom Kolo sreče. »Naši gledalci so v poletnih mesecih najraje spremljali Poroko na prvi pogled: Avstralija (gledanost v juliju 2,19-odstotna) ter našo informativno oddajo Planet 18. Slednjo lahko spremljajo vsak dan ob 18. uri. Prvega septembra pa smo na Planetu začeli jesensko sezono, zato smo gledalcem predstavili letošnjo novost Življenje na tehtnici, ki so jo tudi že lepo sprejeli,« so nam sporočili s Planeta.