Sprehod po ulicah na obrobju Ljubljane je oni dan razkril zanimivo sliko. Na okenski polici ene od hiš so se v temi še svetile zlovešče izrezljane buče, ostanek simbola nedavne noči čarovnic, na sosednjem balkonu in na okrašenem drevescu v dnevni sobi iste hiše pa so že utripale lučke, simbol prihajajočih božično-novoletnih praznikov. No, pravzaprav so ti še kar daleč, a očitno jih številni ljudje v teh vremensko bolj ali manj turobnih dnevih in tednih že nestrpno pričakujejo, medtem ko jim pri vsem skupaj brez zadržkov s polno paro že asistirajo trgovci, ki so na tone umetnih in naravnih buč, grozljivih mask in sveč na policah čez noč nadomestili z nekajkrat večjo količino novoletnih okraskov, lučk in druge (večinoma odvečne) navlake. Pri tem se upravičeno vprašamo, ali so ob takšni masi bolj kot ne povsem nepotrebne plastike od nje res večji problem plastične slamice, da moramo svojo priljubljeno pijačo iz prodajaln hitre prehrane srkati po papirnatih, ki tam nekje po tretjem požirku že razpadajo, njihovi ostanki pa potujejo po našem prebavnem traktu.
Pomembna je temperatura
Dobro, malo smo zašli, a vse skupaj, verjemite, ima smisel. Na žalost smo se v zadnjih dneh, še večkrat pa v nekaj prejšnjih letih, pogovarjali s kar nekaj osebki, za katere vemo, da vsako leto za omenjeno navlako zapravijo večje vsote denarja, hkrati pa tarnajo, da morajo na svojih avtomobilih letne pnevmatike znova zamenjati z zimskimi. Oziroma, kar predstavlja še nekajkrat večjih strošek, ob tem kupiti še nove. Češ da je ob zimah, kot jih imamo, vse skupaj tako in tako nepotrebno in bi lahko povsem varno vozili tudi z letnimi.
Jasno, vsak ima pravico svoj težko zasluženi denar zapraviti, kot se mu zdi najbolj primerno. A vendar pri varnosti v avtomobilih ne bi smeli varčevati na račun drugih, sploh nepotrebnih stvari. Predvsem pa, četudi drži, da zime niso več tako bogate s snegom, kot so znale biti včasih, to še zdaleč ne pomeni, da v tem času na avtomobilih ne potrebujemo zimskih pnevmatik! Še več, glede na temperature z menjavo ne gre odlašati, ne nazadnje je tudi zakonski rok, ko so te obvezne (oziroma kot slab(š)a alternativa celoletne ali primerno ohranjene letne in paket verig v prtljažniku), napočil že v petek, 15. novembra. Zimske gume namreč še zdaleč niso namenjene le vožnji v snegu, pri čemer si sposodimo misel trenerja varne vožnje v centru Blagomix v Logatcu Sama Repa: »Bistvena razlika med letno in zimsko pnevmatiko je v sestavi oziroma zgradbi – letna pnevmatika je trša, zimska mehkejša, pri čemer letna v zimskem času, ko so temperature nižje, postane še trša in se zato zavorna pot avtomobila bistveno podaljša. Sneg tako še zdaleč ni edino merilo, temveč je to še prej temperatura podlage, zato se menjava pnevmatik opravi, ko ta pade pod sedem stopinj Celzija.« Pod omenjeno pa je bila denimo temperatura po meglenih nižinah zadnjih deset dni vsak dan, (večinoma) ves dan …
Celoletne vse boljše
No, morda pa je težava pri vsem skupaj le v naših sogovornikih. Ko smo pri ponudnikih zimskih pnevmatik in drugih tako ali drugače vpletenih v prometno varnost malce potipali, so ti skoraj enoglasno zatrjevali, da se zavedanje voznikov o tem, kako pomembna je za njihove avtomobile primerna »obutev«, izboljšuje tako rekoč iz leta v leto. Tako večinoma kupci že vnaprej vedo, katere pnevmatike želijo, saj so za najboljše izvedeli na različnih neodvisnih testih, medtem ko jih prav tako večina menjavo opravi pravočasno. Ob tem je menda vedno manj slabih navad, kot je denimo, da prestavljamo obrabljeni in dotrajani pnevmatiki s prednje osi (pri vozilih na prednji pogon) na zadnjo os (ali obratno) ter kupimo le dve novi ali pa da imamo na istem avtomobilu različne tipe pnevmatik različnih proizvajalcev. Vedno bolj se vozniki zavedamo tudi, da četudi so pnevmatike še dobro ohranjene, imajo življenjsko dobo le okrog pet let in jih je po tem času obvezno zamenjati, saj se njihove lastnosti preveč spremenijo … Smo pa vse skupaj vseeno našteli zato, da bi koga, ki o čem od naštetega še vseeno razmišlja, od vsega skupaj odvrnili. Ker je enostavno prenevarno!
Za konec pa vendarle omenimo še eno alternativo, ki smo jo malce višje označili za slab(š)o: celoletne pnevmatike. Te so sicer resda še vedno kompromis in v zimskih razmerah ne ponujajo enakih lastnosti kot zimske, a so posamezne v zadnjem času kakovostno močno napredovale in tako strokovnjaki nekatere, sploh določenim voznikom (na primer tistim, ki se zelo redko vozijo, ne živijo v hribih, se vozijo na kratke razdalje in pri katerih gre za pretežno mestno vožnjo), že tudi svetujejo. Kdo ve, morda pa bodo z milejšimi zimami dejansko postale še bolj uporabne.