Kdor se spozna na južnoameriške zračne tokove, bo morda sklepal, da je zonda C12 še en Volkswagnov avtomobil, a to ne drži. Tega luksuznega športnika – ime je dobil po toplih, hitrih in prašnih vetrovih, ki v Argentini pihajo z Andov proti vzhodu ter lahko presežejo hitrost 240 kilometrov na uro – so izdelali pri italijanskem podjetju Pagani. Tudi to ime je znano bolj v krogu ljubiteljev butičnih avtomobilov, v katerem pa zaradi ročnega dela in izbranih materialov uživa kultni status. Ker avtomobili nastajajo v izjemno redkih serijah, dosegajo vrtoglave cene. Tudi 15 milijonov evrov.

Vse skupaj se je začelo leta 1999, ko so na avtomobilskem salonu v Ženevi predstavili svoj prvi izdelek – pagani zonda C12. Avto je poglede pritegnil z mešanico organskih oblin in agresivnih kotov ter domiselno in luksuzno izdelano notranjostjo. Navdušil pa je s šestlitrskim motorjem V12, ki sliši na ime M120. Tega so za podjetje izdelali inženirji pri Mercedes-Benzovi diviziji AMG.

pagani zonda C12

Foto: youtube

Brezčasni dizajn

»Podobnosti med zondo in lovcem F-15 so očitne. Oba imata balončkasto streho spredaj in veliko motorja zadaj. Prav tako imata oba stilizirane izpušne sisteme. Med njima pa je pomembna razlika. V F-15 ne dobiš veliko občutka hitrosti, medtem ko ga v zondi dobiš,« je avto v oddaji Top Gear nekoč opisal Jeremy Clarkson. »Zame velik del privlačnosti avtomobila pomeni hrup motorja. Hrup tega avta je preprosto presunljiv. Nazadnje smo tolikšno moč videli, ko so Nemci in Italijani združili moči med drugo svetovno vojno.« Motor zonde C12 ima 394 konjev (290 kW) ter 570 Nm navora pri 3800 vrtljajih na minuto. Vozilo tehta 1350 kilogramov, do stotice pa pospeši v 4,2 sekunde. Njegova največja hitrost je 298 kilometrov na uro. »Ta avto je ogromen dosežek. Je zelo dobro izdelan in na pogled osupljiv. Resnično osupljiv. Ne moreš verjeti, da so se Paganijevi kar naenkrat pojavili in se spomnili tega. Gre za pravi pravcati superavto,« je sklenil Clarkson.

Podobnosti med zondo in lovcem F-15 so očitne. Oba imata balončkasto streho spredaj in veliko motorja zadaj. Prav tako imata oba stilizirane izpušne sisteme. Med njima pa je pomembna razlika. V F-15 ne dobiš veliko občutka hitrosti, medtem ko ga v zondi dobiš.

Jeremy Clarkson, Top Gear

Je pa britanski televizijski voditelj kultne avtomobilistične oddaje pri tem zamolčal, da se paganiji niso pojavili nenadoma. Takšne mojstrovine se težko. Podjetje je leta 1992 v okolici Modene ustanovil Argentinec italijanskih korenin Horacio Pagani. Štiri leta prej je ustanovil družbo za razvoj kompozitnih materialov, še pred tem pa je bil šef oddelka za kompozitne materiale pri Lamborghiniju. Njegovo podjetje je delalo pri novem dizajnu za jubilejno različico countacha, prste je imel vmes tudi pri dizajnu LM002, P140 in diabla. Ves ta čas pa je v njem tlela želja po izdelavi lastnega avta.

Prvi zametki zonde C12 segajo v osemdeseta leta prejšnjega stoletja. Projekt se je sprva imenoval C8, pozneje ga je preimenoval v fangio F1, s čimer se je želel pokloniti svojemu prijatelju, rojaku in petkratnemu prvaku formule 1 Juanu Manuelu Fangiu. Leta 1992 je izdelal prvi prototip avtomobila, leto pozneje se je začelo testiranje v zračnem tunelu. Rezultati so bili dobri. Leta 1994 je prišla še boljša novica. Mercedesov šef Dieter Zetsche je odobril izdelavo motorjev za Paganijev avtomobil, dizajn pa je opisal kot brezčasen. »Še dobro, da je brezčasen, saj sem brez denarja in bom potreboval veliko časa, da ga naredim,« se je tedaj odzval Pagani.

298 km/h je bila največja hitrost zonde C12, do stotice je pospešila v 4,2 sekunde.

Zaradi pietete spremenil ime

Leto 1995 je bilo malce slabše. V starosti 84 let je umrl Juan Manuel Fangio, Pagani pa se je zaradi pietete odločil za opustitev predvidenega ima. Zamisel, da bi s prijateljevim imenom služil denar, se mu je zdela odvratna. Leta 1999, ko mu je avto po dolgem načrtovanju in razvoju končno uspelo predstaviti javnosti, je nosil ime pagani zonda C12. Pri čemer se je s črko »C« poklonil ženi Christini.

pagani zonda C12

Foto: youtube

Avto je bil uspešnica ženevskega avtosalona, potencialni kupci pa so kmalu naleteli na zid. Ta niti ni bil v obliki cene. Za prvo generacijo zonde so namreč želeli okoli 320.000 dolarjev. Večja težava je bila ekskluzivnost. Do leta 2002 so pri Paganiju namreč izdelali le pet primerkov. Od tega so enega namenili za homologacijo in varnostne teste, drugi pa je bil razstavni eksponat. Le preostali trije so bili predvideni za prodajo. Do leta 2019 je avto doživel nadgradnje in variacije ter tudi malenkost manj ekskluzivne serije. Najslavnejša je verjetno različica zonda HP barchetta. Cena tega modela je 15 milijonov evrov. Izdelali so tri, prodali pa dve. Eno so podarili Paganiju za 60. rojstni dan. Vsaj en model pa ni več v brezhibnem stanju. Leta 2022 je njen voznik med dogodkom na Hrvaškem izgubil nadzor nad vozilom in med levim zavojem na javni cesti pri majhni hitrosti trčil ob ford fiesto. Ta je imela uničeno kolo in vdrta vrata, zonda iz karbonskih vlaken pa razcefran sprednji blatnik, uničeno sprednje kolo ter odtrgano zadnje kolo in vzmetenje. Poškodovanih ni bilo.

Priporočamo