V celotni Severni Ameriki, v velikem delu Srednje in Južne Amerike, pa tudi v posameznih državah Bližnjega vzhoda, vzhodne Afrike in Oceanije ob številki 911 večina pomisli na tisto, ki predstavlja klic v sili. Žal je od leta 2001 ob izgovorjavi vsake posamezne enote številka 911 postala tudi sinonim za datum 11. september (Američani v datumih mesece večinoma zapisujejo pred dnevi) in strahovit teroristični napad na newyorška dvojčka. No, po čisto vsem svetu pa omemba številke 911, vsaj pri ljubiteljih avtomobilov, pomeni tudi oznako za enega najbolj ikoničnih, najbolj legendarnih štirikolesnikov vseh časov: porscheja 911. Športnega avtomobila, ki prav letos, za nameček prav v tem mesecu, praznuje 60. rojstni dan.

Značilna oblika

Zapisano velja, če pri tem upoštevamo dneve, ko so prvi serijski primerki tega športnega avtomobila zapeljali s proizvodnih trakov Porschejeve tovarne v Stuttgartu, pri čemer pa je vseeno treba dodati, da so avto uradno predstavili že leto prej na salonu v Frankfurtu, medtem ko so se prve ideje vozila s prvimi skicami izpod svinčnika Ferdinanda Alexandra Porscheja pojavile že leta 1959. Kakor koli, s prvimi serijskimi primerki je povezana tudi zanimiva anekdota – ker je bila avtomobilu sprva namenjena oznaka 901, so jih prvih 82 tako tudi poimenovali, nato pa so morali zaradi protesta Peugeota, ki je imel v Franciji ekskluzivne pravice za poimenovanje modelov s tremi številkami z ničlo v sredini, avto preimenovati. In porsche 901 je postal porsche 911.

Prvi primerek porscheja 911 iz leta 1963. / Foto: Porsche

Prvi primerek porscheja 911 iz leta 1963. / Foto: Porsche

In še eno številko je treba omeniti – 912. Med letoma 1965 in 1969 je namreč vzporedno z modelom 911 poskusil srečo tudi njegov brat dvojček, 912, ki je veljal za vstopni model in je imel ob enaki zunanji obliki namesto šestvaljnega šibkejši štirivaljni motor. A kot gre sklepati že iz letnic, ni zdržal dolgo. Porsche 911 je v svojem segmentu pač oral ledino, model 912 pa se je kmalu nekje zataknil in njegovo proizvodnjo so dokončno zamrznili po zadnjem neuspelem poskusu oživitve leta 1974. Do takrat si je 911 že ustvaril ime, ki mu drugi niso segli niti do gležnjev, poleg tega so mu ob nespremenjeni, tako rekoč brezčasni obliki neprestano izboljševali motor. Prva generacija je tako na cestah zdržala vse do leta 1989, tudi vse kasnejše pa so zadržale že na daleč in vsem prepoznavno obliko.

Uporabljajo jih še 70 odstotkov

Omembi, da gre za športni avtomobil, kar sicer 911 nesporno je, je vendarle treba dodati, da so se v začetnih fazah pri stuttgartski znamki radi pohvalili, da njihov novinec športnost odlično kombinira z vsakodnevno uporabnostjo. Ter ob tem združuje še nekaj protislovij – tradicijo in inovativnost, ekskluzivnost in splošno družbeno sprejemljivost, dizajn in funkcionalnost ... »911 je edini avtomobil, s katerim se lahko odpeljete na safari po Afriki, se preizkusite na dirki v Le Mansu, obiščete gledališče in se vozite po ulicah New Yorka,« ga je denimo slikovito opisal Ferry Porsche, oče avtomobilovega »očeta« Ferdinanda.

Notranjost prvih primerkov. / Foto: Porsche

Notranjost prvih primerkov. / Foto: Porsche

Kot je bilo že omenjeno, pa je seveda jasno, da se je v zadnjih 60 letih 911 izkazal predvsem kot hiter, športen avto. Za naštevanje vseh njegovih uspehov na dirkalnih stezah bi nam hitro zmanjkalo prostora, enako velja tudi za podrobnejše opisovanje vseh osmih generacij. Kot zanimivost omenimo le, da ima vsaka izmed njih drugo interno oznako (zadnja denimo 992, le prva je bila tako ali drugače 911), a so vse prodajali pod uveljavljenim in dobro znanim imenom 911. In še, da so leta 2017, ko je bila na cestah sedma generacija, izdelali milijonti primerek, ki je del znamkine razstavne kolekcije, ter da je dandanes menda v uporabi še 70 odstotkov vseh doslej narejenih porschejev 911!
Priporočamo