Kdor je bil minulo soboto na Vranskem, je bil priča nenavadnim prizorom. Skupina slovenskih avtomobilističnih novinarjev je po parkirišču tekala od enega do drugega avtomobila. Od daleč je stvar še najbolj spominjala na igro plesočih stolov. S to razliko, da je bilo stolov vselej več kot riti, nekje v kotu pa je ura odštevala proti ničli. Kaj je lahko novinarje Motorevije AMZS, Avto magazina, RTV Slovenije (Radio Val 202 in televizijska oddaja Avtomobilnost), Dela, Slovenskih novic, Večera, Avtomanije, internetnih medijev Siol.net, Atmosferci, Avtomobilizem.com ter Nedeljskega dnevnika in Dnevnika privedlo v takšno obnašanje? Seveda, čas je bil, da izberemo finaliste za laskavi naziv slovenski avto leta in naslednika zadnjega zmagovalca, Renaultovega australa. Prvi del naše naloge je zdaj končan. Od srede naprej pa lahko svoj glas za favorite oddate tudi naši bralci. Glasovnice bomo zbirali do 6. januarja 2025.
Kriteriji za zmagovalca so široki
»Osnovna merila oziroma kriteriji pri ocenjevanju so oblika, vozne zmogljivosti in lastnosti, funkcionalnost, gospodarnost, varnost, cenovna umestitev in primernost za slovenski avtomobilski trg,« pojasnjuje odgovorni urednik Motorevije Blaž Poženel. »Kakšno težo v skupni oceni ima katero od teh meril, pa je prepuščeno posameznemu sodelujočemu mediju; nekateri dajejo več poudarka voznim zmogljivostim in lastnostim, drugi na primer cenovni umestitvi, varnosti, gospodarnosti. Prav zaradi tega je običajno izbor slovenskega avta leta tako zanimiv in napet do konca.«
»Kriteriji, ki so potrebni za zmagovalca izbora, so zelo široki. Avtomobil mora biti tehnično in varnostno napreden, slediti mora avtomobilskim trendom in predvsem biti po meri povprečnega slovenskega kupca,« pravi Gregor Pavšič, novinar Siol.net. »Težko je sicer določiti, da je neki avtomobil primeren za čisto vse uporabnike, iščemo pa med finalisti tistega, ki se temu lahko približa oziroma s katerim se uporabniško, tehnično, varnostno in seveda tudi finančno približamo povprečnemu kupcu v Sloveniji.« Finančna plat nikakor ni zanemarljiva. Zelo enostavno bi bilo oceniti, da je najdražji in najbolj luksuzen avtomobil, ki je bil v zadnjem letu na voljo za prodajo v Sloveniji, hkrati najboljši. Sploh če ti avtomobilski blišč veliko pomeni. Bi pa bilo hkrati smešno trditi, da je avto, ki si ga lahko privošči le peščica Slovencev, tudi dejansko slovenski avto leta. Izbor seveda ni zgolj nagrada kar tako, temveč ima tudi praktično funkcijo pomoči bralcem, da se lažje odločijo, ko napoči čas za novo vozilo. Globina denarnice mora biti zato vselej v mislih ocenjevalcev.
Glas ljudstva šteje v finalu
Naloga je bila letos sicer še težja kot lani, ko smo primerjali 17 kandidatov. Letos so nam jih v AMZS-jev center varne vožnje na Vranskem pripeljali, reci in piši, kar 23, eden od kandidatov pa je manjkal. »Vse kandidate za finale sicer že poznamo oziroma smo jih že vozili v prejšnjih mesecih. Tak dogodek je odlična priložnost za osvežitev vtisov, pa tudi za neposredno primerjavo določenih tekmecev,« je množičnost kandidatov komentiral Pavšič. »Nabor kandidatov je zelo pester in zanimiv, pa čeprav bi si morda med njimi želeli še kakšno novost, ki bi lahko nekoliko izdatneje pretresla avtomobilski trg. Ne nujno le z vidika opreme in pogonov, temveč tudi načina proizvodnje, hitrejše in cenejše izdelave – vsega tistega, kar danes tare evropsko avtomobilsko industrijo in posledično tudi draži avtomobile.«
Poženel se je dotaknil tudi logističnega izziva tako obsežnega testiranja avtomobilov na isti dan. »Velja se spomniti, da imajo uvozniki avtomobilov le redko vselej na razpolago svoje avtomobile za takšne dogodke. Smo jim pa svojo namero sporočili pravočasno in letos zagotovili zbor vseh kandidatov razen enega, ki ga pri uvozniku niso mogli zagotoviti,« je pojasnil.
Zvesti bralci Sveta vozil so verjetno že lani opazili, da je prišlo tudi do določenih sprememb pri izboru finalistov. »Lanska sprememba načina izbiranja slovenskega avta leta, po kateri pet finalistov namesto javnosti izberemo novinarji, se je izkazala za uspešno in dobrodošlo. Z njo smo popravili kakšno anomalijo, zaradi katere v preteklosti kakšen avto, ki bi si to s svojimi lastnostmi zaslužil, ni prišel v finale,« je odločitev pohvalil Poženel. »A glas ljudstva ima še vedno svojo težo, le da je ta pomemben v finalu.« Pavšič k temu dodaja, da so mnogi avtomobili na trgu še povsem sveži, bralci pa do takih avtomobilov še nimajo dostopa in jih zato težje ocenijo kot novinarji, ki so dostop imeli.