Pisalo se je leto 2004, ko smo obiskali tovarno Dacie v Pitestiju v Romuniji. Z razlogom. Minilo je pet let, odkar je to nizkocenovno znamko prevzel Renault, na prodajno pot pa so pospremili njihov prvi model s francoskim prizvokom – logan. Morebiti se večini ta limuzina tedaj ni zdela nič posebnega, a je vsekakor bila. V primerjavi z drugimi modeli s pripisom »made in Romania« oziroma »izdelano v Romuniji« je bila kakovostna razlika očitna, logan pa je postal najboljša dacia v njeni tedaj 38-letni zgodovini. Dvajset let pozneje se zdi, da so odgovorni izpolnili prav vse načrte, ki so si jih zadali. Še več, Dacia je postala zelo zaželena celo med Evropejci (je namreč del elitne deseterice najbolje prodajanih znamk), čeprav je njihova kupna moč dovolj velika, da si lahko privoščijo avto »uglednejše« znamke. Model, ki so ga predstavili nedavno, naj bi to priljubljenost dvignil še stopničko višje. Duster. Novi duster.
Športni terenec je prvi krog odtekel že leta 2010, zdaj pa se predstavlja v tretji generaciji. Za tako imenovana vozila SUV sicer velja, da morajo biti del prodajnega portfelja znamke, če si ta želi izdatnih prodajnih številk, saj se prodajajo kot vroče žemljice. Lani je bil namreč vsak drugi prodani novi avto športni terenec. In medtem ko je v prvem letu prodaje v garaže Evropejcev zapeljalo 57.438 dusterjev, se je lani prodaja ustavila pri številki 200.633, kar je bilo blizu rekordu iz predkoronskega leta 2019. V Sloveniji pa je letos duster med vsemi modeli na visokem petem mestu.
Ko se usedeš za volanski obroč dacie, je prvi pogoj, da nimaš predsodkov in da ocena avta ni posledica logotipa na motornem pokrovu. A tudi, če ste polni predsodkov, boste po testni vožnji dusterju morali priznati, da gre za avto, ki odkljuka večino zahtev povprečnega kupca avtomobila. Pa najsi gre za vozno udobje, prostornost in tudi cenovno dostopnost. Zatakne se »le« pri varnosti. Tri zvezdice so danes seveda veliko premalo, duster pa jih je dobil predvsem zato, ker niti za doplačilo ne ponuja nekaterih asistenčnih sistemov, med katerimi je v prvi vrsti aktivni tempomat, ki sam pospešuje, zavira in vzdržuje varnostno razdaljo. Običajni je že preživet in v današnjem prometu žal neuporaben.
Da je duster vendarle sodoben avto, priča med drugim njegov pogon. Hibridni. Posledično dizel ni več na voljo, odrekli so se tudi štirikolesnemu pogonu. Hibrid se izkaže kot prvinska izbira, čeprav njegove zmogljivosti niso presunljive. Res pa ne gre pričakovati, da bi nekdo z dusterjem dirkal, saj temu ni namenjen. Kljub temu boste manever prehitevanja zlahka izpeljali, 140 sistemskih konjičkov, ki prednji kolesi poganjajo prek šeststopenjskega samodejnega menjalnika (njegova ročica je nekaj posebnega, ker je majhna), pa je porok, da se bo avto hitro odzval po vaših zahtevah in željah. Pomembnejše je, da se je povprečna poraba kljub naši težki nogi ustavila pri 5,8 litra bencina, kar v kombinaciji s 50-litrsko posodo za gorivo pomeni 860-kilometrski doseg. Pohvalno. Kot je hvalevredno, da so sedeži udobni in omogočajo visok položaj sedenja, da bo vaša hrbtenica od ugodja po mačje predla, po vstopu v potniško kabino med drugim pade v oči veliko odlagalnih mest in dva zaprta predala, podobno kot barvni zaslon na dotik, ki pa je s premerom 25,6 centimetra še vedno manjši kot pri tekmecih. V notranjosti pa takoj zbode v oči cenena plastika. Če bi odgovorni izbrali kakovostnejšo, gotovo ne bi bankrotirali. Serijska oprema je sicer bogato založena. Samodejna klimatska naprava? Seveda jo premore. Kaj pa parkirna kamera in senzorji? Prav tako jih ima. Podobno velja za kartico namesto ključa, ki premore visok inteligenčni kvocient in avto odklepa in zaklepa sama, dovolj je le, da jo ima voznik nekje pri sebi.
Duster je prvinsko namenjen dvema osebama, čeprav lahko odigra tudi vlogo družinskega avta. Na zadnji klopi so namreč centimetri za glavo in kolena odmerjeni razkošno, prtljažnik z dvojnim dnom že v osnovi pogoltne 430 litrov, kar je dovolj za štiri letalske kovčke. Če pa se bo zanj odločil športni par brez otrok, bo to zadetek v polno – če bo treba, bosta zadnjo klop enostavno podrla, v zadek pa brez večjih težav zložila dve (gorski) kolesi. Škoda je le, da prtljažna vrata, ki so precej zajetna, niti za doplačilo ne premorejo pomoči elektrike. Je duster najboljša dacia doslej? Zagotovo. K odločitvi za nakup lahko pomaga tudi njegova cena, ki je v kombinaciji z visoko stopnjo opreme journey 27 evrskih tisočakov ali – prevedeno – občutno manj od konkurence. Je pa res, da ta avto ni več tako zelo poceni, da bi bili v ceniku zapisani evri glavni razlog za nakup. Kupiti ga ali ne kupiti? Za nas dileme ni, saj nam je novi logotip znamke posebej všeč.