Prireditev s podelitvijo nagrad Grand Prix d'Horlogerie de Genève (GPHG) je težko pričakovan dogodek na koledarju švicarske urarske industrije, na katerem smetana urarjev predstavlja le najboljše ure. Tokrat je žirija med 57 znamkami luksuznih švicarskih ur, ki so skupno predstavile 90 najprestižnejših modelov, za najboljšo izbrala the portugieser eternal calendar iz hiše IWC Schaffhausen. Njena cena se giblje okoli 150.000 švicarskih frankov oziroma 157.000 evrov.
Podelitev oskarjev v svetu urarstva se je letos končala s razglasitvijo zmagovalca v novi kategoriji ekološka inovacija. Ta se je v prejšnjih izvedbah imenovala le »inovacija« in teh v industriji nikoli ne primanjkuje. Tako je IWC Schaffhausen na začetku leta naznanil, da je ustvaril svetlečo keramiko, ki se bo v bližnji prihodnosti pojavila na njegovih urah. Leta 2020 pa je H. Moser & Cie predstavil uro s številčnico, prevlečeno z materialom vantablack, ki absorbira 99,965 odstotka vidne svetlobe, zaradi česar danes velja za najtemnejši material na trgu.
Materiali, odporni proti praskam
V zadnjem desetletju so znanstveniki razvili številne nove materiale, na primer safirno steklo za ohišje, odporno proti praskam. Številni pa domnevajo, da se bodo urarji prav zaradi uvedbe nove kategorije nagrad za ekološke inovacije pri GPHG verjetno še bolj osredotočili na materiale s poudarkom na zmanjšanju negativnega vpliva na okolje. Maximilian Büsser, izvršni direktor neodvisne znamke ur MB & F, meni, da morajo biti inovacije s poudarkom na trajnostnosti nova normalnost v urarstvu. »Pri MB & F radi ustvarjamo in eksperimentiramo. V minulih letih smo bili med prvimi blagovnimi znamkami, ki so za ohišja svojih ur uporabljale cirkonij in paladij. Prav tako smo premaknili meje pri proizvodnji safirnega stekla in ustvarili izjemno zapletene oblike ohišij, ki prej preprosto niso bile mogoče,« je povedal Büsser in dodal, da njihovi tehnologi nenehno iščejo nove materiale, ki bi jih bilo mogoče obnoviti tudi čez sto let. »Želimo si, da bi vse, kar izdelamo, živelo večno.«
Na trgu se pojavljajo tudi številni novi trajnostni materiali za paščke. ID Genève, edina švicarska blagovna znamka luksuznih ur s certifikatom B Corp, je avgusta predstavila novo kolekcijo Elements. Pri urah so ponudili možnost izbire paščka, vključno s tistimi iz tako imenovanega veganskega usnja, to je usnja, izdelanega iz ostankov pri pridelavi vina (kožice grozdnih jagod, peške in peclji), pa iz kavčuka ter novega recikliranega in biološko razgradljivega materiala na osnovi konoplje s teksturo klobučevine, ki ga je razvilo podjetje za inovacije materialov Revoltech. Julien Tornare, izvršni direktor Hublota, ki se je pravkar vrnil s potovanja po Mehiki, kjer je blagovna znamka dosegla velik uspeh z novim paščkom rastlinskega izvora, je dejal: »Predstavili smo omejeno serijo paščka, izdelanega iz kaktusa. Ljudje ga imajo radi, ker sledi zavezam trajnostnega pristopa in je povezan z lokalno kulturo. Kaktus je pomemben del mehiške kulture.«
Skrb za okolje
Nujna potreba po zmanjšanju odvisnosti od govedoreje, ki naj bi po podatkih Organizacije ZN za prehrano in kmetijstvo prispevala približno sedem odstotkov svetovnih izpustov toplogrednih plinov, je pripomogla k nastanku rastočega trga alternativ. Luksuzne ure so zaradi višje cene in majhnih proizvodnih količin idealni partnerji za inovatorje na področju materialov. Številni novi materiali postajajo cenjeni zaradi naložb v raziskave in razvoj in te bi bilo treba še okrepiti, da bi izpolnili zahteve drugih industrijskih panog po usnju, kot so moda, notranja oprema in avtomobili. Tornare pravi, da je poleg koristi za okolje ta pristop ključen za privabljanje mlajših. »Pripadniki generacije Z iščejo uro, ki ustreza njihovemu življenjskemu slogu. Treba jim je pokazati, da se razvija tudi urarstvo. Zato poskušamo prinesti nove materiale in tehnologije ter ob tem sporočiti, da je naša industrija še kako živa.«
Tudi za proizvajalca luksuznih ur Ulysse Nardin so inovacije na področju materialov sinonim za ustvarjanje izdelkov z nižjim ogljičnim odtisom. Blagovna znamka je pravkar napovedala predstavitev ure, ki je po njihovih besedah najbolj trajnostna ročna ura doslej. Skoraj v celoti je narejena iz recikliranih materialov, vključno z jeklom.
Pomen trajnostnega poslovanja
Z uro diver net vendée globe so zaznamovali 10. obletnico uvedbe jadralske dirke Vendée Globe (jadralci morajo na regati sami obpluti svet brez postanka in brez pomoči), model je prav tako izdelan iz predelanih ogljikovih vlaken. Po besedah Jeana-Christopha Sabatierja, produktnega direktorja pri Ulysse Nardin, je ogljični odtis industrije luksuznih ur majhen, a ima lahko proizvodnja bolj trajnostnih izdelkov učinek valovanja: »Poslovati moramo z zgledom. Če lahko dokažete, da je luksuzni izdelek, ki je delno ali v celoti recikliran, privlačen, prispevate k pomoči in spodbujanju potrebe po spremembi. Planeta ne bomo rešili z našo uro, a ljudje, ki kupujejo naše izdelke, so bogati, gre za mnenjske voditelje, po večini za poslovneže. Zato menim, da se je za to vredno potruditi.«
Kot dodaja Sabatier, je opazil razliko tudi pri njihovih dobaviteljih. Ti po pogovorih z njimi zdaj prav tako iščejo spremembe in inovacije, povezane s trajnostjo. Na trg ves čas prihajajo novi materiali in ustvarjalni zagon se očitno ne bo ustavil. Po mnenju Sabatierja lahko pri prihodnjem razvoju pričakujemo zlasti odpovedovanje plastiki ter zmanjšanje odtisa proizvodnje zlata in safirnega stekla. Tornare je začel delati pri Hublotu šele septembra, a inovativne nove materiale vidi kot jedro znamke in njene prihodnosti. »Znani smo predvsem po tem, da smo prvi razvili ure iz safirnega stekla in keramike. Rad bi razvil nov material, ki ga nihče ne pričakuje, in za to se bom trudil tudi v prihodnje.«