Korak stran od aktualnih dogajanj in političnih zgodb je treba zapisati, da je sloves Ribnice skozi desetletja in v različne prostore popeljala njena večstoletna neprekinjena tradicija izdelovanja suhe robe. Z zgodovino in sedanjostjo rokodelstva, tako suhorobarstva kot lončarstva, se je v središču mesta mogoče spoznavati v Rokodelskem centru Ribnica. V dinamičnem središču, kjer skrbijo za ohranjanje in razvijanje kulturne dediščine ter njeno povezovanje s sodobnim ustvarjanjem in preučevanjem, je na ogled stalna razstava Suhorobarstvo & lončarstvo, ki je dobitnica Valvazorjeve nagrade za enkratne dosežke v muzealstvu za leto 2022. V nedeljo, 1. septembra, pa je potekal tudi 47. Ribniški sejem, ki vsako leto središče mesta spremeni v živahno sejemsko središče, kjer sodeluje več kot 350 razstavljavcev in prireditev obišče več kot 30.000 ljudi.

V notranjosti ribniške cerkve si je mogoče ogledati kar nekaj umetnostnozgodovinskih biserov 19. in 20. stoletja. / Foto: Jaka Gasar

V notranjosti ribniške cerkve si je mogoče ogledati kar nekaj umetnostnozgodovinskih biserov 19. in 20. stoletja. / Foto: Jaka Gasar

Rokodelski center seveda ni edina točka v Ribnici, ki je zanimiva za kulturniške izletnike. Čez cesto od Rokodelskega centra je grad, kjer si je mogoče ogledati različne razstave. Na ogled je tudi razstava Zbirka pohištva družine Rudež in gostujoča razstava Društva za raziskovanje jam Ribnica z naslovom Ribniško jamarstvo. Stalna postavitev v grajskem stolpu pa govori o čarovniških procesih. Razdeljena je na tri sklope: čarovniški procesi na Slovenskem in ribniški čarovniški proces, mučenje ali tortura ter zdravilna zelišča in uroki. Za gradom čez reko Bistrico ob glavnem trgu, Škrabčevem trgu, pa se vzpenja župnijska cerkev svetega Štefana, ki je prav tako lahko del kulturne poti po Ribnici.

Mogočno svetišče so zgradili zgolj v dveh letih (1866–1868). Kar je bila že tretja, če ne celo četrta cerkev na tem mestu, je o zgodovini mikrolokacije povedal župnik Anton Berčan. V zapisih je ohranjeno, da je bila prvotna ribniška cerkev zgrajena vsaj okoli leta 1000. Zdajšnje svetišče, ki ima za zavetnika svetega Štefana, papeža in mučenca, pa so zgradili na pobudo dekana Ignacija Holzapfla, ki je bil tudi pobudnik gradnje ljubljanske gluhonemnice in donator. Ta je slovenskim gluhonemim otrokom omogočila učenje v slovenskem jeziku.

Ena od posebnosti cerkve svetega Štefana v Ribnici je zagotovo, da je zvonika zasnoval arhitekturni mojster Jože Plečnik, prav ti tako imenovani ribniški kroni pa sta hkrati zadnje delo arhitekturnega mojstra.

Zaključka nastanka cerkve dekan sicer ni dočakal, zato je njegovo delo nadaljeval dekan Martin Skubic. Je pa ribniška župnijska cerkev med večjimi cerkvami v ljubljanski nadškofiji, saj v dolžino meri 50 metrov, široka je 22 metrov in v prezbiteriju v višino sega več kot 17 metrov ter v ladji 20 metrov, je cerkev tudi v številkah predstavil župnik Berčan.

Plečnikovi zvoniki v povojni obnovi

Ena od posebnosti cerkve svetega Štefana v Ribnici je zagotovo, da je zvonika zasnoval arhitekturni mojster Jože Plečnik, prav ti tako imenovani ribniški kroni, pa sta hkrati zadnje delo arhitekturnega mojstra. Cerkev je bila ob koncu druge svetovne vojne močno poškodovana, med bombardiranjem je pogorela streha in uničeni sta bili tudi obe zvonikovi kapi. Poslikave pa je, kolikor jih niso uničile krogle, načenjala vlaga. Streho so po koncu vojne za silo obnovili, celovita prenova cerkve je nato stekla šele leta 1949. Najprej so uredili notranjost, zatem sta na vrsto prišla zvonika.

Mogočno ribniško svetišče so zgradili zgolj v dveh letih (1866–1868). Kar je bila že tretja, če ne celo četrta cerkev na tem mestu. / Foto: Jaka Gasar

Mogočno ribniško svetišče so zgradili zgolj v dveh letih (1866–1868). Kar je bila že tretja, če ne celo četrta cerkev na tem mestu. / Foto: Jaka Gasar

Tedanji dekan je nagovarjal trnovskega župnika, ribniškega rojaka, prof. Franca Frica​, naj posreduje pri sosedu, velikem arhitektu Jožetu Plečniku, da bi zasnoval manjkajoča cerkvena elementa, zgodbo posreduje Berčan. Arhitekt je v Ribnico nato res prišel spomladi 1956 in skiciral tri zaključke zvonikov, med njimi pa nato izbral zasnovo, ki jo poznamo danes. »Na Plečnikovih načrtih za zvonika je zapisan datum november 1956 in po vsej verjetnosti so bili to njegovi zadnji načrti, saj je bil 6. decembra zadnjič v šoli in je nato obležal, 7. januarja 1957 pa je ta veliki mož umrl,« je še povedal župnik. Po arhitektovi smrti je obnovo vodila njegova učenka Erna Tomšič in zvonika sta bil končana leta 1960.

»Zaključki zvonikov, tako kot vsa Plečnikova dela, imajo svoje sporočilo. Postavil je 12 betonskih stebrov, ki ponazarjajo 12 apostolov, na stebre pa je postavil arhitrav (masiven nosilec, op. a.), da je od daleč vse skupaj videti kot nekakšen tempelj. Kot simbole upanja je vključil kroge s sidrom in v sredino umestil steber, ki se dviga iz svetišča kot starozavezni oltar. Iz oltarja raste sonce, v katerem je stiliziran križ iz štirih rib, ki so najstarejši krščanski simbol,« je branje arhitekture predstavil sogovornik.

Od Zajčevih kipov do Groharjeve slike

V notranjosti ribniške cerkve si je mogoče ogledati kar nekaj umetnostnozgodovinskih biserov 19. in 20. stoletja. Na Skubičevo pobudo so cerkev opremili z deli umetnikov, kot sta slikarja Janez Wolf in Matija Koželj. Wolf je s freskami poslikal prezbiterij, njegovo delo pa sta med drugim tudi oltarni sliki na stranskih oltarjih. Za Wolfa je župnik dejal: »Škoda, da je danes premalo poznan in cenjen, saj je začetnik tako imenovanega nazarenskega slikarskega sloga in je bil učitelj Antona Ažbeta ter Janeza in Jurija Šubica.«

Zadnje večje delo v cerkvi za časa dekana Skubica je bilo slikanje prečne ladje leta 1890. To je poslikal že omenjeni Matija Koželj iz Kamnika, pri čemer je bila njegova freska nad spovednico, ki prikazuje srečanje Jezusa in Marije Magdalene v hiši farizeja Simona med bombardiranjem cerkve uničena. Po vojni je po naročilu dekana Alojzija Dobrovoljca isti motiv naslikal Izidor Mole. Sicer pa je Matija Koželj tudi avtor križevega pota.

Fascinantna notranjost cerkve z oltarjem / Foto: Jaka Gasar

Fascinantna notranjost cerkve z oltarjem / Foto: Jaka Gasar

Kamniti glavni oltar iz sivega marmorja so izdelali v Tomanovi ljubljanski kamnoseški delavnici. Oltarna slika svetega Štefana iz leta 1901 pa je delo slovenskega impresionista Ivana Groharja, pri čemer je prvotno oltarno sliko, ki je ohranjena, naslikal Franc Globočnik. Ohranjena in leta 1994 restavrirana je tudi slika papeža Štefana, ki jo je upodobil slikar Matevž Langus. Kipe svetnikov pa je iz mavca naredil kipar Franc Zajc.

Glavni oltar krasijo tudi vratca tabernaklja, ki sta jih zasnovala zakonca arhitekt Ivan Vurnik in slikarka ter oblikovalka Helena Vurnik. Vrata v čast »knezu miru« so narejena iz pretopljenih vojaških odlikovanj, v njihovem sklepu je zapis v latinskem jeziku, ki v prevodu pomeni knezu miru v času vojne darujejo hvaležni verniki, zapisana pa je tudi letnica 1915, kar je čas nastanka tega elementa notranje opreme.

Posebnost ribniške župnijske cerkve je med drugim, da je načrte za zvonika naredil Jože Plečnik in da gre za njegovo zadnje delo. / Foto: Jaka Gasar

Posebnost ribniške župnijske cerkve je med drugim, da je načrte za zvonika naredil Jože Plečnik in da gre za njegovo zadnje delo. / Foto: Jaka Gasar

Med dragocenostmi cerkve je Anton Berčan izpostavil tudi orgle, ki jih je leta 1874 izdelal ljubljanski mojster France Goršič. Za inštrument, ki letos praznujejo svojo 150. obletnico, kar bodo zaznamovali 19. oktobra, pa sogovornik pravi, da so prava mojstrovina orglarske obrti svojega časa in da so to tudi največje Goršičeve orgle pri nas. 
Priporočamo