Pripravljal se je vroč ponedeljkov poletni dan in za zidovi najstarejšega samostana na Slovenskem je vladala spokojna tišina. Na lično urejenem vrtu nas je pričakal opat Maksimilijan File in nas mimo križnega hodnika popeljal v veliko, prijetno hladno sobo, kjer smo na stenah opazili grbe, ki so značilni za vsakega opata. Veliko jih je že bilo, kar ni presenetljivo, saj se samostan ponaša z izredno dolgo zgodovino, med katero ni manjkalo pretresov; najhujši je bil, ko so samostan požgali Turki, prelomnica je bila tudi tedaj, ko ga je cesar Jožef II. ukinil, a so se cistercijani, kot se imenuje red menihov, ki tu prebivajo, vedno znova postavil na noge.

Ustanovitev samostana je neposredno povezana z oglejskim patriarhom Pelegrinom I., ki je v želji po ustanovitvi prvega samostana na ozemlju Kranjske od gospodov Višnjegorskih (to so bili bratje Henrik, Ditrih in Majnham) pridobil zemljo za ustanovitev samostana v kraju, imenovanem Sitik, ki je ustrezal cistercijanskim pravilom za lego samostana. Priprave za ustanovitev samostana je pričel že v letu 1132, ko je zasedel svojo stolico v Ogleju. Pred tem namreč na ozemlju Kranjske, ki je spadala v območje Oglejskega patriarhata, ni bilo še nobenega samostana, medtem ko jih je bilo na Koroškem in Štajerskem že precej. Glede ustanovitve samostana se je Pelegrin I. povezal s svojim znancem in prijateljem sv. Bernardom iz Clairvauxa, ki je bil močna oseba in je povzročil vzpon novega reda.

Stiški opat na tržnici / Foto: Maksimilijan File

Svoje izdelke in pridelke prodajajo tudi na tržnici v Ivančni Gorici. / Foto: Meta Černoga

Prvih dvanajst menihov cistercijanov je na Dolenjsko najverjetneje prišlo iz samostanov Ebrach v Frankovski, Morimond v Franciji in Rein na Štajerskem ter se naselilo v pražupniji v Šentvidu pri Stični, od koder so vodili gradnjo samostana. Po redovni tradiciji so se menihi v samostan vselili 8. julija 1135. Ustanovno listino, ki je predstavljala končni pravni akt ustanovitve samostana, je Pelegrin I. izdal 24. septembra 1136. Z njo je samostan prejel tudi veliko posesti v Stični ob reki Temenici in na vinorodnem območju Novega mesta. Posest samostana, ki je predstavljala gospodarski temelj njegovega obstoja, se je z darovi Pelegrina I., grofov Višnjegorskih in drugih plemiških družin v prvih letih delovanja še razširila, in sicer na določena območja Suhe krajine, Notranjske in Zgornje Štajerske, tako obdarovanje pa se je vidneje ustavilo šele v 12. stoletju.

Moli, beri in delaj!

Glede ustanovitve samostana se je ohranila tudi legenda, ki pravi, da so menihi samostan sprva začeli graditi na drugem kraju, vendar se jim je zidovje vsako noč podrlo, tako da so morali vsak dan začeti na novo. Potem pa so nekega dne v bližini uzrli zelenega ptiča, ki je vztrajno prepeval: Sit hic! Sit hic! (latinsko Tu naj bo!). Menihi so ga ubogali in na tistem mestu začeli zidati, zidovje pa se ni več porušilo. Kraj je dobil svoje sedanje ime Stična, vztrajni ptič pa mesto v stiškem grbu.

Opat Maksimilijan File / Foto: Meta Černoga

Vsak opat je imel svoj grb in ima ga tudi danes – opat Maksimilijan File. / Foto: Meta Černoga

Cistercijani so pripadniki reformiranega benediktinskega življenja. Med množico karizem v Cerkvi je v tretje tisočletje vstopila tudi družina cistercijanov s svojo 900-letno zgodovino. Tudi cistercijani nosijo s seboj vso zgodovino od začetnega razcveta prek usihanja in skorajšnjega propada do ponovnega oživljanja. Cistercijanski red je vstopil v tretje tisočletje z malo manj kot 3000 redovnicami in redovniki. Redovni ideal ostaja isti kot v 12. stoletju: živeti Bogu posvečeno življenje v molitvi, molku in pokorščini. Benediktovo načelo moli in delaj je ostalo, toda delo je danes drugačno kot v 12. stoletju.

»Benedikt niti ni imel namena ustanoviti nekega redu, on je ustanovil samostan, kjer je pač sam živel s svojimi somišljeniki, pridruževali so se še drugi in red se je razširil. Sveti Benedikt sam piše, da morajo menihi živeti od dela svojih rok, povzetek njihovega življenja bi lahko strnili v tri besede: moli, beri in delaj. Po tem načelu se ravnamo še danes,« pripoveduje opat Maksimilijan File, od katerega izvemo, da je današnje življenje menihov še vedno precej podobno tistemu v preteklosti.

»Naš dan se začne ob pol petih, ob 5. uri začnemo s skupnimi molitvami, premišljevanjem, potem se nadaljuje z mašo in tam nekje okoli 7.20 ohranjamo tako imenovani jutranji kapitelj, ki je prav značilen za cistercijane v Stični. Dobimo se v kapiteljski dvorani, zmolimo za vse pokojne, ki so tisti dan umrli, potem pa se dogovorimo, kaj bomo tisti dan delali.« In prav delo je tisto, ki trinajst menihov, kolikor jih je trenutno v samostanu, čaka vsak dan.

Delo na njivi stiškega samostana / Foto: Meta Černoga

Menihi imajo poleti največ dela v kmetijstvu. Obdelujejo kar 22 hektarov zemlje, zato mora imeti vsak novinec tudi izpit za traktor. / Foto: Meta Černoga

»Zdaj sploh čez poletje imamo več dela v kmetijstvu,« pripoveduje opat in pove, da imajo kar okoli 22 hektarov obdelovalne površine, na kateri pridelujejo vse mogoče: od fižola, zelja, krompirja, pšenice, ajde do oljnih buč, ječmena, koruze, sončnic za olje, proso in še bi lahko naštevali. »Večinoma vse pridelujemo sami, ravno pred štirinajstimi dnevi smo imeli žetev in lahko bi rekel, da bo ena takšna povprečna letina. Večinoma pridelujemo zase, za svoje potrebe in pa za potrebe naših gostov, zlasti v domu duhovnosti, kar pa je viška, to potem tudi prodamo, izkupiček od prodaje oziroma darov, ki jih zberemo, pa je v celoti namenjen vzdrževanju samostana, doma duhovnosti in drugim našim projektom,« pripoveduje sogovornik in doda, da imajo tudi kar velik nasad jabolk, ki jim ga je voluhar letos precej uničil, in okoli 50 panjev čebel. Kot zanimivost pove, da morajo pri njih novinci poleg vseh duhovnih in teoloških predmetov opraviti tudi izpit za traktor. »To je zdaj novost, to sem jaz vpeljal,« se zasmeji in logično povzame, da morajo bolj ali manj kar sami obdelati vse te njive, ki jih imajo večinoma med Stično in Ivančno Gorico.

V samostanu so dobri gospodarji

To, da so cistercijani izredno dobri gospodarji, sicer ni nič novega. Že iz njihove devetstoletne tradicije je razvidno, da so na tem področju naredili izredne premike. Pomembno je k temu prispevala posebna listina ljubezni iz leta 1119. Gre za dokument, ki ureja medsebojne odnose med samostani, najstarejša verzija pa se nahaja med stiškimi rokopisi (hranijo jo v Narodni in univerzitetni knjižnici). Med drugim določa, da morajo vsi opati enkrat na leto priti na generalni kapitelj v matični samostan Citeaux v Burgundiji in ravno to je bilo tisto, kar je dalo cistercijanom krila za gospodarski razvoj. »Tam so se zbrali opati iz celotne Evrope in so si malo izmenjevali stvari. Eden je prinesel seme, drugi krampe, tretji motiko … Že 30 let po tistem, ko je v Evropo prišel fižol, so ga imeli v stiški opatiji. Tudi sadike silvanca so prišle v Nemčijo od tukaj. Prvi plug, ki je zarezal v slovensko zemljo, je bil stiški, ker so ga ravno cistercijanski menihi takrat pripeljali. Ali pa druga stvar, ki se mi zdi za Evropo pomembna, zlasti za tiste, ki smo bolj gurmani – cistercijanski menih iz Španije je iz Ekvadorja prek Mehike v Barcelono pritihotapil kakav in recept za čokolado in prav cistercijani so prvi začeli delati v Evropi čokolado,« našteva zanimivosti opat Maksimilijan File.

Zeliščna lekarna Simona Ašiča / Foto: Meta Černoga

Po recepturah patra Simona Ašiča tudi danes izdelujejo zeliščne pripravke, pravi direktor Gregor Rep. / Foto: Meta Černoga

To, da menihi živijo od dela svojih rok, seveda ne pomeni, da ne bi delali na intelektualnem, humanističnem področju. Ogromno rokopisov je nastalo prav v cistercijanskih samostanih in to so zelo lepi rokopisi, ki si jih lahko obiskovalci ogledajo tudi v zanimivem Muzeju krščanstva na Slovenskem, ki ima prostore v delu samostana. Na razstavi Življenje za samostanskimi zidovi je predstavljena bogata zgodovina stiške opatije, na ogled so meniške delavnice, kjer hranijo orodja iz različnih samostanskih delavnic (čevljarske, krojaške, sirarske), ter predmete, ki so jih uporabljali za peko hostij in v kuhinji. Na ogled je tudi zbirka čebelarskega in poljedeljskega orodja. V zakladnici hranijo liturgično posodje (kelihe, ciborije, monštrance), procesijske križe, svečnike, relikviarije ter unikatno zbirko voščenih figuric, med katerimi izstopata praška Jezuščka iz 18. stoletja.

Tradicija patra Ašiča

Posebna soba je posvečena dvema najvidnejšima menihoma v 20. stoletju: patru Simonu Ašiču in patru Gabrijelu Humeku. Prvi je Slovencem znan predvsem kot zeliščar, ki se je s svojim delom in knjigami o naravnem zdravljenju z zdravilnimi rastlinami uveljavil kot eden najvidnejših slovenskih zeliščarjev. Na ogled je nekaj njegovih osebnih predmetov in priročna lekarna, njegovo tradicijo pa ohranjajo tudi v samostanskem podjetju Sitik, ki ga sedaj vodi direktor Gregor Rep. Kljub temu da gre čas naprej, je večina zeliščnih pripravkov pokojnega patra Ašiča še vedno zelo priljubljenih. »Prihajajo sicer tudi nove ugotovitve, nove raziskave, druge bolezni ali izzivi sodobnega časa in v tem smislu se malo tudi prilagajamo in tudi na novo razvijamo. So stvari, ki jih Ašič sploh ni poznal, recimo ameriški slamnik je takšna rastlina. Ašič je pri svojih kremah uporabljal še strogo svinjsko mast, danes pa so druge mazilne podlage, ki so bistveno bolj obstojne,« nekatere spremembe omeni Gregor Rep.

Muzej krščanstva na Slovenskem / Foto: Meta Černoga

Bogata samostanska knjižnica je do jožefinskih reform varovala dragocene iluminirane rokopise v latinščini iz 12. in 13. stoletja, ki so nastali v stiškem skriptoriju. V samostanu je leta 1428 nastal za slovensko slovstvo pomemben Stiški rokopis, eden prvih pisnih spomenikov v slovenščini. / Foto: Meta Černoga

Povpraševanja po zeliščnih izdelkih je veliko in kljub temu da so ti že dostopni v vseh lekarnah in drugih podobnih trgovinah, ljudje še vedno radi pokličejo in prosijo za kakšen nasvet. Težko izpostavi najbolj priljubljene, a če že mora, je to zagotovo še vedno Ašičeva znana čajna mešanica KRRT, ki v bistvu pomaga celotnemu organizmu. »Ašič je rad rekel, da kdor uživa KRRT, ne bo šel kmalu v krtovo deželo,« se zasmeji Gregor Rep in doda, da jim stranke povedo, da so učinkoviti tudi čaji, ki pomagajo pri neplodnosti žensk ali moških in jih priporoča celo kakšna ginekologinja. »Večinoma delamo še vedno vse po Ašičevih recepturah, ker se glavne stvari ne spreminjajo, če pa se pojavi kakšno novo zelišče, potem naredimo dodatno čajno mešanico, kak dodaten proizvod.«

Vodi jih opat

Sveti Benedikt v šestem stoletju omenja štiri glavne vrste menihov, od katerih nekatere hvali, druge pa graja, češ da bolj strežejo sebi, kot služijo Bogu. Kot najboljšo obliko meniškega življenja v svojem času oceni cenobite – menihe, ki živijo v samostanu, so torej oblikovali neko skupnost, živijo po določenem pravilu in imajo za voditelja predstojnika. Cistercijani spadajo v vrsto cenobitov. Cistercijansko meniško skupnost vodi predstojnik in se imenuje opat. »Opatije so meniški samostani, kjer živijo menihi in ki imajo predstojnika – opata. V cerkvenem pogledu uživamo sorazmerno veliko samostojnost, saj ne sodimo pod vpliv nobenega od škofov, razen kolikor pač opravljamo neko pastoralno delo. Medtem ko je samo življenje, ureditev, poslanstvo opatije takšno, da smo popolnoma samostojni. Ko vstopiš v opatijo, narediš zaobljubo stalnosti in potem pripadaš tisti opatiji in prehoda med opatijami ni,« razloži ureditev opat Maksimilijan File.

Muzej krščanstva na Slovenskem / Foto: Meta Černoga

Najnovejša razstava v Muzeju krščanstva na Slovenskem predstavlja eno najstarejših dejavnosti stiškega samostana, in sicer srednjeveške kodekse oziroma prve knjige, ki so v tem samostanu nastajale zelo hitro po ustanovitvi – v 12. in 13. stoletju. Kodeksi so ohranjeni v fragmentih, zelo veliko jih hrani NUK, tu pa so shranjeni faksimili. / Foto: Meta Černoga

Sveti Benedikt v svojem Pravilu naroča in predpisuje menihom, da morajo biti nadvse gostoljubni do obiskovalcev in vsakega popotnika sprejeti prav tako, kakor bi jih obiskal sam Jezus. Zato je vsak obiskovalec v njihovem samostanu vedno dobrodošel. Pa naj bo to romar, ki obišče stiško baziliko, udeleženec programa v domu duhovnosti, gost, ki v zeliščni lekarni najde kaj za svoje telo, ali pa turist, ki ga zanimata stiška arhitektura in Muzej krščanstva na Slovenskem.
Muzej krščanstva na Slovenskem / Foto: Meta Černoga

Na panoju so opisane številne dejavnosti, ki so jih imeli včasih v stiškem samostanu, na ogled pa so tudi različni predmeti iz tistega časa. / Foto: Meta Černoga

Vse, ki bi jih radi obiskali ali stopili z njimi v stik, pa prosijo, da jih razumete, da to ni vedno mogoče. Samostan ima namreč svoj življenjski ritem, tako da v času molitev ter drugih skupnih opravil, ob nedeljah in cerkvenih praznikih niso vedno in vsi na razpolago, lahko pa se jim vedno pridružite pri molitvi v baziliki Žalostne Matere Božje. Ponosni so tudi na dogodek z dolgo tradicijo, imenovan Stična mladih, sicer pa opat pohvali še odlično sodelovanje med različnimi dejavnostmi v občini. 

Priporočamo