Za marsikoga avtomobili ne predstavljajo ničesar drugega kot sredstvo za premik od točke A do B. In četudi imamo do njih še tako čustven odnos in nam dejansko pomenijo precej več od omenjenega, so tista vozila, ki jih uporabljamo v svojem vsakdanu, v osnovi dejansko prav to. Obstajajo pa seveda tudi avtomobili, ki so z leti postali nekaj povsem drugega. Ki so zaradi različnih razlogov, denimo zgodovinske pomembnosti, redkosti, izjemnega oblikovanja, dobre ohranjenosti ali česa drugega oziroma kombinacije vsega naštetega, za nekaj stokrat presegli svojo prvotno ceno in danes predstavljajo naložbo, ki bo z leti le še pridobivala vrednost. Takšne avtomobile imajo v lasti bodisi znamke, ki so ga izdelale, bodisi pregrešno bogati zasebni zbiratelji, v veliki večini primerov pa nihče niti pomisli ne, da bi ga uporabljal za svoj osnovni, v prvem stavku omenjeni namen. Ravno obratno, večinoma gre za razstavne eksponate, ki v marsikaterem primeru dosegajo vrednost izjemnih umetnin.

Ola Källenius, prvi mož Mercedes-Benza, in Renata Jungo Brüngger, članica uprave, z avtomobilom, ki so ga prodali za 135 milijonov evrov. / Foto: Mercedes-benz

Ola Källenius, prvi mož Mercedes-Benza, in Renata Jungo Brüngger, članica uprave, z avtomobilom, ki so ga prodali za 135 milijonov evrov. / Foto: Mercedes-Benz

Ne verjamete? Potem vas bo verjetno prepričal podatek, da je najdražji avtomobil, ki so ga kadar koli prodali, dosegel vrtoglavo vrednost 135 milijonov evrov! Zgodilo se je pred dvema letoma na dražbi v Stuttgartu v soorganizaciji dražbene hiše Sotheby's in tamkajšnjega proizvajalca avtomobilov Mercedes-Benza, štirikolesnik, o katerem teče beseda, pa je mercedes-benz 300 SLR uhlenhaut coupe.

Anonimni lastnik

Gre za enega izmed dveh primerkov, ki so ju izdelali že davnega leta 1955. Kar le potrjuje, da ne glede na vse možne predelave s kičastimi zlatimi dodatki in podobnimi neumnostmi, ki si jih pri novih avtomobilih prestižnih proizvajalcev privoščijo različni bogataši, vrednost, ki se šteje v več deset milijonih evrov, dosegajo le stari, zgodovinsko pomembni avtomobili. Tako ni čudno, da je tudi najmlajši na lestvici desetih najdražjih kadar koli prodanih avtomobilov star že 57 let! Kakor koli, eden izmed dveh omenjenih Mercedesovih lepotcev je še naprej v Mercedesovem muzeju v Stuttgartu, drugi pa je torej v lasti zbiratelja, ki je, tako kot je to v podobnih primerih večkrat navada, želel ostati anonimen. Zavezal se je le, da bo v dogovoru z Mercedesom svoj avto tu in tam posodil za potrebe kakšne razstave ali česa podobnega.

Rudolph Uhlenhaut z avtomobilom, ki nosi tudi njegovo ime. Verjetno si, ko si ga je zamislil, ni predstavljal, da bo nekoč to postal daleč najdražji avtomobil vseh časov / Foto: Mercedes-benz

Rudolf Uhlenhaut z avtomobilom, ki nosi tudi njegovo ime. Verjetno si takrat, ko si ga je zamislil, ni predstavljal, da bo nekoč postal daleč najdražji avtomobil vseh časov. / Foto: Mercedes-Benz

A kaj je na mercedesu 300 SLR uhlenhautu coupeju sploh tako posebnega, da je bil nekdo zanj pripravljen odšteti 135 milijonov evrov? Odgovor seveda še zdaleč ni enostaven, med drugim pa se skriva tudi v že omenjenem podatku, da gre za izjemno redek primerek, ki ga tako strokovnjaki kot entuziasti štejejo za enega največjih dosežkov avtomobilskega inženiringa v zgodovini. In ki ima za seboj seveda tudi zanimivo zgodbo. Zamislil si ga je možakar po imenu Rudolf Uhlenhaut (iz njegovega priimka torej izhaja tudi ime avtomobila), ki se je že prej podpisal pod na različnih prestižnih dirkah izjemno uspešen in večkrat zmagovalen avto W 196 S 300 SLR. Ki pa se je v zgodovino žal zapisal tudi kot avtomobil, s katerim je Mercedesov voznik Pierre Levegh leta 1955 na dirki v Le Mansu s steze zletel med gledalce, pri čemer jih je kar 80 izgubilo življenje, vse skupaj pa je le še podkrepilo že prej načeloma sprejeto odločitev, da se bo Mercedes-Benz ob koncu omenjene sezone umaknil iz avtomobilskega športa. A k sreči si je Uhlenhaut že pred tem zagotovil dve šasiji omenjenega avtomobila, na osnovi katerih je želel narediti cestni primerek – in tako se je rodil 300 SLR uhlenhaut coupe.

Dražba za povabljence

Ker je njegov idejni oče pri njem zadržal skoraj vse lastnosti dirkalnega avtomobila, je to med drugim pomenilo tudi, da je njegova najvišja hitrost znašala 290 kilometrov na uro, s čimer je bil to najhitrejši avto svojega časa, konkreten primerek, ki se je prodal na dražbi, pa je Uhlenhaut nekaj časa uporabljal tudi za svoje dnevne vožnje. Pri tem je znana anekdota, da je moral dati vgraditi poseben dušilec zvoka, da avto ni bil preveč glasen, saj je pred tem s hrupom neznansko motil sosede. Pa tudi, da je nekoč, ko se mu je mudilo na sestanek, za vožnjo od Münchna do Stuttgarta, med katerima je 227 kilometrov avtoceste, porabil vsega eno uro! Rudolf Uhlenhaut je umrl leta 1989, vse do danes pa števec prevoženih kilometrov na »njegovem« avtomobilu menda stoji pri številki 6045. Pri čemer je zanimivo, da so kmalu po njegovi smrti oba primerka avtomobilov hoteli prodati, a zanju ni bilo nobenega zanimanja!

Tudi z zadnje strani bi še danes, čeprav je star skoraj 70 let, deloval izjemno atraktivno. / Foto: Mercedes-benz

Tudi z zadnje strani bi še danes, čeprav je star skoraj 70 let, deloval izredno atraktivno. / Foto: Mercedes-Benz

No, se je pa to začelo pojavljati že kako desetletje kasneje. »Mercedes-Benz ima v svojem muzeju v Stuttgartu gromozansko kolekcijo, ki šteje okrog 1100 različnih avtomobilov, in različni interesenti so nas že leta spraševali, ali bi bilo mogoče odkupiti enega od obeh 'uhlenhautov'. Čeprav sprva o tem nismo razmišljali, se je pred leti to spremenilo in na eni izmed sej uprave se je razvnela tudi debata o tem, da bi bil morda pravi čas, da bi z enim izmed teh izjemnih štirikolesnikov naredili nekaj posebnega. Tako smo začeli razmišljati, kakšen bi bil najboljši način, da bi avto dobil pravega lastnika, in dražbena hiša Sotheby's se je zaradi svojega ugleda kot logična izbira ponudila kar sama,« je na nekem dogodku, ki je sledil dražbi, povedal vodja oddelka za komuniciranje pri Mercedes-Benzu Rob Halloway. Sami so vseeno postavili nekaj pogojev, med drugim tudi že omenjenega, da bo avto še naprej na ogled na določenih dogodkih, saj si niso želeli, da bi ostal zaprt daleč od oči vseh, ki ga želijo videti.

Dražba je bila naposled zaprtega tipa, saj so na njej lahko sodelovali samo povabljenci, ki so jih skupaj skrbno izbrali pri Mercedesu in Sotheby'su, niso pa vedeli, da bo avto naposled dosegel tako vrtoglavo visoko ceno, kot jo je. Ne nazadnje je 135 milijonov evrov, od katerih so del sredstev pri Mercedesu namenili tudi za ustanovitev posebne fundacije, ki mladim ponuja izobraževalne in raziskovalne štipendije na področjih okoljske znanosti, skoraj trikratni znesek drugega najdražjega avtomobila vseh časov. To je novembra lani postal ferrari 330 LM 250 GTO, ki so ga prav tako na dražbi hiše Sotheby's v New Yorku prodali za 46,9 milijona evrov. 

Priporočamo