Pretekli teden so mediji poročali, da je 57-letna Svetlana Dali brez potnega lista in vozovnice uspela skrivaj z letalom odpotovati iz New Yorka v Pariz, kar je sprožilo predvsem številna vprašanja o varnosti na letališčih. In seveda tudi: kako, zaboga, ji je uspelo? Kot je poročal Reuters, je na ameriškem sodišču zvezni tožilec te dni podrobneje predstavil primer, tako da je zdaj mogoče rekonstruirati njeno pot.
Svetlana Dali je na newyorškem letališču Kennedy izkoristila luknje v varnostnem sistemu, ki so posledica gneče v najbolj obremenjenem času na letališču. To se je zgodilo na zahvalni dan, ki je tam velik praznik. Najprej se je pomešala med člane posadke španske letalske družbe Air Europa in tako prestala varnostni pregled, kjer je bila pregledana za orožje in druge prepovedane predmete. Nato je, brez vozovnice, vstopila na let letalske družbe Delta proti Parizu.
Skrivanje na stranišču
Na letu se je poskušala izogniti odkritju tako, da se je večkrat umaknila na stranišče. Šele precej kasneje, po sedemurnem letu in tik pred pristankom v Parizu, je osebje opazilo, da Dali nima dodeljenega sedeža.
Po pristanku na letališču Charles de Gaulle so jo francoske oblasti zadržale. Po tednu dni so jo deportirale nazaj v ZDA, kjer so jo na letališču Kennedy pričakali agenti FBI. Na sodišču v Brooklynu je bila obtožena »skrivanja na letalu«, za kar ji grozi do pet let zaporne kazni.
Zvezni sodnik je, kot poroča The New York Times, do odločitve o varščini in o preveritvi njenega prebivališča odredil pripor. Tožilci so izrazili skrb zaradi nevarnosti, da bi lahko pobegnila, saj je v dveh ločenih pravnih zadevah navedla različna naslova – enega v Filadelfiji in drugega v Washingtonu.
Primer je pokazal na več pomanjkljivosti v varnostnih postopkih. »To je bil niz napak v enem dnevu,« je za New York Times komentirala Mary Schiavo, nekdanja generalna inšpektorica pri ameriškem ministrstvu za promet. Čeprav je osebje Dali pregledalo za prepovedane predmete, je Schiavo poudarila, da je bila v resnici ona sama »največji prepovedani predmet«.
Letalska družba Delta je v izjavi za javnost navedla, da je kršitev varnosti posledica »odstopanja od standardnih postopkov«, in dodala, da so njihovi varnostni ukrepi sicer »zanesljivi«.
Žrtev trgovine z ljudmi?
Dali, ki naj bi v ZDA prišla iz Rusije, je na sodišču zatrdila, da je leta 2014 postala žrtev trgovine z ljudmi in bila prodana za 20.000 dolarjev. Prav tako prek svojega odvetnika trdi, da je bila v zadnjih dneh zastrupljena, zaradi česar naj bi bruhala in izgubila zavest med priporom v Brooklynu.
Njen odvetnik je obtožbo opisal kot »manjši prekršek, podoben skoku čez ograjo«. Poudaril pa je še, da je slepa potnica prestala varnostni pregled, kar po njegovih besedah pomeni, da ni predstavljala neposredne nevarnosti za letalo ali potnike. Poleg tega naj bi Dali v Franciji zaprosila za azil.
Vrnitev v Ameriko ni potekala posebej gladko. Najprej so jo poskusili vrniti 30. novembra, vendar so jo z letala odstranili zaradi neprimernega vedenja. Naslednji poizkus 3. decembra je prav tako spodletel, saj letalska družba Delta ni želela, da Dali ostane na njihovem letu.
Primer je v Ameriki odprl razpravo o učinkovitosti varnostnih ukrepov na letališčih in potrebnih izboljšavah v času, ko se svet sooča z vedno večjimi izzivi na področju letalske varnosti.