Štrekna je kolesarska trasa, dolga 35 kilometrov, ki poteka po nekdanji opuščeni trasi železniške proge med Velenjem in Dravogradom. V celoti je asfaltirana, enotno označena in ločena od prometne ceste. Ob poti so kolesarjem in uporabnikom na voljo številna postajališča z vso opremo: klopmi, pitno vodo, ponekod je tudi WC. Zaradi blagih in enakomernih naklonov je primerna tudi za družine z otroki in starejše kolesarje. V Velenju se pot začne na 411 metrih nadmorske višine, nato se povzpne na 590 metrov v Mislinji, ki je najvišja točka, od tam pa se do Dravograda polagoma spušča do končnih 341 metrov nadmorske višine.

Kolesarska trasa Štrekna / Foto: Rra Koroška

Takole so različni kulturniki popestrili dogajanje na Štrekni v organizaciji območne enote JSKD Slovenj Gradec. / Foto: RRA

A Štrekna ni le sodobna, slikovita kolesarska pot, temveč je tudi bogata zakladnica tehniške dediščine in kot takšna brezčasni spomenik človeški iznajdljivosti in odločenosti pri premagovanju zahtevnega naravnega terena. Na njej so številni predori, mostovi, viadukti ter gradbene rešitve, ki omogočajo popotnikom, da s kolesi odkrivajo slikovito naravno lepoto in tehniško zapuščino na območju Koroške ter Šaleške doline. Številne še posebej pritegnejo obnovljen nekdanji železniški most v Slovenj Gradcu, nekdanji predori med Mislinjo in Velenjem ter kamniti viadukt v Gornjem Doliču. Pot kolesarje popelje tudi skozi srednjeveško mestno jedro Slovenj Gradca. Dodana vrednost dokončanja krajšega odseka v Dravogradu pa je, da se Štrekna navezuje tudi na mednarodno Dravsko kolesarsko pot.

Zahteven gradbeni podvig

Lanskoletna ujma je traso na nekaj mestih močno poškodovala, delno celo porušila, tako da so jo uradno odprli maja letos. Tudi otvoritveno slovesnost je zmotil dež, zato so jo izvedli v predoru Paka 1; poleg velenjskega župana Petra Dermola in podžupana občine Mislinja sta se je udeležila tudi ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek ter minister za okolje, podnebje in energijo Bojan Kumer.

kolesarska trasa Štrekna / Foto: Tomo Jesenicnik

Pot skozi predor v Mislinji / Foto: RRA

Posebej zahtevna je bila gradnja med Velenjem in Mislinjo, kjer so obnovili tri predore: Paka 1, Paka 2 in 420 metrov dolg predor Huda luknja. Zgrajeni so bili tudi nov predor Legi kamen v dolžini 105 metrov, štirje novi nadvozi prek glavne ceste, dva nova mostova, dva lesena mostova in štiri počivališča za kolesarje. Izjemen je tudi kamniti most s štirimi loki v Doliču, po katerem poteka Štrekna. Železniški viadukt je bil zgrajen že med gradnjo železniške proge med Celjem in Wolfsbergom, po kateri je stekel promet leta 1899, a so ga partizani med drugo svetovno vojno delno razstrelili, da so Nemcem onemogočili uporabo proge med Velenjem in Dravogradom. Po vojni so ga obnovili in je bil v uporabi za železniški promet do leta 1968, ko so del železniške proge med Velenjem in Dravogradom dokončno ukinili. Viadukt je od takrat sameval in so ga za svoje transportne poti uporabljali le domačini. Zdaj pa je, kot rečeno, namenjen izključno kolesarjem. Celotna trasa v Mislinjski dolini ponuja lep razgled na Pohorje in Uršljo goro.

Štrekna je čisti užitek

»Štrekna me je navdušila, ker je v celoti asfaltirana in odmaknjena od preostalega prometa. Zato je idealna za družinski kolesarski izlet ali bolj ležerno kolesarjenje v dvoje. Midva z ženo sva jo, zdaj ko sva oba upokojena in imava več časa, prevozila z najinima električnima kolesoma. In glede na to, da imava izkušnje tudi od drugod, prevozila sva tudi Parenzano po poti nekdanje železnice od Trsta do Poreča in mnoge druge, lahko rečem, da je Štrekna najlepša kolesarska trasa. Poseben užitek je vožnja od Mislinje do Otiškega Vrha, kjer pot poteka med polji,« nam je navdušeno pripovedoval Brežičan Boris Kovačič.

Kolesarska trasa Štrekna / Foto: Picasa

Boris Kovačič iz Brežic pravi, da je kolesarska pot Štrekna en sam užitek. / Foto: osebni arhiv

Dvakrat je Štrekno že prevozil tudi Luka Picej, Laščan, ki je prav tako rekreativni kolesar z veliko prevoženimi kilometri, tudi po drugih državah. »Ta kolesarska trasa je posebej primerna za rekreativce. Pohvalno. Takšnih povezav manjka. Ljudje so v naravi, za varnost je poskrbljeno. Vesel sem, ko vidim, da različne generacije rade sedejo na kolo in vse leto izboljšujejo svoje psihofizične sposobnosti. To zagotovo vpliva na zadovoljstvo, če se odmakneš od ekranov, je tudi manj prostora za negativizem,« je pozitivne učinke kolesarjenja strnil Picej. Naleteli pa smo še na eno navdušeno kolesarsko družino iz Rečice ob Savinji. In tudi njih je kolesarska pot Štrekna pozitivno presenetila. »Ta pot je primerna tudi za mlajše otroke. Lepo je urejena, ob poti so postajališča za počitek. Ob vročih poletnih dneh, teh je bilo letos veliko in takšen je bil tudi naš kolesarski dan, je posebej blagodejna vožnja skozi predor, saj te prijetno ohladi. Skratka, zelo smo veseli, da tudi na Koroško vodi tako lepa kolesarska pot, ki jo bomo z veseljem večkrat prevozili,« je vtise strnila Špela Kumer.

Ljubiteljski kulturniki popestrili dogajanje

Da je za zdaj med kolesarji zaznati večinoma pozitivne odzive in navdušenje, je potrdil tudi Aleš Rupreht, strokovni sodelavec Regionalne razvojne agencije (RRA) Koroška, kjer si že nekaj let prizadevajo za razvoj Štrekne in koordinirajo aktivnosti skupaj z občinami Dravograd, Slovenj Gradec, Mislinja in Velenje pa tudi Direkcijo RS za infrastrukturo (DRSI), turističnimi in drugimi institucijami. A hkrati je Rupreht priznal, da prejemajo tudi dobronamerne kritike. »Te so dobrodošle, saj nas spodbujajo, da se ves čas trudimo za napredek in čim boljše uporabniške izkušnje. Večinoma so težave vezane na vzdrževanje poti, kot so polni koši za smeti ob poti, nanosi materiala na vozni površini in podobno. Največja težava trenutno je, da je na njej res veliko kolesarjev, zaradi česar občasno prihaja do nejevolje in trenj. Zato si prizadevamo v prihodnje razviti učinkovit sistem poročanja uporabnikov o pomanjkljivostih na kolesarskih poteh, da bi lahko o težavah hitreje obveščali pristojne institucije, ki sicer že zdaj zelo dobro skrbijo za urejenost trase.«

Z evropskimi sredstvi

Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj je ta projekt podprlo z 12 milijoni evrov, 3,4 milijona evrov je primaknil Evropski sklad za regionalni razvoj v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014–2020. Namen programa je bil spodbuditi trajnostno mobilnost z zagotavljanjem pogojev za dnevne migracije kolesarjev, povečanje prometne varnosti ter izboljšanje pogojev za varno pešačenje in kolesarjenje na območju velenjske in mislinjske občine. »Nenazadnje uporaba kolesarske poti prispeva k zmanjšanju emisij hrupa in škodljivih vplivov prometa na okolje, kar izboljšuje življenjsko okolje ter povezuje regionalno in državno kolesarsko omrežje,« pravijo na ministrstvu za kohezijo.

Kot dodaja, se pri tako velikih in zahtevnih projektih, kot je bil ta, po predaji v uporabo vselej pokažejo kakšne tehnične pomanjkljivosti, ki jih prej ni bilo mogoče predvideti ali pa jih izzovejo ekstremni vremenski pojavi. A takšne stvari rešujejo sproti. Kolesarjem se trudijo na trasi približati tudi različni turistični ponudniki – tako z gostinskimi storitvami, nastanitvami kot izposojo koles.

Kolesarska trasa Štrekna / Foto: Rra Koroška

Pot kolesarske trase čez viadukt v Doliču / Foto: RRA

»Spodbujanje dnevne mobilnosti je vsekakor doprinos regiji na področju zelenega turizma, kar je dobro tudi za gospodarstvo. In to je eden od ciljev razvoja kolesarskega omrežja na Koroškem in drugod po Sloveniji,« je dejal Aleš Rupreht. Sicer so zadovoljni tudi ponudniki hrane in osvežitve v neposredni bližini kolesarske poti.

»V Turiški vasi je za otroke urejen priljubljen gibalni park, na novem delu pa poligon za vadbo z lastno težo. Načrtujemo tudi druga doživetja. Sinergijskih učinkov, ki jih prinaša vse bolj priljubljeno kolesarjenje, je res precej, še veliko pa je možnosti za nadaljnji razvoj. Predvsem v povezovanju in skupnih promocijskih pristopih, pri čemer so že zelo aktivni turističnoinformacijski centri, turistična društva in sorodne institucije iz obeh regij,« je pojasnil Rupreht. Zelo zanimiv dogodek, Dan ljubiteljske kulture na Štrekni, je v času Tedna ljubiteljske kulture v maju denimo pripravila območna enota Javnega sklada za kulturne dejavnosti Slovenj Gradec, ki je povezala ustvarjalce ljubiteljske kulture in kolesarsko pot. Ta se je za en dan spremenila v unikatno prizorišče, kolesarjem pa so dan popestrili folkloristi, pevci, starodobni kolesarji, v središču Slovenj Gradca pa tudi drugi plesalci, glasbeniki in umetniki.

Ob koncih tednov je kolesarjev največ

Kako priljubljena je Štrekna, povedo tudi številke. Števec DRSI beleži, da novi odsek Štrekne dnevno, ob koncih tednov, v obe smeri prekolesari približno tisoč kolesarjev. »Od začetka štetja v letošnjem letu bo skupna številka kmalu presegla 80.000. Tako visokih številk smo veseli, saj potrjujejo smotrnost naložbe, čeprav, roko na srce, zaradi velikega števila kolesarjev in drugih uporabnikov zaznavamo tudi večje število konfliktnih situacij. Zato pozivamo vse, da upoštevajo pravila varne vožnje ter so strpni in uvidevni drug do drugega, saj je prostora za vse dovolj,« je dejal Rupreht. Veliko je povpraševanja tudi po uporabi Štrekna busa, zlasti v jutranjih urah. Štrekna bus kolesarje popelje proti Dravogradu in avstrijskemu Labotu (Lavamünd), kjer lahko pri jezeru prestopijo na kolesarski avtobus naših čezmejnih partnerjev ter pot podaljšajo vse do Volšperka (Wolfsberga). V Dravogradu, ki je nekakšno vozlišče vseh poti in kjer se Štrekna pripoji Dravski kolesarski poti, je možen prestop na sobotni kolesarski vlak, ki vozi med Mariborom in Pliberkom (Bleiburg). »Žal letos pogosto ni bilo prostora na avtobusu in prikolici za vse, ki so želeli izkoristiti to možnost, zato bomo v prihodnje predlagali povečanje zmogljivosti,« je obljubil Aleš Rupreht.

Kolesarska trasa Štrekna / Foto: Tomo Jesenicnik

Štrekna poteka tudi po železniškem mostu, obnovljenem z lesom, v bližini mestnega jedra v Slovenj Gradcu. / Foto: RRA

Sicer pa trasa nekdanje železnice, po kateri danes večinoma poteka Štrekna, že vse od začetka opravlja vlogo nekakšne niti, ki povezuje različne kraje, občine in regiji. »Če se zazremo dlje v zgodovino, lahko rečemo, da tudi države, saj je ta regionalna proga segala prek državnih meja, kar morda že nakazuje, da je zgodbo mogoče kdaj v prihodnje prostorsko še razširiti. Povezava je predvsem za Koroško izrednega pomena, saj omogoča edino možno navezavo na preostali del državnega kolesarskega omrežja. Potekajo čezmejni projekti, ki se tako ali drugače dotikajo vsebine Štrekne in razvoja izboljšane ponudbe javnega potniškega prometa v regiji, denimo TRANS-BORDERS+ iz programa Interreg Srednja Evropa in Connect2tourism iz programa Interreg Slovenija-Avstrija. Na RRA Koroška deluje tudi Regijski center mobilnosti Koroška, namenjen spodbujanju uporabe sredstev trajnostne mobilnosti s povezovanjem vseh ključnih deležnikov na lokalni in nacionalni ravni, v okviru katerega se bomo lahko skupaj z delovno skupino za Štrekno ukvarjali tudi z vprašanji nadaljnjega razvoja. Trenutno se največ posvečamo promociji in turizmu, saj je Štrekna z letošnjim podaljšanjem in velikim obiskom prerasla okvire,« je zaključil Aleš Rupreht. 
Rubrika nastaja v sodelovanju z Ministrstvom za kohezijo in regionalni razvoj. / Foto:

Rubrika nastaja v sodelovanju z Ministrstvom za kohezijo in regionalni razvoj. / Foto:

Priporočamo