Letos zaznamujemo 20-letnico delovanja Komisije za preprečevanje korupcije (KPK). V tem obdobju so se na njenem čelu zvrstili štirje predsedniki, prejeli so dobrih 18.000 prijav sumov korupcije in drugih nepravilnosti, povezanih z integriteto funkcionarjev, njihovim premoženjskim stanjem, nezdružljivostjo opravljanja funkcij, nasprotjem interesov, prejemanjem daril ... Ukvarjali so se z župani, ki so vplivali na odločitve, kdo naj postane ravnatelj lokalne osnovne šole, s poslanci, ki niso vestno prijavljali svojega premoženja, z občinskimi svetniki, ki so v svete zavodov predlagali svoje sinove in hčere, z ustavnim sodnikom, ki je imel popoldanski s. p., z ministrico, ki je sama sebi odobrila izplačilo za neizkoriščeni del dopusta, s funkcionarji, ki so v javnem naročanju h koritu spravili svoje prijatelje ... s tem pa škodo povzročali slehernemu državljanu, saj je denar namesto v javnih dobrinah pristal v zasebnih žepih.

Po prvih začetkih, ko je komisijo vodil Drago Kos, se bolj kot ne boril za njen obstanek ter je število prijav počasi naraščalo, je KPK pravo eksplozijo doživel v obdobju med 2009 in 2013. Tega leta so na komisiji našteli rekordnih 1931 prijav sumov korupcije in drugih nepravilnosti, ob čemer je treba opozoriti, da se je metodologija beleženja prijav z leti nekoliko spreminjala in podatki niso povsem primerljivi. Večino tega obdobja je komisijo vodil pravnik Goran Klemenčič, nato pa odstopil, ker, kot je dejal, ni imel več moči za boj z mlini na veter. Za njim je vodenje prevzel Boris Štefanec, pod čigar vodstvom je število prijav sumov korupcije začelo upadati, po letu 2020, odkar komisijo vodi dr. Robert Šumi, se to znova povečuje. 
 
 
- 28.11.2023 - Predsednik Komisije za preprečevanje korupcije KPK dr. Robert Šumi //FOTO: Luka Cjuha / Foto: Luka Cjuha

Predsednik KPK dr. Robert Šumi: »Korupcija tako ali drugače prizadene vsakega izmed nas, denimo pri nižjih pokojninah, socialnih transferjih, slabših cestah, dražjih vrtcih ...« / Foto: Luka Cjuha

V zadnjih desetih letih je komisija v povprečju slabo tretjino prijav odstopila policiji, tožilstvu, finančni upravi, inšpektoratom in drugim organom, saj je v prijavah zaznala sum kaznivih dejanj ali drugih nepravilnosti. Sama pa je pri dobri desetini prijavljenih primerov odkrila kršitve zakona o integriteti in preprečevanju korupcije ter kršiteljem v prekrškovnih postopkih izdajala opomine, opozorila ali globe.

Od zemljišč, sumljivih nakazil do hotelskih sob

Med medijsko najodmevnejše zgodbe spada primer iz let 2012 in 2013, ko se je komisija ukvarjala s premoženjem Zorana Jankovića in Janeza Janše. Prvega so med drugim preiskovali zaradi 208.000 evrov, ki so se z Mestne občine Ljubljana prek različnih družb stekli na njegov račun, drugega zaradi sumljivega nakupa zemljišča v Trenti. Epilog: komisija je pri obeh ugotovila sistematično in večkratno kršitev zakonske obveznosti poročanja o premoženjskem stanju in obremenjenost s korupcijskimi tveganji, vse to je vodilo v vladno krizo in padec Janševe vlade. V tistem obdobju sta se pod drobnogledom komisije znašla tudi mariborski župan Franc Kangler in farmacevtsko podjetje Farmadent, ki je bilo v posredni občinski lasti. Leta 2019 se je KPK ukvarjal z afero Pivec, v kateri je izolski župan Danilo Markočič kmetijski ministrici Aleksandri Pivec in njenim družinskim članom z občinskim denarjem plačal prenočitev v hotelu. Razkritje je pripomoglo k ministričinemu predčasnemu slovesu, na naslednjih županskih volitvah pa odneslo tudi Markočiča. Komisija je namreč ugotovila, da je župan kršil načela integritete. V obdobju epidemije koronavirusa in idealnih razmer za vznik korupcije je komisija pri državnih nakupih mask in drugih zaščitnih sredstev prva zaznala težave s sledljivostjo, številnimi primeri vplivanja in netransparentnimi posli, pozneje pa pri teh poslih tudi potrdila več kršitev integritete.

Brez prijaviteljev bi korupcijo težko odkrivali

Prijavitelji kršitev predpisov so eden najpomembnejših virov informacij pri razkrivanju korupcije. Na KPK poudarjajo, da identiteto prijaviteljev vedno ščitijo in je ne razkrivajo. Zakon o zaščiti prijaviteljev, sprejet lani, je uvedel dodatne zaščitne in podporne ukrepe za njihovo zaščito, med drugim sodno varstvo in začasne odredbe ob morebitnih povračilnih ukrepih, brezplačno pravno pomoč, nadomestilo za brezposelnost in psihološko podporo. Zakon se v praksi še uveljavlja, po zagotovilih KPK pa si prizadevajo, da bi sistem čim bolje zaživel in bi se čim več prijaviteljev počutilo dovolj varno, da bi ob zaznanih nepravilnostih ukrepali in zbrali pogum za prijavo.

Sedanji predsednik komisije dr. Robert Šumi uspehov kljub temu ne šteje le z odmevnimi primeri. »Odmevni primeri, ki doživijo epilog na sodišču, so sicer pomembni, saj dajejo javnosti sporočilo, da nepravilnosti ne bodo ostale nekaznovane. Vendar pa je prava vloga komisije preprečevanje korupcije, torej vzpostavitev mehanizmov, ki zagotavljajo okolje, v katerem se kršitve sploh ne bi pojavljale. Zato za največje uspehe štejem sistemske spremembe,« pojasnjuje. Ena takšnih je uvedba aplikacije erar (prej supervizor), ki prikazuje vsa plačila javnih institucij, druga sodelovanje komisije z zavodom za šolstvo, ki je pogovore o poštenosti in odgovornosti umestil v šolski sistem od vrtcev do fakultet.

Največ težav pri javnih naročilih

Na vprašanje, ali je KPK v zadnjih 20 letih odigrala svojo vlogo in imamo zaradi nje danes manj korupcije v državi, na vodilnih položajih pa več ljudi z visoko integriteto, nima povsem jasnega odgovora. »Na podlagi izsledkov različnih raziskav to očitno ne drži,« je iskren, po indeksu zaznave korupcije, ki ga meri mednarodna organizacija Transparency International, namreč Slovenija drsi po lestvici navzdol. »Še vedno imamo velik problem, ko v praksi neradi spoštujemo zakonodajo, sprejeto v parlamentu. To velja tudi za zakon o integriteti in preprečevanju korupcije, za katerega smo pristojni na komisiji. Preprečevanje korupcije je odgovornost vseh in pri tem morajo sodelovati vsi – od politike, javne uprave, organov pregona in gospodarstva do civilne družbe in medijev,« se obrača na vse, kljub temu prepričan, da bi bile razmere brez dela komisije še veliko slabše.

Na KPK največ korupcije in težav z integriteto zaznavajo na področju javnih naročil, kjer so v igri visoki zneski javnega denarja. Na lokalni ravni, torej v občinah in občinskih zavodih, pa se zaradi slabega poznavanja protikorupcijskih ukrepov pogosto srečujejo z nasprotji interesov in netransparentnim lobiranjem. Ena od novodobnih priložnosti za prikrivanje korupcije so kriptovalute. »Te vsekakor pomenijo sodobno tveganje za korupcijo, saj nad njimi ni skoraj nobenega nadzora. Če nekdo prejme podkupnino v kriptovaluti, tega trenutno ne more izslediti nihče. Zato smo predlagali, naj država posodobi zakonodajo, da bo ta omogočala boljši nadzor tudi na tem področju,« poudarja sogovornik.

Iskanje obvodov je nacionalni šport

Dotaknemo se še legalne korupcije, po domače povedano – iskanja obvodov zakonodaje, ki je po mnenju Šumija v Sloveniji žgoč problem, skorajda del naše kulture. »To moramo končati in odpraviti miselnost, da je pretentati državo vrlina. Država je od vseh nas in taka miselnost je škodljiva,« pravi in spomni, da zaradi tega izgubljamo vsi: upokojenci z nižjimi pokojninami, družine z nižjimi socialnimi transferji in dražjimi vrtci, vozniki s slabšimi cestami.

V prenesenem pomenu bi lahko rekli, da je komisija nekakšno etično razsodišče, precej omejena z možnostmi sankcioniranja kršiteljev, zato ti pogosto še naprej veselo zasedajo položaje. Komisiji tako marsikdo očita, da je brezzobi tiger. Predsednik komisije se strinja, da le nadzor in javno opozarjanje na to, kaj je prav ali narobe, v naši družbi ne zadostujeta, ter doda, da je politična kultura trenutno na zelo nizki ravni. Zato si na KPK želijo, da bi se uvedle sankcije pri kršitvah integritete kot obvezen odziv na njihova priporočila, ki zdaj prepogosto ostajajo pospravljena v predalih. Predvsem pa stavijo na ozaveščanje. »Ljudje upravičeno pričakujejo, da se slaba praksa, ki je neločljivo povezana z našo kulturo, spremeni. Da bi to slabo prakso spremenili, smo zasnovali različne preventivne aktivnosti, pri katerih si želimo, da bi tako ali drugače sodelovali vsi, od vrtčevskih otrok do upokojencev. Gre za dolgotrajen proces, a le na ta način lahko dosežemo napredek,« meni in dodaja, da zgolj sprejemanje dokumentov za preprečevanje korupcije še ni zagotovilo za njeno odpravo. Napredek se skriva v vsakem posamezniku. Boj proti korupciji je odgovornost vseh nas. 
Priporočamo