»'Prosim, pomagajte! Mojega sina je ugrabil kult!' me je nekje na začetku novinarske kariere rotil obupani oče. Njegov sin, takrat uspešen glasbenik, se je nenadoma povsem spremenil, opustil vse, kar je počel do takrat, in šel živet v precej nenavadno skupnost. Vodila jo je ženska srednjih let, ki je trdila, da ima neposreden duhovni stik z indijskim gurujem Sai Babo, od katerega naj bi vsak dan dobivala sporočila. Ni bil edini. Ko sem tja prispela s televizijsko ekipo, je bilo v hiši, kjer so živeli, vsaj dvajset ljudi. Zdeli so se kot omamljeni, ko so mi z gorečo navdušenostjo pripovedovali, da so končno srečni in kako globoka duhovna sporočila in navodila jim vsak dan posreduje njihova voditeljica, ki so jo na njeno zahtevo klicali Mati. Približno leto dni kasneje sem srečala nekatere od njih, ki so iz skupnosti izstopili, in takrat so bile njihove zgodbe drugačne. Pripovedovali so mi o zlorabah, manipulacijah in o tem, kako so izgubili vse, kar so vložili v skupnost. Pa tudi o mesec dni trajajočih vsakodnevnih obredih po objavi mojega prispevka – takrat še v Tedniku na Televiziji Slovenija –, ki so bili namenjeni temu, da uničijo 'satana' – mene. Ni mi bilo hudega.«

Irena Pan / Foto: Osebni Arhiv

Irena Pan / Foto: osebni arhiv

Težko bi bolj plastično in neposredno, kot je to storila nekdanja novinarka Irena Pan​, opisali srčiko nekega kulta … In dejstvo, da se s takšnimi pojavi že nekaj desetletij srečujemo tudi pri nas. Ni naključje, da smo izbrali prav njene besede. Sogovornica je skozi pogovore z desetinami, ki so se v takšno past ujeli pri nas, spoznala resnico, nedavno se je lotila še prevoda izredno zanimive knjige dr. Stevena Hassana, vodilnega strokovnjaka na tem področju, z naslovom Kulti in prakse nadzora uma. Poleg tega ji je psihologija blizu, prevedla je že kar nekaj drugih knjig, ki ponujajo vpogled v um in delovanje človeka, v oddaji Preverjeno je več let razkrivala zgodbe skupnosti, ki delujejo po principih kultov, med katerimi je najbolj razvpita hepi hepi. V šali sama sebe označi z besedami »cult buster«, kar bi prevedli kot »razbijač kultov«. Nič čudnega torej, da jo je pritegnila tudi omenjena knjiga.

Prikrivanje resnice

Bralcu, ki jo vzame v roke, v oči takoj pade napis s platnic: »Naša največja ranljivost je prepričanje, da se nam kaj takega ne bi moglo nikoli zgoditi.« Je res tako? Irena Pan meni, da je. Kulti, kot pove, delujejo na način, da lep čas prikrivajo svojo resnično naravo, mnogi ljudje se je sploh ne zavedajo, pri čemer najbolj sofisticirani uporabljajo metode, da vsakemu posamezniku prilagodijo pristop in ga tako počasi pripeljejo v svojo skupnost.

Niso pa vsi kulti verski, je med drugim poudarila sogovornica. Pravzaprav jih je veliko več vrst, kot si bržkone predstavljamo. »Pri nas še vedno velja podoba ali arhetip kulta kot nečesa temačnega, morda satanističnega, povezanega z vero, vendar niso samo taki. V resnici lahko govorimo o več različnih vrstah: so lahko verski, seveda, vendar so trenutno veliko bolj razširjeni komercialni kulti in kulti osebnostne rasti, če jim tako rečemo. Lahko pa so to tudi mini kulti z do dvanajstimi člani, velikokrat povezani samo z družino in torej vključujejo ozek krog ljudi.«

(Original Caption) New York, New York: Wedding En Masse. Semi-general view of Madison Square Garden July 1 as some 22000 couples of Reverend Sun Myung Moon's Unification Church are wed en masse. Reverend Moon, his wife and other church officials are on raised platform in background. / Foto: Bettmann

Avtor knjige, dr. Steven Hassan, je bil član svetovno znane skupnosti, ki jo je vodil Sun Myung Moon. Združitvena cerkev, kot se imenuje, je za avtorja primer, kako močni in učinkoviti so lahko kulti. Fotografija je z množične poroke sledilcev. / Foto: Getty Images

Med opisovanjem, ki se je mestoma slišalo kot kakšna povsem kriminalna zgodba, je močneje med drugim odmevala še trditev, da se človek potapljanja v kult pravzaprav ne zaveda. Običajno imajo takšne skupnosti oziroma organizacije vstopne točke, kar so lahko tudi navidezno povsem nedolžne delavnice, predavanja, skratka, različne skupine z drugačnimi imeni. »Če bi človek vedel, v kaj se podaja, se ne bi vključil. Ampak tega preprosto ne veš in kmalu sledi faza zasipavanja z ljubeznijo, ko ima človek občutek, da je našel svojo skupino, pripadnost. Za različne ljudi to pomeni različne stvari: če želiš denar, pripovedujejo obljube o lahkem zaslužku, če želiš pripadnost skupnosti, se navidezno povsem prilagodijo tebi. Ali pa recimo hrepeniš po osebnostni rasti, pri čemer so vstopna točka večinoma delavnice ali predavanja s takšno tematiko. Takšne dejavnosti so sprva izjemno neškodljive in celo koristne. Če meditiraš, je to dobro, kajne, če se ukvarjaš z jogo, prav tako. Vendar je to lahko samo vstopna točka, da te kasneje načrtno zmanipulirajo.«
 
Uporabljajo mnoge metode, ugotavlja avtor omenjene knjige, dr. Hassan, ki je bil sam kot mladenič dve leti in pol vpet v enega od, kot se je izrazil, najštevilčnejših kultov (bil je »muni«, član cerkve pod vodstvom Sun Myung Moona) in so ga komaj rešili. Opisuje, kako z načrtnim preprečevanjem spanja, hipnotičnimi tehnikami in pretirano zaposlitvijo pripadnikov postopoma podredijo njihov um. Značilen je izjemen nadzor nad okoljem, mislimi in vedenjem.

Primer tudi pri nas

»V skupini hepi hepi svojim novim pripadnikom določijo mentorje, ki jih spremljajo dobesedno 24 ur na dan – prek telefona, sporočil, osebnih srečanj,« se spominja Irena Pan. »Večina prepozno spozna, da je to, kar se zdi neskončna podpora, prijaznost, pozitivna spodbuda, v resnici popoln nadzor nad vedenjem, razmišljanjem, čustvi, informacijami, s čimer jih postopoma pripravijo do tega, da dojemajo resničnost tako, kot želijo oni, in ne tako, kot je v resnici. Nikoli ne bom pozabila besed ene od pripadnic takšne skupine, ko sem jo vprašala, kdaj je spoznala, da gre v bistvu za prevaro. Njen odgovor je bil: 'Ko sem odprla hladilnik, da nahranim otroke, in je bil povsem prazen, v žepu pa nisem imela niti evra.' Takrat je bila zadolžena že za več kot pol milijona evrov.«

Spomin na umrle v Jonestownu / Foto: Wikimedia

Eden najbolj tragičnih primerov se je zgodil leta 1978, ko je v množičnem samomoru v Jonestownu po navodilih vodje kulta umrlo 900 ljudi, od tega 300 otrok. Fotografija je nastala na spominski slovesnosti. / Foto: wikimedia

Postopek spreminjanja običajnega človeka v poslušnega pripadnika poteka postopno in v fazah. Potem ko pridobijo zaupanje in omajejo prejšnjo resničnost in osebnost ter mu z indoktrinacijo uspešno vcepijo nova prepričanja, sledi faza utrjevanja nove doktrine in kultu prilagojene oblikovane osebnosti. Vsakršen morebiten dvom zatrejo z različnimi praksami, med drugim tudi z učenjem tehnik za zaustavljanje misli – z mantranjem, molitvami, obredi in podobno. V primeru skupine hepi hepi je pripadnikom naročeno, da morajo, če želijo osebnostno rast in doseči kakršen koli uspeh, vedno, ko zaznajo kakšno negativno misel ali dvom, »hepirati«. Toliko časa morajo sami pri sebi ponavljati besedo »happy« (srečen), dokler ne izgine vsakršna »negativnost«.

Kulti se posamezniku, kot rečeno, prilagodijo. Recimo, da se navzven ukvarjajo z numerologijo. O posamezniku prek pogovora izvedo marsikaj, potem pa v skladu z navodili nadrejenih uberejo pristop k človeku. Če je ta intelektualec, bodo izkoristili to značilnost (recimo, češ da so podporniki kulta kakšni znani znanstveniki in podobno), če je idealist, se bodo obesili na njegove ideale, denimo mir na svetu, če išče denar, bo poudarek na denarju, če je versko naravnan, bodo poskušali do njega vstopiti prek duhovnosti.

Koristni člani

Napačna je domneva, da kulti iščejo šibke ljudi. V resnici želijo najti člane, od katerih imajo koristi in jim prinašajo, če nič drugega, zaslužek, torej dobro stoječe in takšne, ki lahko kultu koristijo na več načinov, tudi tako, da kasneje rekrutirajo druge.

Zastavlja pa se vprašanje, kako ločevati kult od običajne skupnosti ljudi, katere člani si zgolj delijo podobne interese ali prepričanja. Ključna pri tem je manipulacija oziroma destruktivni nadzor uma. Kultne skupnosti s člani manipulirajo, jih reprogramirajo, človeka lahko tako rekoč razdrejo na koščke in potem sestavijo po svojih merilih. Njegova resnična osebnost je tako potisnjena globoko v notranjost. Kulti člane tudi zelo dobro pripravijo na to, kako se bo odzvala okolica, rekoč, da bodo, kot primer, nekaj dobrega za svojo družino in znance storili, ko bodo dosegli višjo energetsko raven, do tedaj pa jim ne gre zaupati, jih ne gre poslušati in se je, kot rečejo včasih, bolje od njih povsem izolirati.

Po več kot letu dni iskanja stika z njim je Saša Ignjatović prek video povezave pričal na sojenju proti Martini Veseljko. Pojasnil je, da denarja od nje ni nikoli zahteval, jo je pa večkrat prosil za (finančno) pomoč. / Foto: Tamara Krivec

O skupini hepi hepi je slovenska javnost lahko veliko izvedela na sojenju. Eno od vpletenih je takrat sodnica obsodila na tri leta in tri mesece zapora. Na sojenju se je prek videokonference pojavil tudi Saša Ignjatović, domnevni vodja. Skupino so opisovali na različne načine: kot piramidno shemo, pa tudi kot skupnost, ki je delovala po principih kulta. / Foto: Tamara Krivec/dokumentacija

Voditelji kultov so težko dosegljivi in nemalokrat kažejo znake narcisizma, so psihopati, še opozarja Irena Pan. Z drugimi tako brez moralnih zadržkov manipulirajo in vanje vplivajo na vse mogoče načine. Lahko so karizmatični, delujejo z določeno močjo in tako vplivajo na podanike. Lahko gredo celo tako daleč, da zanje izbirajo zakonske partnerje, jim odrejajo način življenja in se vedejo, kot da so njihovi sužnji in ne ljudje.

Kot novinarka – pred letom in pol je zapustila Pop TV in se podala v druge vode – je Irena Pan srečala tudi »belega maga«, duhovnega učitelja ene od nekdanjih ministric, in opazovala, kako so ga na snemanju sledilci ubogali dobesedno na migljaj. »Če bi jim rekel, naj skočijo skozi okno, bi to verjetno storili brez najmanjšega oklevanja. Bilo je očitno, kako zelo ga zabava in opaja njegova moč.«

Sogovornica pozna nekaj deset družin, ki so prodale vse, kar so imele, in trenutno na enem izmed otokov, kjer po navodilih še ene voditeljice, »mojstrice«, čakajo na prihod nezemljanov, pa tudi ljudi, ki so v podobnem primeru, potem ko se je iluzija razblinila, raje ostali sami v tujini in se znašli v hudi revščini, kot da bi se doma soočili s tem, kar se je zgodilo. Ne gre samo za sram ali strah, saj takšne skupine o posamezniku zberejo dovolj podatkov, s katerimi ga lahko manipulirajo ali izsiljujejo še po odhodu. V mnogo primerih voditeljem takšnih skupin izročijo tudi vse svoje premoženje, zato ti posamezniki nimajo dovolj denarja za vrnitev v domovino, v nekaterih primerih pa niti dokumentov.

Kultne skupnosti s člani manipulirajo, jih reprogramirajo, človeka lahko tako rekoč razdrejo na koščke in potem sestavijo po svojih merilih. Njegova resnična osebnost je tako potisnjena globoko v notranjost.

V Sloveniji deluje tudi skupina tantrične joge, katere glavnega »duhovnega vodjo«, guruja Gregoriana Bivolaruja, so pred nekaj meseci skupaj s štiridesetimi drugimi pripadniki aretirali v Franciji zaradi suma ugrabitve, posilstev in trgovanja z ljudmi. Pri nas imamo uradno registrirano tudi Združitveno cerkev, katere voditelja Sun Myung Moona večina pozna kot tistega, ki je prirejal množične poroke pripadnikov, četudi je v ozadju dosti bolj mračna zgodba, ki jo Steve Hassan opisuje v knjigi Kulti in prakse nadzora uma ter spominja na vohunsko kriminalko.​

Izpostavljeni otroci

Poseben problem kultov so otroci, saj morajo slediti nekaterim kdaj res grozljivim praksam svojih staršev, ki so v takšnih skupinah, pa če to želijo ali ne. »Med drugim sem govorila z najstnicama, ki sta se, s privoljenjem njunih staršev, morali sleči, da ju je skupina bičala, skladno z doktrino in navodili voditeljev in voditeljic (ena izmed naj bi kanalizirala Marijo). Med njimi so bili celo učitelji, ki so organizirali kampe za otroke. Kljub temu da so dva izmed voditeljev pravnomočno obsodili, ta skupina še vedno deluje, le da pod drugimi imeni. Nihče od pristojnih, zadolženih za zaščito otrok, ni posegel vmes, saj se večina takšnih skupin skriva za ustavno pravico do svobode verovanja. Vendar, kot pravi dr. Hassan, ustavna pravica do svobode verovanja še ne zagotavlja svobode, da lahko počneš, kar hočeš, če s tem škoduješ drugemu.«

Tudi če okolica prepozna, da je nekaj narobe, je človeka, ki je že nekaj časa del kulta, težko rešiti. Dr. Hassan govori o osmih ključih, med drugim o delikatni vzpostavitvi odnosa in zaupanja, uporabi ciljno usmerjene komunikacije, iskanju stika s pristno identiteto, ki je bila prisotna pred vstopom v kult, predstavitvi možnosti srečne prihodnosti tudi zunaj kulta (kulti običajno člane prepričajo, da sreče zunaj njihove skupnosti ni) in o konkretni opredelitvi nadzora uma, ki mu je bil človek izpostavljen.

Nam je v ušesih tudi po koncu tega daljšega in zanimivega pogovora še naprej odmevala predvsem trditev, da se kaj takega lahko zgodi komur koli. Potop v globine kulta je res postopen, človek se niti ne zaveda, kaj se dogaja, ko pa je prepozno, je sila težko priplavati nazaj na površje. 

Priporočamo