Brezskrbnost na počitnicah se lahko hitro konča, če nam kdo zlorabi bančno kartico ali smo neprevidni pri njeni uporabi, na kar opozarjajo tudi pri Združenju bank Slovenije. Pred odhodom na potovanje zato vedno preverite veljavnost svojih plačilnih kartic in višino razpoložljivega limita porabe, v svoji banki ali hranilnici pa se pozanimajte o morebitnih omejitvah poslovanja s plačilnimi karticami v državah, kamor potujete.
S kartico vašega osebnega računa (debetna kartica Visa, kartica Maestro, debetna kartica Mastercard) lahko gotovino ob nizkem znesku provizije dvigujete na številnih bankomatih po vsem svetu. Za plačilo na skoraj 30 milijonih prodajnih mest lahko uporabite vsaj eno od kartic z odloženim plačilom Mastercard ali Visa. Obe kartici lahko uporabite tudi za dvig gotovine, zaradi višjih provizij pa svetujejo, da to storite le izjemoma. Z vidika varnosti je smiselno znesek, ki ga lahko porabite v okviru svojih zmožnosti, porazdeliti na dve kartici. Ob morebitni izgubi, kraji ali zlorabi ene od kartic boste namreč še vedno razpolagali z drugo mednarodno plačilno kartico.
Za dodatno varnost svojih kartic lahko poskrbite z naročilom na varnostno SMS-sporočilo. To pomeni, da boste v primeru izgube, kraje ali zlorabe kartice na telefon nemudoma prejeli obvestilo, da se z vašo kartico dogaja nekaj nenavadnega. V takem primeru takoj pokličite na telefonsko številko, ki je navedena na vaši kartici in je dostopna 24 ur na dan in 365 dni v letu. Najbolje je, da si telefonsko številko shranite (na primer neposredno v telefon) oziroma si jo skušate zapomniti. Za primer izgube ali kraje kartice je pri nekaterih izdajateljih kartic možno skleniti dodatno zavarovanje.
Dvig v lokalni valuti
Bankomat v tujini vam lahko pred dvigom gotovine ponudi dve možnosti, in sicer dvig s konverzijo v evro ali dvig gotovine v lokalni valuti. V primeru, da izberete dvig s konverzijo v evro, bo pri preračunu izbranega zneska v evre uporabljen tečaj lokalne banke, ki je lastnica bankomata. V primeru, da izberete dvig v lokalni valuti, pa bo preračun v evre izveden po tečajih mednarodnih kartičnih sistemov, ki so običajno ugodnejši kot tečaji lokalnih bank. Na Združenju bank Slovenije priporočajo, da za plačilo oziroma dvig gotovine izberete lokalno valuto, saj boste v tem primeru od svoje banke prejeli informacijo o razliki glede na referenčni tečaj ECB. Pri dvigih na tujih bankomatih bodite posebej pozorni na morebitne dodatno zaračunane stroške iz naslova enkratnih nadomestil za dvig gotovine oziroma pribitkov na menjalni tečaj (posebej če se odločite za valutno konverzijo). Ti stroški se lahko zaračunajo samo ob vašem izrecnem privoljenju med izvajanjem transakcije.
Če vam bančni avtomat kljub odobritvi storitve ne izplača gotovine, najprej preverite stanje na svojem računu oziroma na mobilnem telefonu preverite, ali ste prejeli sporočilo o dvigu gotovine, če ste uporabnik storitve varnostni SMS. Če je vaše stanje na računu nespremenjeno in je bila torej storitev neuspešna oziroma prekinjena, se je to najverjetneje zgodilo zaradi okvare bankomata ali pomanjkanja gotovine v njem. Če pa ugotovite, da je vaše stanje na računu spremenjeno oziroma je bil želeni znesek odobren, ne pa tudi izplačan, o dogodku nemudoma obvestite svojo banko ali hranilnico. V primeru suma zlorabe oziroma suma, da je v režo bankomata za izplačilo gotovine vstavljena ovira, pa, če je to mogoče, počakajte pri bančnem avtomatu tako dolgo, da pride na kraj dogodka interventna služba vaše banke ali hranilnice oziroma policija. Če se to zgodi v tujini, o tem obvestite policijo in se ravnajte po njenem nasvetu.
Preverite ustreznost zneska
Plačilne kartice nikoli ne izročajte prodajalcu in pred vnosom PIN-številke oziroma pred podpisom potrdila o nakupu obvezno preverite ustreznost zneska plačila. Ko opravljate storitev (posebej na bančnem avtomatu), pazite, da nihče ne vidi vaše PIN-številke, ki ste jo vnesli, in da so čakajoči za vami dovolj oddaljeni od vas. Če kdo stoji preblizu, ga prosite, naj se odmakne. Ob vnosu PIN-številke z drugo roko prekrijte tipkovnico.
Pri plačevanju plačilne kartice nikoli ne izpustite iz svojega vidnega polja. Vedno nadzirajte celoten postopek plačevanja. V restavraciji naj natakar uporabi prenosni POS-terminal ali pa ga sami pospremite do plačilnega mesta. Nikoli ne dovolite, da vam kdorkoli pomaga pri vnosu PIN-številke med postopkom plačevanja ali jo celo vnese namesto vas. Bodite pozorni na to, da oseba, ki vam zaračunava blago ali storitev, plačilno kartico na POS-terminalu uporabi samo enkrat. Ob neuspešni avtorizaciji zahtevajte potrdilo oziroma odrezek o neuspešno opravljenem postopku. Ker potrdila o opravljenih nakupih ponekod v tujini vsebujejo več podatkov o plačilni kartici, stara potrdila trajno uničite. Na prodajnih mestih ne podpisujte nikakršnih potrdil o nakupu, ki niso namenjena takojšnjemu plačilu blaga ali storitev in imajo vpisan vnaprejšnji datum, so brez zneska ali so celo popolnoma prazna.
Ne razkrivajte svojih podatkov
V Združenju bank Slovenije ponovno opozarjajo, da ne nasedajte elektronskim, telefonskim ali drugim sporočilom, četudi navidezno prihajajo od vaše banke ali hranilnice, z njimi pa vas obveščajo o zlorabi vaše plačilne kartice in vas pozivajo, da razkrijete podatke o svoji plačilni kartici ali da jih vpišete v tako imenovane varnostne obrazce na spletu. O morebitnem takem dogodku obvezno takoj obvestite svojo banko ali hranilnico in z njo preverite vsebino sporočila. Banka ali hranilnica vam nikoli ne bo poslala elektronske pošte oziroma vas poklicala po telefonu in vas povpraševala po podatkih o plačilni kartici (številka plačilne kartice, veljavnost, varnostna koda na hrbtni strani). Prav tako ne bo nikoli s klicem po telefonu preverjala vaše PIN-številke ali vaših gesel.
Vklopite si prejemanje varnostnih SMS-sporočil ali drugo storitev takojšnjega obveščanja, ki jo omogoča vaša banka ali hranilnica. Tako boste obveščeni o plačilih ali dvigih gotovine na bančnem avtomatu s plačilno kartico. Če veste, da plačilne kartice niste uporabili, vas bo varnostno SMS-sporočilo ali drugo takojšnje sporočilo opozorilo, da se z vašo plačilno kartico dogaja nekaj nenavadnega. V tem primeru morate takoj obvestiti svojo banko, hranilnico ali procesni center, kjer bodo izvedli ustrezne preventivne ukrepe in preprečili nadaljnjo zlorabo kartice. V spletni ali mobilni banki ali mobilni denarnici si lahko omejite delovanje kartice na bankomatih, spletu, v tujini ter odklenete ali zaklenete kartico, če vaša banka to omogoča.
Kadar plačilno kartico uporabljate za rezervacijo ali plačilo hotelskih, rent-a-car ali drugih storitev, se predhodno seznanite s pogoji rezervacije – posebej to velja za pogoje odpovedi rezervacije oziroma morebitne naknadne plačljive storitve, ki niso zajete v ceni storitve. Pri rezervaciji bodite pozorni tudi na to, da vam rezervacija zasede razpoložljiva sredstva na plačilni kartici. V primeru odpovedi rezervacije razpoložljiva sredstva na plačilni kartici ne bodo sproščena istočasno. Čas sprostitve rezervacije je odvisen od roka, ki ga ima določenega vaša banka.