Omrežnina, ki so jo začeli po novi metodologiji zaračunavati 1. oktobra, še vedno dviguje veliko prahu. Zdi se, da je postala namiznoteniška žogica, ki si jo različni akterji pošiljajo iz enega na drug konec. Na eni strani mize so igralci iz gospodarstva, ki ob serviranju žogice govorijo o nesprejemljivo visokih stroških, na drugi tisti, ki pravijo, da ti niti niso tako zelo visoki, na tretji, da je treba vendarle nekaj popraviti, na četrti, da morda res ni vse idealno, vendar tudi ne tako slabo. Za to mizo se gnete igralcev. Za nameček se je te dni vpletel še Bruselj. Zdaj servira eden, potem drugi, vsi pa smo, skratka, tukaj –  v godlji, ki so nam jo skuhali. Toda kako smo vanjo padli in, predvsem, ali se iz nje sploh lahko izvlečemo? 

Omenili ste Bruselj? Resno? Kaj za vraga imajo z našo godljo in mojo položnico opraviti v Belgiji? Veliko in nič. EU namreč zahteva, da imajo države članice neodvisno agencijo, regulatorja energetskega trga, ki je  odgovoren za pripravo in skladnost pravil. Slovensko agencijo za energijo smo ustanovili pred več kot dvajsetimi leti. No, in ta agencija je sprejela pred časom akt, ki ureja obračunavanje omrežnine. Ta pa določa višino končnega zneska na položnici za elektriko. Vidite torej – Bruselj ima s tem opraviti veliko in nič hkrati.

Torej so bruseljski birokrati zahtevali drugačno obračunavanje omrežnine? To ne. Kako jo države članice obračunavajo, je stvar vsake posebej. Naša agencija je sprejela tak akt, ki določa obračunavanje pri nas.

In zakaj smo ga sploh potrebovali? To je eno od ključnih vprašanj. Prejšnji sistem je bil v veljavi več kot 25 let. Zdaj so se odločili za drugačnega. Glede na odzive lahko sklepamo, kako je bilo eno od glavnih vodil sprememb, da naj večji uporabniki plačajo višjo omrežnino. Kako to storiti, je bilo odprto vprašanje. Odločili so se za metodologijo, ki zdaj velja. Akt, ki ga omenjamo, je bil objavljen novembra 2022, vendar po njem obračunavajo šele od oktobra lani. Je pa to sila suhoparen dokument, ki med drugim vsebuje številne matematične enačbe, običajnemu smrtniku težko razumljive. Zato  najbrž nihče ni posebej računal sam pri sebi, kaj spremembe prinašajo, in se o tem do nedavna ni posebej razpravljalo. Šele zdaj, ko so posledice tu, so mnogi na nogah.

- 04.12.2024 - predsednik vlade Robert Golob je bil vabljen na zaslišanje na KPK - v sklopu preiskave o domnevnih političnih pritiskih na delo policije zaslišala predsednika vlade Roberta Goloba in več prič. Med njimi so tudi nekdanja notranja ministrica Tatjana Bobnar, bivši vršilec dolžnosti generalnega direktorja policije Boštjan Lindav, aktualna državna sekretarka na notranjem ministrstvu Tina Heferle in bivši državni sekretar na tem ministrstvu Branko Lobnikar//FOTO: Jaka Gasar / Foto: Jaka Gasar

Predsednik vlade Robert Golob prihaja iz »foha«. / Foto: Dokumentacija

Vlada torej upravičeno s prstom kaže na agencijo? To je stvar interpretacije. Agencija je akt sprejela in ga objavila. Zdajšnji predsednik vlade Robert Golob pa prihaja iz podjetja GEN-I (do leta 2021 je bil predsednik uprave), torej prihaja iz »foha«, kot se reče, in je težko verjeti, da ni vsaj slutil, kaj prihaja – najbrž je prav dobro vedel, kaj je omrežnina, kaj je netransakcijska metoda, kaj so ET, MT, VT, kaj obračunski interval in še vsi drugi na pol žargonski izrazi.

So za posledice vedeli vsaj na agenciji? To je eno od vprašanj, ki smo jim ga zastavili, saj o tem nihče ni posebej govoril. Agencijo smo vprašali nekoliko drugače, vendar s ključnim poudarkom: kolikšno je ocenjeno povečanje pritoka sredstev z naslova omrežnine pri novi metodologiji obračunavanja? Odgovorili so takole: »Predvideni prihodki so popolnima enaki kot po starem sistemu. Iz tarifnih postavk omrežnine za prenosni sistem se mora (po starem ali novem sistemu) pobrati 96,3 milijona evrov, iz tarifnih postavk omrežnine za distribucijski sistem se mora (po starem ali novem sistemu) pobrati 276,6 milijona evrov. Enake vrednosti so načrtovane za leti 2025 in 2026.«

Dobro zastavljeno vprašanje. Pa vemo, kdo je akt spisal? Hvala za kompliment. Kdo ga je spisal? Tudi to je bržkone ena od ključnih informacij, ki so koristne za boljše razumevanje, kaj se pravzaprav dogaja. Odgovor agencije: »Akt o metodologiji za obračunavanje omrežnine za elektrooperaterje temelji na študiji, ki jo je v sodelovanju z agencijo izvedel mednarodni konzorcij, sestavljen iz strokovnjakov Elektro inštituta Milan Vidmar, španske univerze Universidad Pontifica Comillas in eksperta iz Florence School of Regulation v vlogi revizorja.« Pri pisanju pa so po njihovem pojasnilu sodelovali različni strokovnjaki z različnih področij. 

V času do priprave osnutka akta so bila v letu 2021 po pojasnilu agencije izvedena tri javna posvetovanja, na katera so bili povabljeni številni deležniki, med njimi tudi resorno ministrstvo (to je bil še čas Janševe vlade), Gospodarska zbornica Slovenije, Obrtna zbornica Slovenije, Zveza potrošnikov Slovenije, elektrooperaterji, dobavitelji, trgovci ...

Ampak vse to me pravzaprav ne zanima – več šteje, kaj piše na moji položnici! In imate prav. Toda za razumevanje, kaj se dogaja, zakaj je znesek drugačen, je vendarle dobro vedeti, kako smo prišli do tu, kjer smo. In predvsem zakaj. Posledice so zelo konkretne, saj nekateri poročajo o večkratnem dvigu tega zneska in posledično o precej višjih računih.

In kdo zaradi vsega tega najbolj profitira? Glede na to, da so nam zagotovili, kako priliv ne bo nič večji, v takem smislu ne profitira nihče. Je pa omrežnina  namenjena (tudi) vzdrževanju in posodabljanju omrežja. Odločili so se pač, da bodo ta denar dobili od uporabnikov omrežja na  način, kot smo mu priča zadnjih par položnic. Eden od argumentov, ki ga pogosto omenjajo, je pravičnejše obračunavanje omrežnine, da torej plača več tisti, ki več porabi. To naj bi bila tudi spodbuda, da smo bolj varčni.

Ja, pa ja de! No, tako pravijo.

Maribor - Agencija za Energijo - direktorica mag. Duška Godina - - Avtor: Sašo Bizjak / Foto: Sašo Bizjak

Agencijo vodi direktorica Duška Godina / Foto: Sašo Bizjak/Dokumentacija

Hočete reči, da se moramo pač sprijazniti z vsem tem? Pravzaprav ne. Sami lahko res le malo spremenimo, razen če zmanjšamo porabo. Ne bo pa zaman, če v naslednjih tednih in mesecih skrbno gledamo politiki in stroki pod prste. Omenjajo sicer možne spremembe, toda ni jasno, kako korenite bodo (oziroma so lahko). Jih niti ne morejo uveljaviti čez noč. Napisati je treba nov akt, ga objaviti in potem bodo šele spremembe stopile v veljavo. To bržkone pomeni, da smo za zdaj tu, kjer smo – vsaj do nadaljnjega.

 

V naslovu ste zapisali vprašanje, kako se bomo izvlekli iz te godlje. No? Kako? Kot vidite, ne bo lahko. Agencija pravi, da je akt oziroma metodologija dobra, da ni tako zapletena, kot menijo nekateri v javnosti, da je pripravljena strokovno. Vlada bi rada omejila posledice, dosegla spremembe, kar počne po svoji poti. Mi, smrtniki, uporabniki smo samo občinstvo na tej tekmi namiznega tenisa, sami pa se lahko odločimo, za koga bomo navijali. Za dodatno popestritev si lahko v nižji tarifi (mimogrede, to je pozimi med 23. uro ponoči in 6. zjutraj), skuhamo hrenovke, naredimo hotdog in pripravimo pokovko. Namiznoteniški meč bo še zanimiv. 

 

 

Priporočamo