Pred časom se je bralec na naše uredništvo obrnil z zanimivim vprašanjem. Zanimalo ga je, kakšna je dandanes v celoti pot do vozniškega izpita za osebni avtomobil (kategorija B), koliko je za to določenih obveznih ur vožnje, kakšna je cena in podobno. Ker si po naših izkušnjah takšna in podobna vprašanja ne postavlja ravno malo tistih, ki želijo opraviti vozniški izpit, smo se odločili o tej vedno aktualni temi malce potipati naokoli. Pri tistih, ki so v to problematiko vpleteni že dolgo in jo poznajo do obisti.
Velike »znanosti« pri vsem skupaj sicer ni. »Kandidat, ki želi opravljati vozniški izpit, mora opraviti zdravniški pregled in izpit iz prve pomoči ter se v šoli vožnje usposobiti po predpisanem programu. Splošni del teoretičnega dela usposabljanja traja najmanj 16 pedagoških ur, trajanje posebnega dela pa je različno glede na kategorije – za kategorijo B na primer najmanj osem pedagoških ur. Ko kandidat konča teoretični del usposabljanja, lahko opravlja teoretični del izpita, ki je pogoj za udeležbo v praktičnem delu programa usposabljanja. Ta del je predpisan v trajanju najmanj 20 učnih ur,« nam je pojasnil predsednik Združenja šol vožnje Slovenije Martin Miklavc. Temu seveda sledi še glavni del – tako imenovana izpitna vožnja.
Vse več zelenih tablic L
Če poenostavimo, večjih sprememb na tem področju v zadnjih letih ni bilo in kot nam je povedal tudi Brane Lotrič, direktor izobraževalnega centra B&B, pod okriljem katerega deluje ena največjih in najstarejših šol vožnje pri nas, je pot do vozniškega dovoljenja zelo podobna kot za generacije prej. »Ne nazadnje v Sloveniji izvajamo vozniške izpite na enaki zahtevnostni stopnji kot preostale države Evropske unije,« je dodal. Edina omembe vredna razlika je bila tako zdaj že precej oddaljenega leta 2006 uvedena možnost vožnje s spremljevalcem – o tej govorimo, kadar vozilo v cestnem prometu vozi oseba, ki še nima pravice voziti samostojno, v vozilu pa jo spremlja oseba, ki pri tem ne opravlja dela učitelja vožnje. Obe osebi morata pri tem izpolnjevati pogoje, predpisane za takšno obliko udeležbe v cestnem prometu. Če ste starejši od 16 let, smete tako s spremljevalcem voziti, če ste v šoli vožnje opravili teoretični del usposabljanja za voznika motornih vozil kategorije B, če ste opravili teoretični del vozniškega izpita, če ste v šoli vožnje končali praktični del usposabljanja ... Spremljevalec je lahko eden od staršev, skrbnikov, rejnikov ali druga oseba, ki je stara najmanj 27 let in ima veljavno vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil kategorije B najmanj pet let. V skupni evidenci izrečenih kazenskih točk ob tem ne sme imeti več kot pet kazenskih točk in mora imeti prebivališče v Sloveniji. Spremljevalec mora biti ob tem vpisan v evidenčni karton vožnje, vpis pa opravi upravna enota na podlagi vloge kandidata za voznika, ko ugotovi, da so pogoji izpolnjeni.
Stroški rastejo
Naš sogovornik je ob tem poudaril še, da je ob vloženem trudu in času spremljevalcev viden tudi prihranek pri stroških, ti so naslednja stvar, ki nas je zanimala. Kaj vse je zajeto v to, da posameznik, ki začne »z ničle«, opravi vozniški izpit, je navedeno v uvodu, dodajmo le, da cene zdravstvenih pregledov in izpita iz prve pomoči določajo njihovih izvajalci, enako velja za stroške ur vožnje, medtem ko ceno vozniškega izpita s tarifo določa Agencija RS za varnost prometa in je že nekaj let enaka. Natančneje nam je okviren izračun celotnega vozniškega izpita pripravil Brane Lotrič, ki je pri tem upošteval, da kandidat opravi 22 ur vožnje in nekaj časa vozi še s spremljevalcem, pri čemer je dodal, da je uspešnost na vozniškem izpitu okrog 50-odstotna, kar pomeni, da posameznik v povprečju doplača še nekaj ur vožnje za dodatno usposabljanje in stroške ponovnega izpita. Če pa mu uspe vse narediti v prvem poskusu, so stroški naslednji: prva pomoč 99,3 evra, zdravniški pregled 67 evrov, stroški šole vožnje (tečaj cestnoprometnih predpisov in omenjenih 22 ur vožnje) 1073 evrov, stroški izpita 79,6 evra; skupaj to pomeni 1318 evrov.
Seveda vsak pri sebi ve, kako velik strošek mu to predstavlja, se pa tudi Brane Lotrič zaveda, da je vozniški izpit, ki je dolgotrajen in zahteven proces in ne enkraten dogodek, že pregovorno »drag«, ker stroškovno običajno zadeva starše z odraščajočimi otroki, v obdobju, ko je v družini največ stroškov (šola, matura, potovanja, šport, dopust, digitalna oprema …), ali pa je strošek najstnikov v obdobju, ko se s študentskim delom le s težavo preživljajo. »Vedno je bilo tako. Strošek vozniškega izpita pride ob najbolj nepravem trenutku, ob vstopu v samostojno življenje, ko nimamo sredstev. Je vstopnica v življenje, ki nam omogoča svobodno mobilnost. Le zakaj se nad stroškom vozniškega izpita za motor dvajset let pozneje nihče ne pritožuje?« je zanimivo razmišljanje ponudil Lotrič, ki je tudi odkrito govoril o cenah ure vožnje v njegovi šoli vožnje. »Leta 2021 je bila cena pri nas 33,8 evra, leto pozneje 36,1 evra, lani 40,5, letos pa v tem mesecu 41,5 evra. Pri rasti ima največji delež dvig plač, ki je v tem obdobju znašal 13,5 odstotka na izhodiščne postavke, v celoti pa se je strošek dela zvišal za 18 odstotkov,« je povedal Lotrič.