Le dva meseca sta minila, odkar je v Slovenijo prispelo prvo od štirih letal za gašenje air tractor, pa sta dve letali že v akciji. Med razglašeno veliko požarno ogroženostjo sta redno preventivno preletali teren, izkazali sta se že pri gašenju požara na Trstelju v začetku julija.
Eno od letal je po gašenju nedavnega požara pri Ilirski Bistrici tudi srečno preživelo incident, ko na portoroškem letališču ni pristalo na kolesih, ampak na plovnem podvozju, s katerim sicer drsi po vodni gladini, ko zajema vodo za gašenje. V upravi za zaščito in reševanje so povedali, da se španski pilot inštruktor pri tem ni poškodoval, prav tako je pločevina letala utrpela le manjše poškodbe. Upajo, da bo letalo kmalu lahko spet v zraku. Čakajo, da jim to potrdi še proizvajalec letala. Več o vzrokih za incident bo znano, ko bo preiskovalec letalskih nesreč končal svoje delo. Po neuradnih informacijah kaže, da je šlo za napako pilota.
Bolje pripravljeni na požare
Letalo air tractor-802 fireboss lahko prenaša večje količine vode. Tehta približno 3,5 tone, natovori pa lahko še približno 3100 litrov vode. Za primerjavo: helikopter lahko natovori največ 900 litrov vode. Letala za gašenje se lahko hitro odzovejo, posebej je to pomembno pri gašenju na težje dostopnih terenih, do koder potrebujejo gasilske ekipe na terenu več časa, da se prebijejo. Helikopter je primeren za gašenje na določeno točko, air tractor pa lahko postopno in natančno spušča vodo, naredi vodno linijo in s tem usmerja požar.
Slovenija je po uničujočih požarih na Krasu pred dvema letoma kupila štiri letala air tractor za gašenje ter pod okriljem uprave za zaščito in reševanje organizirala posebno letalsko enoto za gašenje. Tudi tuji strokovnjaki na področju gašenja požarov iz zraka priznavajo, da je Sloveniji to uspelo vzpostaviti zelo hitro, saj to drugod običajno traja več let.
Letala z opremo so stala približno 23 milijonov evrov, večina je evropskega kohezijskega denarja. Vzdrževanje, upravljanje, usposabljanje ekip in drugi stroški bodo po ocenah uprave za zaščito in reševanje znašali približno štiri milijone evrov na leto. Direktor uprave Leon Behin poudarja, da je z letali za gašenje ter pomočjo helikopterjev Slovenske vojske in policije tehnično občutno bolje pripravljena na požare. »A se hkrati zavedamo, da je vsaka nesreča specifična in so stalne posodobitve in prilagoditve nenehno potrebne,« dodaja. Predvsem je pri gašenju z letali za učinkovito in varno delo ključna koordinacija s prostovoljnimi in poklicnimi gasilci, poudarjajo v upravi za zaščito in reševanja. Zato že izvajajo dodatne programe usposabljanja.
Prvi dve letali air tractor, ki sta že začeli leteti, sta dvosedežni in že imata nameščeno plovno podvozje za drsenje in pristajanje na vodi, tako da lahko zajemata vodo za gašenje iz morja (imajo natančno določene tri koridorje), jezer in rek ali klasično na letališčih, kjer vodo napolnita s cevmi. Druga dva air tractorja, ki sta trenutno na letališču v Bovcu v postopku registracije, sta enosedežna in imata za zdaj nameščena kolesa; poletela bosta že v avgustu.
Zahtevno pilotiranje
Za zdaj se na air tractorjih šolata dva slovenska pilota, usposabljajo ju trije piloti iz Španije in Italije. »Predvidoma jeseni bomo na usposabljanje poslali še dva pilota, saj je naš cilj, da imamo do konca leta štiri slovenske pilote, ki lahko upravljajo ta letala,« napovedujejo v upravi za zaščito in reševanje.
Letalsko gašenje požarov gotovo sodi med zahtevnejše letalske operacije. To lahko potrdi tudi naš prvi pilot air tractorjev David Necmeskal iz Ankarana, ki se trenutno usposablja za samostojno gašenje s tem letalom. Pred tem je v Slovenski vojski pilotiral bojno letalo pilatus, a kot pravi, je air tractor za pilotiranje zahtevnejši, ker je tu manj prostora za kakšno napako. »Pilatus je dvosedežno letalo za šolanje pilotov, kar pomeni, da že karakteristike letala dopuščajo več napak, možnost letenja v slabših razmerah, pristajanje na krajših razdaljah ... Air tractor pa je nekaj povsem drugega. Je zelo ozko orientirano letalo, namenjeno je za delo in ne za šolanje, zato je na njem tudi manj varnostnih varovalk,« pravi Necmeskal. Prvotno so bila letala air tractor v kmetijstvu namenjena za škropljenje polj, z različnimi prilagoditvami so ga začeli uporabljati za gašenje požarov in pristajanje na vodi. Izkušnje pilotov air tractorjev po Evropi, ki prihajajo bodisi iz vojaškega bodisi iz civilnega letalstva, so podobne: pri air tractorju je treba učenje v marsičem začeti na novo. »Predvsem je pri air tractorju zelo majhen razpon med hitrostjo, ki je letalo ne sme preseči, in prenizko hitrostjo, ki povzroči zlom vzgona in letalo začne strmoglavljati,« opisuje pilot. Najvišja hitrost, pri kateri air tractor odmetuje vodo, je 123 vozlov, najnižja pa je 100 vozlov, ko že grozi zlom vzgona.
A David Necmeskal poudarja, da mu predstavlja velik poklicni izziv sodelovati v enoti za podporo gašenja iz zraka, ki se na novo vzpostavlja. Delovni dan pilota sestavlja poleg letalskega usposabljanja v zraku še koordiniranje letalskih operacij, koordinacija z gasilci, mehaniki, skrb za letalo in pisarniško delo ... Pilot verjame, da se bo enota kmalu okrepila ter da bo država prepoznala zahtevnost dela in delovnih razmer. Uprava za zaščito in reševanje je sicer včeraj razglasila prenehanje velike požarne ogroženosti na Primorskem.