Čolni z migranti, ki plujejo z afriške obale proti Siciliji, v slabem vremenu pogosto končajo na dnu Sredozemskega morja, a pozornost javnosti je še vedno uprta v nesrečo jadrnice Bayesian, ki se je potopila pred desetimi dnevi v nevihtni noči, ko je bila zasidrana nedaleč od obale pred mestecem Porticello na severu Sicilije. Na krovu 56 metrov dolge jadrnice z drugim najvišjim jamborom na svetu, 75 metrov visokim, je bilo 12 potnikov in deset članov posadke. Rešili so 15 ljudi, sedem jih je umrlo, med njimi 59-letni britanski tehnološki mogotec Mike Lynch in njegova 18-letna hči Hannah. Lynchevi ženi Angeli Bacares, uradni lastnici jadrnice, se je uspelo rešiti.

Italijanski preiskovalci še sestavljajo mozaik o tem, kaj vse je šlo narobe in kdo je odgovoren za nesrečo. Tožilstvo je uvedlo preiskavo povzročitve brodoloma in ubojev zaradi malomarnosti. Prvi na seznamu preiskovanih je poveljnik Bayesiana, 51-letni novozelandski državljan James Cutfield. V prvih pogovorih s preiskovalci je dejal, da niso videli prihajati nevihte. Na tožilstvu so potrdili, da pred nesrečo ni bilo izdanega opozorila pred nevihto in da je območje zajel nevihtni piš, nenaden močan veter s sunki več kot 100 kilometrov na uro, ki se v neurju spusti proti tlom in izjemno hitro razširi, spremlja pa ga močan dež. A tudi v tem primeru bi jadrnica, zgrajena za plovbo v oceanskih vetrovih in valovih, morala ostati na gladini. Od začetka nevihte do trenutka, ko je jadrnica potonila, je minilo 15 minut in glavna naloga preiskovalcev je ugotoviti, kaj se je dogajalo v kritični četrt ure.

Voda očitno vdrla v trup jadrnice

»Ladjedelnica Perini, v kateri so zgradili Bayesian, je med najboljšimi na svetu za izdelavo luksuznih jadrnic, ima vrhunske inženirje. Gre za eno najsodobnejših plovil na svetu in v tem primeru niti zdaleč ne gre za kakšno konstrukcijsko napako,« je prepričan ladjedelniški strokovnjak iz Trsta Franco Cossutta. V ladjedelnici Perini so s prstom pokazali na posadko. Ob nevihti bi morali vsi potniki priti na zbirno mesto na palubi, ne pa spati v kabinah, so poudarili. Rešili so se vsi člani posadke razen glavnega kuharja in tisti gostje, ki so bili na palubi, da so skočili v morje in na rešilni čoln, preden je jadrnica potonila. Med njimi je tudi enoletna malčica, ki jo je mama držala nad vodo, dokler ju niso potegnili na rešilni čoln. Izstrelili so opozorilno raketo, obalna straža je nemudoma prihitela na pomoč, a jadrnice ni bilo več.

Pri nas letos mirno, na Hrvaškem gorele jahte

V našem morju smo imeli do zdaj mirno poletje in želimo, da tako tudi ostane, se nadeja preiskovalec pomorskih nesreč in incidentov Vladimir Vladović. Po lanski tramontani, ki je odtrgala veliko kontejnersko ladjo, so v upravi za pomorstvo dodatno okrepili sodelovanje z agencijo za okolje. Na Hrvaškem so v letošnji navtični sezoni poročali o več požarih na jahtah v marinah. Največ škode je povzročil požar v marini v Medulinu maja, ki naj bi ga podtaknili trije ukrajinski državljani. Med 22 zgorelimi jahtami so bila tudi plovila slovenskih lastnikov.

Potonila je s krmo, na morskem dnu 50 metrov globoko pa pristala obrnjena na desno stran. Trupla šestih potnikov, ki jih je neurje ujelo v spanju, so našli v kabini na levi strani jadrnice, kamor so se najbrž zatekli v iskanju zadnjih zračnih žepov.

Tožilstvo še ni želelo izrecno potrditi, da je v jadrnico vdrla voda, ker so bila okna, vrata in druge lopute med nevihto odprte, čeprav ne bi smeli biti. A že na posnetku varnostne kamere z obale je videti, da so luči na jamboru Bayesiana nenadoma ugasnile, kar nakazuje, da je prostor z motorji in generatorjem zalila voda in je prišlo do kratkega stika. Razloge, da je Bayesian v neurju pogoltnilo morje, preiskovalci iščejo tudi pod plovilom. Jadrnica s tako visokim jamborom ima spodaj več kot devet metrov globoko kobilico, ki skrbi za stabilnost. Gre za premično kobilico, ki jo dvignejo, kadar jadrnica pluje na nižjih globinah v bližini obale. Po informacijah italijanskih medijev naj bi potapljači, ki se spuščajo do nesrečne jadrnice, opazili, da je kobilica vsaj za polovico dvignjena, kar pomeni, da plovilo v neurju in z vodo na krovu ni bilo stabilno. Za preverjanje teh domnev je treba relikt varno dvigniti s 50 metrov globine, opozarja tožilstvo. To pa bo trajalo več tednov ali mesecev.

Poslovna partnerja nista dolgo uživala svobode

Medtem zaradi sosledja dogodkov vznikajo tudi teorije zarote. Mike Lynch, ki so ga imenovali tudi britanski Bill Gates, je veljal za enega najbogatejših Britancev. Leta 1996 je ustanovil tehnološko podjetje Autonomy, ki ga je leta 2011 prodal ameriški družbi Hewlett & Packard za skoraj 11 milijard dolarjev. Čez leto dni pa je ameriški kupec obtožil Lyncha in njegovega tesnega sodelavca Stephena Chamberlaina, da sta umetno napihnila vrednost podjetja, da sta s prodajo iztržila več. Začela sta se odškodninski in kazenski postopek. V letu 2023 je Velika Britanija Lyncha in Chamberlaina izročila ZDA, kjer sta pred sojenjem leto dni preživela v hišnem priporu. Šele junija, po 13 letih sodnih bitk, sta bila oproščena obtožb poslovne goljufije in sta se lahko vrnila v Veliko Britanijo. Počitnice na jadrnici s prijatelji so bile za Mika Lyncha namenjene praznovanju težko priborjene sodne zmage. A jih je pokvarila že novica, da je Chamberlaina v Londonu med tekom do smrti zbila neprevidna voznica. To se je zgodilo le 48 ur pred nesrečo jadrnice v Tirenskem morju, v kateri je umrl še Lynch. 

Priporočamo