Na poziv kolegov, naj pojasnim, kaj se pripravlja v zvezi s prenovo železniške postaje Ljubljana, sem zaprosil od mene bolj poučenega inženirja Gorana Korošca iz sektorja za investicije v železnice pri direkciji za infrastrukturo, da o tem poda poročilo.

»Projektiranje nadgradnje železniške infrastrukture na območju železniške postaje Ljubljana se izvaja po zazidalnem načrtu za območje potniškega centra Ljubljana iz 2009, dopolnjenim leta 2011. Prostorski akt obravnava območje znotraj Vilharjeve, Šmartinske, Masarykove in Dunajske ceste, zaradi navezave na obstoječo železniško progo pa segajo ureditve tudi na območje nadvozov Dunajske ceste in Šmartinske ceste.

V okviru izdelave projektne dokumentacije za nadgradnjo ŽOLP-1 je predvidena ureditev tirov in tirnih naprav ter peronske infrastrukture, gradnja izvennivojskih dostopov na perone ter ureditev spremljajočih površin za funkcionalen dostop do infrastrukture, da bo zagotovljena maksimalna pretočnost postaje s povečanjem kapacitete tirne infrastrukture za potniški promet ob peronih in tirne infrastrukture za tranzitni tovorni promet skozi postajo za odpravo ozkega grla. Prav tako bodo izpolnjene tudi tehnične specifikacije za interoperabilnost vseevropskega železniškega sistema za konvencionalne hitrosti v območju predvidenih posegov. Zagotovljena bo dostopnost javnega potniškega prometa za funkcionalno ovirane osebe kot tudi prestopna točka med prometnimi sredstvi javnega potniškega prometa. Z integriranim železniškim in avtobusnim prevozom v novem PCL bo zagotovljeno učinkovitejše vodenje prometa in optimizirani delovni procesi, kar bo vplivalo na zmanjšanje uporabe osebnih avtomobilov v osrednjeslovenski regiji. Preko glavne železniške postaje Ljubljana sta do načrtovane poglobitve predvidena dva tira brez peronov za prevoz tovornih vlakov iz smeri Jesenic oziroma Divače proti Zidanemu mostu in obratno. Po ukinitvi vožnje tovornih vlakov na območju železniške postaje Ljubljana bosta služila kot prehitevalna ali nadomestna tira pri izvajanju nujnih vzdrževalnih del.

Za iskanje rešitev poteka ločenih prog za potniški in tovorni železniški promet na območju ljubljanskega železniškega vozlišča (LŽV) je bilo že izdelanih več primerjalnih študij. DRSI je leta 2022 začela s pripravo strokovnih podlag in pobude za državni prostorski načrt (DPN) zlasti za manjkajoče proge LŽV. V tej nalogi bo ponovno proučeno tudi vprašanje poteka ločenih prog za potniški in tovorni promet na terenu ali po njim, kot tudi vprašanje gradbenih nivojev potniških in tovornih prog ter križanj cest in gospodarske javne infrastrukture (GJI), proučena bo tudi lokacija osrednje tovorne železniške postaje. Poglavitna naloga priprave celovite zasnove LŽV bo umik tovornega prometa iz površja mesta. Poleg funkcionalnih in gradbeno tehničnih preveritev bodo opravljene tudi prostorske in okoljske preveritve ter druge geološke in hidrološke raziskave, s katerimi bo preverjena gradbeno tehnična izvedljivost in ekonomska upravičenost predlaganih rešitev. Šele na tej osnovi bo možno v sklopu državnega prostorskega načrtovanja razpravljati in odločati o najprimernejši zasnovi LŽV in o predlogih idejnih rešitev zlasti manjkajočih prog.

V tej nalogi naloge bodo upoštevane in proučene predhodno izdelane študije, predlogi MOL kot tudi pobude in predlogi civilne družbe ter nevladnih organizacij, vključene že v zgodnje faze izdelave naloge. Prve strokovne podlage in predlagane rešitve prog LŽV bodo pripravljene v letih 2023/24, podrobnejše rešitve pa bodo predmet nadaljnjega prostorskega načrtovanja in projektiranja, o čemer bo tekla kvalificirana razprava in se sprejemale odločitve.

Dokler takšnih predlogov in rešitev ni, so predlogi v zvezi z odločanjem preuranjeni. Dosedanji predlogi civilne družbe in nevladnih organizacij so parcialni in ne rešujejo vseh, z LŽV povezanih težav in potreb, zaradi česar bo treba počakati na celovite rešitve in predloge. Prav tako se ni smiselno znova vračati v začetne faze presojanja tudi o rešitvah, za katere so bile že sprejete odločitve in sprejeti prostorski akti, še posebej tistih, ki se pripravljajo za realizacijo. V tem smislu so v pripravi tudi državni prostorski načrti za nadgradnjo Gorenjske, Kamniške in Dolenjske proge.«

Upam, da bodo kolegi, ki me po krivici pozivajo na odgovornost za napačne odločitve (Dnevnik, 15. septembra 2022), vendarle doumeli, da so še vse možnosti odprte in da po desetletjih tuhtanja še vedno ni nič odločenega. Niti o severni niti o južni obvozni progi niti o celotni niti o delni poglobitvi tirov. Torej je še čas tudi za referendum.


Janez Koželj, ljubljanski podžupan

Priporočamo