Prostovoljni gasilec PGD Dolnji Logatec Anže Albreht je junija 2013 skočil iz gasilskega tovornjaka, ki je bil na nujni vožnji in se je po avtocesti prebijal do prometne nesreče. V polni bojni opremi je tekal od tovornjaka do tovornjaka in voznike milo prosil, naj se vendarle umaknejo, da bo šlo lahko mimo gasilsko vozilo in za njim še rešilec. Pomagat udeleženim v nesreči! Ko je končno prispel do kraja nesreče, je bil popolnoma izmozgan. In je s kolegi začel pomagati. Posnetek tega boja z nevestnimi vozniki je postal viralen. Anže Albreht je postal eden od junakov slovenskih cest, ustanovil je Zavod Reševalni pas, se začel povezovati z uradnimi institucijami, odgovornimi za varnost prometa pri nas, in k ozaveščanju o pomenu ustvarjanja reševalnega pasu pritegnil še kopico somišljenikov, prostovoljcev. Objave posnetkov zgledno ustvarjenih reševalnih pasov, še bolj pa tistih, na katerih se vozniki še vedno ne razvrščajo pravilno, na družbenih omrežjih še vedno pritegnejo ogromno zanimanja.

Od tistega Albrehtovega divjega tekanja po razbeljenem asfaltu je minilo že devet let. Se je stanje kaj spremenilo, popravilo? Seveda se je. Kar pomislite na lastne izkušnje, ko se vozite po avtocesti in se večina voznikov začne razvrščati levo in desno, še preden se kolona vozil ustavi. Vmes se je spremenila tudi zakonodaja, voznikom smo dovolili umikanje skrajno desno tudi na odstavni pas, tistim, ki se pravil ne držijo, pa zagrozili s precej višjimi kaznimi. Nauk zgodbe? Ozaveščanje v prometu deluje! Vse mogoče akcije agencije za varnost v prometu, AMZS, policije, Darsa, zavodov, kot je Albrehtov, in celo nas medijev očitno delujejo. Pa čeprav bi kdo rekel, da gre za metanje denarja skozi okno in za ponavljanje enih in istih stvari v nedogled.

Alkohol ubija! Bežite, no, bodo rekli mnogi. To je ja povsem jasno. Ampak zakaj pijani vozniki potem povzročijo toliko nesreč in ubijejo toliko ljudi? Ali oni ne vedo, da alkohol ubija? Hitrost ubija! Ja, povsem jasno in razumljivo. Ampak prehitrih voznikov je na cestah, kolikor hočeš. Varnostni pas rešuje življenja. Privežite se! Ja, seveda, jasno … Ustvarjanje reševalnega pasu omogoča reševalcem priti pravočasno na kraj nesreče, ko so v boju za življenje pomembne sekunde. Ja, tudi to nas večina ve in upošteva. Ampak očitno je treba vse to in še marsikaj drugega povedati večkrat. Vedno znova in znova. In objavljati tudi podatke o hudih prometnih nesrečah. O mrtvih. O vzrokih za take posledice. Ja, včasih tudi fotografije, ki nas pretresejo in zaradi katerih bomo morda naslednjič dvakrat premislili, preden bomo pred vožnjo zvrnili še enega za na pot.

Šele na koncu pride na vrsto kaznovanje. Ker pri nekaterih očitno tudi večkratno ponavljanje znanega ne zaleže. Ko preventiva in ozaveščanje odpovesta, pomagajo le še položnice. In če pri ozaveščanju drži, da ga nikoli ni dovolj in da so rezerve prav vedno, pri konkretnem primeru kaznovanja nevestnih voznikov, ki ne ustvarijo reševalnega pasu ali se celo vozijo za vozilom na nujni vožnji in tako prehitijo tiste »bebce« v koloni, drži še toliko bolj, da so rezerve tudi v kaznovanju. Pred leti so mediji poročali o tem, da v Nemčiji letno poberejo kakšnega pol milijona voznikom, ki ne ustvarijo reševalnega pasu. Pri nas? Letos so oglobili 40 voznikov. Kazen je 200 evrov. Torej je državni proračun bogatejši za osem tisoč evrov. Resnično nismo zagovorniki policijskega inkasantstva, a v tem primeru bi veljalo vendarle napisati kakšno globo več. Ker gasilcev in reševalcev na terenu ne bo nihče prepričal, da je kršiteljev res le še za vzorec. Zdaj bi lahko zapis nadaljevali z zgodbo o ustanovitvi in ukinjanju avtocestne policije in vseh rabotah okoli tega projekta. Pa pustimo to ​ raje za kdaj drugič.

Priporočamo