Pred sedmimi leti smo v Dnevniku objavili pogovor z dr. Majdo Zorec Karlovšek, sodno izvedenko in specialistko za problematiko alkohola v prometu. Zagovornica koncepta 0,0 (se pravi ničelne stopnje alkohola za volanom) že vrsto let neuspešno promovira alkoholne ključavnice, ki zaklenejo motor avtomobila, če je voznik pod vplivom alkohola, smo takrat predstavili sogovornico. Pred šestimi leti o alkoholnih ključavnicah nihče razen stroke ni vedel prav veliko, javnost bodisi o tem ni imela pojma bodisi je tako rešitev zavračala, češ, v avtu smo mi gospodar. Še več, Zorec-Karlovškova je takrat ocenila, da če bi pred volitvami katera od političnih strank predlagala uporabo alkoholnih ključavnic, bi gladko pogorela.
Šest let in nekaj sto mrtvih zaradi alkohola pozneje uporaba alkoholnih ključavnic na srečo ni več tabu. Včeraj je v Ljubljani na pobudo agencije za varnost prometa potekala mednarodna konferenca o evropskih praksah za zmanjševanje vožnje pod vplivom alkohola. V ospredju pogovorov so bile alkoholne ključavnice in predlog, da bi uzakonili njihovo uporabo vsaj za tiste voznike, ki so jih ujeli pijane na cesti. V praksi bi torej to potekalo tako, da bi se voznik, ki so ga zalotili pijanega za volanom, lahko spravil nazaj na cesto le, če bi pihnil v napravo v avtu, ki bi mu motor odklenila le, če bi napihal 0,0. Ali pa vsaj pod dovoljeno mejo. Ne zatiskajmo si oči. Specialni povratniki, ki se po naših cestah vozijo brez vozniškega dovoljenja, z neregistriranim avtomobilom in pod močnim vplivom alkohola, bodo našli obvode, prevare in izmikanja ter (pa ne da bi komu dajali ideje) otroku rekli, naj pihne v tisto napravo, in jih pijani potem peljali v šolo. Dokler jih spet ne dobijo … Ampak takih bo vseeno malo. Če bi ukrep rešil eno, dve, tri, morda več življenj na leto, je smiseln in nujen. Pa ne samo za tiste, ki so jih policisti dobili pijane za volanom, tudi za poklicne voznike, se pravi tovornjakarje, voznike avtobusov, taksiste in vse, ki se ukvarjajo s prevozi otrok. Najmanj za vse te.
Lani je na naših cestah umrlo 17 ljudi v nesrečah, ki so jih povzročili pijani vozniki. Veliko. Veliko preveč. Če k tem prištejemo še vse huje poškodovane in vse, ki jih taka nesreča zaznamuje za vse življenje (tudi in predvsem povzročitelje), je povsem jasno, da se soočamo z veliko težavo. In spet – če bi uvedba alkoholnih ključavnic te številke zmanjšala za recimo polovico, to pomeni 8 manj mrtvih na leto in prav toliko manj žalostnih, tragičnih zgodb. Vredno? Je sploh treba vprašati? Po podatkih Zavoda Varna pot je v zadnjih 30 letih zaradi pijanih voznikov umrlo dva tisoč ljudi, najmanj 49.000 je bilo težko poškodovanih.
Ali bo tak ukrep v kakršni koli zakonski obliki tudi sprejet? Javno mnenje se je v zadnjih nekaj letih očitno vendarle spremenilo. Po podatkih raziskave, ki jo je opravila agencija za varnost prometa, namestitev alkoholnih ključavnic za alkoholne prekrškarje podpira dobre tri četrtine anketiranih, namestitev alkoholnih ključavnic za poklicne voznike pa skoraj 90 odstotkov vprašanih. Najbolj proti so moški v starostni skupini od 31 do 45 let. Glej ga, zlomka, to je ista skupina, ki glede na statistiko tudi povzroči največ prometnih nesreč, in je žal tudi tista skupina, v kateri je največ mrtvih. Med zadržanimi do tega ukrepa so tudi vozniki, ki imajo dovoljenje že več kot 40 let (»Meni pa že ne bo nihče pravil, kako se vozi!«) in, kar najbolj skrbi – poklicni vozniki.
Zdaj je na potezi politika. Kako je že rekla naša sogovornica pred šestimi leti? Da ni stranke, ki bi si upala predlagati uzakonjenje alkoholnih ključavnic, saj bi pogorela na volitvah. To bi se vmes vendarle moralo spremeniti. Pa da jih vidimo!