Galerija Steklenik, ki je v produkciji zavoda Cona zadnje tri sezone uspešno delovala v rastlinjaku v Tivoliju, tam pa ponujala predvsem različne oblike akustične umetnosti, je svoj program z letošnjim letom preusmerila v projektna gostovanja na drugih prizoriščih, ki jih bo pripravljala v sodelovanju z več partnerskimi ustanovami. Te vrste je tudi zvočna razstava Stekleno nebo intermedijskega umetnika Marka Batiste, ki jo bodo v četrtek ob 19. uri odprli v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova (MSUM); odprtju bo ob 20. uri sledil še poseben zvočni dogodek v živo.
Večkanalna zvočna instalacija Stekleno nebo je nadaljevanje umetniškega premišljevanja sodobne postfaktične družbe v odnosu do tehnološkega napredka, ki se mu v Ljubljani živeči Marko Batista posveča že dlje časa. Pri tem raziskuje predvsem razmerja med družbo, naravo in tehnologijo skozi kontekst ekokritičnega diskurza, okoljskih politik in aktualnih humanističnih konceptov, kakršni so na primer narava, antropocen, kolonialna kapitalistična matrica in drugi. Nova razstava je svojevrstno nadaljevanje pozicij, ki jih je Batista vzpostavil že s projektom Fluidni delci vulkanskega pepela, ki ga je leta 2017 pripravil v Kulturnem centru Tobačna 001; šlo je za apokaliptično zvočno-prostorsko instalacijo, s katero je gledalcu ponudil opustošeno postčloveško pokrajino, kjer ostajajo le še sledi peščice preživelih humanoidov.
Zvoki konca narave
V središču tokratne razstave sta natančno izdelana interaktivna hibridna vizualno-zvočna objekta – prototipa distopičnega habitata naših prihodnosti, s katerima avtor umešča projekt na dve medsebojno prepleteni ravni, simbolno in praktično. Vizualni del instalacije Stekleno nebo predstavlja dvodelna mimetična instalacija s postnaravnim okoljem, ustvarjenim s 3D-tiskalnikom, v katerem Batista plete dialog med urbanim ter ruralnim habitatom, zvočni del instalacije pa avtor vzpostavlja s pomočjo elektrolize toksičnih spojin, ki znotraj širšega elektronskega sistema proizvajajo akustično sliko. Delo je ob tem odprto v smislu, da ohranja možnost presenečenja in nenadzorovanih premen.
Marko Batista je sicer diplomiral iz slikarstva na ljubljanski ALUO, nato pa zaključil še magistrski študij na londonski umetnostni akademiji Central Saint Martins. Deluje na preseku med umetnostjo in znanostjo, s svojimi deli pa je gostoval na številnih domačih in tujih festivalih, kot so na primer Istanbulski bienale, Ars Electronica v Linzu, Transmediale v Berlinu ali pa NET.Audio v Londonu. V Sloveniji je svoj celotni opus predstavljal v Koroški galeriji likovnih umetnosti, galeriji Vžigalica in v galeriji DDT v Trbovljah, njegovo delo je bilo vključeno tudi v eno od izdaj trienala slovenske sodobne umetnosti U3 v Moderni galeriji. x