Za danes popoldne je bilo v Narodnem muzeju Slovenije (NMS) na Metelkovi napovedano odprtje razstave Popotovanja, na kateri bi predstavili 160 umetniških del iz zasebne zbirke družine Boljkovac. Širša javnost bi si tako, kot so zapisali v vabilu, lahko ogledala »pomembna dela svetovne dediščine, ki jo sicer za domačimi zidovi hranijo zasebni zbiralci«. V zbirki družine Boljkovac pa da so, kot so še navedli v NMS, slike Kokoschke, Morandija, Kleeja, van Gogha, Moneta, Mirója, Picassa, Muncha, Maleviča, Kandinskega in še drugih zvenečih umetniških imen. »Razstava slikarskih mojstrov 19. in 20. stoletja,« kot so zapisali v napovedi, »prikazuje vrhove umetniških smeri, ki so prevladovale v posameznih obdobjih.« Še dan pred odprtjem razstave je bil z mediji o svoji zbirki pripravljen govoriti tudi njen lastnik Niko Boljkovac. A napovedano razstavo, za katero je izšel tudi katalog, so v NMS danes zaradi »tehnično-pravnih razlogov prestavili za nedoločen čas«.
Ponaredki in strokovna napaka, kot je pri nas še ni bilo
Razprava o napovedani razstavi Popotovanja se je v torek popoldne razplamtela na facebooku, kjer je prof. dr. Beti Žerovc z oddelka za umetnostno zgodovino na filozofski fakulteti v Ljubljani ob spletnem vabilu na razstavo zapisala, ali gre morda za »prav posebno šalo naše najstarejše muzejske institucije«. Objavi so sledile replike različnih strokovnjakov, v katerih so ugotavljali, da gre za ponaredke slikarskih mojstrov. Kot je na družbenem omrežju napisal umetnostni zgodovinar, teoretik in kritik dr. Miklavž Komelj, so »ti ponaredki tako slabi, da je res kar neverjetno. Vsekakor je, če ni šala, tako škandalozno, da bi moral direktor nemudoma odstopiti.« In kot je dodala še Beti Žerovc, če razstava ni šala, je strokovna napaka, kot je pri nas še ni bilo. Da gre pri načrtovani razstavi za ponaredke, pa je v javnosti opozoril tudi umetnostni zgodovinar in likovni kritik Brane Kovič. Enako je potrdil nekdanji direktor Mestne galerije Ljubljana in sodni izvedenec s področja likovne umetnosti Aleksander Bassin, ki je pojasnil, da »gre na prvi pogled, sodeč po katalogu, za ponaredke. Zato je prav, da je bila otvoritev odpovedana in da stečejo objektivna preverjanja spremljajočih dokumentov, ki jih tako pomembne umetnine, kot so navedene, morajo imeti.«
Odzvalo se je ministrstvo za kulturo
Na opozorila strokovne javnosti, da ne gre za avtentična dela, so se odzvali tudi na ministrstvu za kulturo. Kot je povedala ministrica dr. Asta Vrečko, je v torek popoldne na ministrstvo v zvezi z razstavo Popotovanja prišlo več zaskrbljenih pisem, poleg tega pa se je odvila tudi precej burna javna razprava. Zato so danes zjutraj na ministrstvu za kulturo »sklicali sestanek s pristojnimi strokovnimi sodelavkami, na katerem smo pregledali dokumentacijo in ugotovili, da strokovne komisije te razstave niso uvrstile v letni program muzeja«, je pojasnila Asta Vrečko. Čemur je nato na ministrstvu sledil še sestanek z direktorjem NMS dr. Pavlom Carjem, ki se je »po našem pogovoru odločil, da otvoritev zadrži. Seveda bomo stvari še naprej preučevali in pregledali pogodbe ter nato morebiti nadalje ukrepali,« je povedala ministrica za kulturo. Poleg tega je še pojasnila, da je glede na to, da strokovni sodelavci in sodelavke ministrstva za kulturo predloga razstave Popotovanja niso uvrstili v letni načrt programa muzeja, očitno direktor pri odločitvi, da razstavo izpelje, uveljavil diskrecijsko pravico.
Namesto odprtja izjava direktorja muzeja
V avli NMS na Metelkovi je ob 17. uri, ko je bilo sicer napovedano odprtje razstave, izjavo za medije podal tudi Pavel Car. »Iskreno mi je žal, da je prišlo do te situacije. Za dobro Narodnega muzeja Slovenije in ohranitev njegovega dobrega imena smo se odločili, da razstave v tem trenutku ne odpremo in jo prestavimo za nedoločen čas. Buren odziv tako splošne kot strokovne javnosti terja dodatni in bolj poglobljen premislek. Zato ocenjujemo, da čas za odprtje take razstave v tem trenutku ni primeren.« Na vprašanje glede avtentičnosti del je Car odgovoril, da ima vsako »od teh umetniških del bodisi mednarodno ekspertizo ali provenienco, na kateri avkciji je bilo kupljeno in iz katere zbirke izhaja, kje jo je lastnik dobil«.
Zavarovanje razstave sodelovanje med muzejem in zasebnikom
Kar se zavarovanja razstave tiče, ki bi, če bi šlo za originalna dela velikih umetniških imen, ki so jih napovedovali, dosegalo vrtoglavi znesek, pa je Car povedal, da »žal o tem ne morem govoriti, ker je bilo zavarovanje kombinirano med NMS in zasebnikom«. Poleg tega je še poudaril, da z razstavo NMS ni imel praktično nobenih stroškov, na vprašanje glede zavrnitve predlagane razstave na ministrstvu za kulturo pa je odgovoril, da je strokovna komisija zavrnila kritje stroškov razstave. Ob tem je še zaključil, da verjame v »avtentičnost razstave, certifikate in provenienco sem videl, vendar je strokovna javnost razstavljena dela, ne da bi si slike in certifikate sploh ogledala, vnaprej obsodila, da so ponaredki. Nismo rekli, da razstave ne bomo postavili, bomo pa morali slovensko javnost očitno na tako razstavo malo bolj dosledno pripraviti.«