Pred časom so v ljubljanski Cukrarni napovedali, da bodo novembra prihodnje leto pripravili veliko retrospektivno razstavo o skupni življenjski in umetniški poti znanega nemškega umetnika Ulaya ter slovite vizualne umetnice srbskih korenin Marine Abramović. Pionirka performativne umetnosti in body arta si je tako v minulih dneh ogledala prostore Cukrarne, ki bodo gostili omenjeno postavitev, bila je tudi v Piranu, kjer je obiskala Ulayev grob (leta 2020 umrli umetnik je zadnjih deset let živel v Ljubljani) in se udeležila zaprtja razstave Confess vizualnega umetnika Igorja Andjelića, za katero je prispevala eno svojih del.

Marina Abramović: »Najino skupno delo z Ulayem nikoli ni bilo v celoti predstavljeno, saj sva na vsakem nastopu prikazala le del ustvarjenega. Zato je precej del, ki jih javnost sploh ne pozna.«

 

Razstavo v Cukrarni, naslovljeno Art Vital, bodo odprli 30. novembra 2025, kar je sicer rojstni dan tako Ulaya kot Marine Abramović. Priprave nanjo so se že začele, na njej pa bo prvič res sistematično predstavljeno ustvarjalno obdobje obeh umetnikov med letoma 1976 in 1988, ko sta bila par tako umetniško kot zasebno in v katerem sta skupaj zasnovala nekatera prelomna dela in performanse, ki so se zapisali v zgodovino sodobne umetnosti. »Zamisel za tako razstavo se je porodila že pred časom, načrtovala sva jo skupaj z Ulayem, kajti najino skupno delo nikoli ni bilo prav v celoti predstavljeno, saj sva na vsakem nastopu prikazala le del ustvarjenega. Zato je precej del, ki jih javnost sploh ne pozna,« pojasnjuje Marina Abramović. »A Ulay je pred štirimi leti žal umrl.« Razstava, ki bo zasedla skoraj celotno Cukrarno, nastaja v sodelovanju s Fundacijo Ulay in Leno Pislak, ženo pokojnega Ulaya, ter ob pomoči arhiva Marine Abramović in Sydney Fishman. Kurirata jo umetniška vodja Cukrarne Alenka Gregorič in Felicitas Thun-Hohenstein, profesorica na dunajski akademiji likovnih umetnosti.

Ob razstavi bodo pripravili številne dogodke, rekonstrukcije performansov in filmske projekcije, ob tem bodo izdali še ponatis kataloga Relation Work and Detour (Relacijsko delo in preusmeritev), ki sta ga umetnika leta 1980 izdala v samozaložbi, ter obsežen katalog z arhivskim in dokumentarnim vizualnim gradivom ter besedili vidnih mednarodnih teoretikov. 

Priporočamo