Intermedijski umetnik Jaša (Mrevlje - Pollak) je v soboto z ekipo sodelavcev – že uveljavljenih umetnikov ter tudi mladih iz različnih koncev Evrope, ki so sodelovali na mednarodni umetniški delavnici – zasnoval štirinajsturni avdiovizualni maraton pod naslovom Bloom – Dekada umetnosti v enem dnevu. Odvil se je med enajsto uro dopoldne in eno uro naslednjega dne, priprave na dogodek pa so potekale skozi vse poletje.

Povezani v veliko instalacijo

Z umetniškimi intervencijami, katerih produkt so bile različne instalacije, performansi, koncerti, DJ-seti, literatura, improvizacija, so protagonisti dogodka okupirali celotno stavbo Kina Šiške in tudi javni prostor pred stavbo. Pred zgradbo je denimo stala večmetrska kovinska instalacija pod naslovom Unname, ki je simbolizirala »odsotnost spomenika«. Kar smo lahko videli, je bila le prepišna gradbena konstrukcija, improvizacijska skupina z igralcem Primožem Bezjakom na čelu pa je okrog spomenika z brezbesednim performansom uprizorila »napor kolektiva, ki je gonilo družbenega napredka, medtem ko vezivo nosilne konstrukcije predstavlja konstruktiven dialog. Zaradi praznine pride do preobrata perspektive in tako nosilna struktura postane spomenik – spomenik in poklon neustavljivi sili kolektivnega delovanja,« si je zamislil Jaša.

Velikanski kinetični prostor je torej zajemal okolico Kina Šiška pa tudi vse notranje prostore in dvorane. Obiskovalec si je lahko tempo in način ogleda »walk-in installations« odbral po svoje, in ob pozornem ogledu mu niso ušli tudi številni umetnikovi posegi v obstoječi prostor, s katerimi ga je povezal v svojo velikansko instalacijo. Tak je bil denimo vizualni in instalacijski poseg v stensko poslikavo ob okroglem stopnišču in tudi samo stopnišče – kovinska konstrukcija je zapolnila prazen polžast prostor, prek projektorja pa se je v obstoječo poslikavo s svetlobno intervencijo projiciral »nov« grafični simbol.

Na poti k celostni umetnini

Kolektivno delovanje je v bistvu Jaševa metoda pristopa k umetnostni, da ustvari celostno umetnino; zato je tudi v projekt Bloom potegnil številne svoje sodelavce, s katerimi so soustvarjali zadnjih deset let –od mednarodnih projektov in projektov, ki jih je Jaša ustvaril v New Yorku in jih še ustvarja v Berlinu, do Beneškega bienala, kjer je umetnik zastopal Slovenijo. Številne projekte in izkušnje je zdaj torej prevetril in premislil ponovno, izbral določene segmente in jih skupaj s kolektivom soustvaril v novo celostno instalacijo. Svoj umetniški odtis na njej so pustili tudi ekipa iz KUD Ljud, vizualna umetnica in kiparka Meta Grgurevič, intermedijska umetnica Lina Rica, glasbenik Jan Kmet, oblikovalec svetlobe Luka Gyoha, arhitekt Kuno Mayr in številni drugi.

Poseben odtis so instalaciji pridale različne zvočne izkušnje, od DJ-setov v veliki dvorani do glasbeno-vizualnega ambientalnega vzdušja v medprostorju, za kar je skrbel producent in glasbenik Mario Babojelič, ki je sodeloval tudi pri končni zvočni podobi albuma Bloom, kateri je s svojim izidom pri založbi Kamizdat že spomladi napovedal sobotni maraton. Na njem je glasba iz performansov, ki so jo soustvarili s Kalujem in Bowrainom v zadnji dekadi Jaševega delovanja. Oba sta v soboto prav tako izdatno skrbela za zvočno sliko v različnih prostorih, zvečer pa sta na oder povabila še nekaj svojih kolegov, da so sestavili komorni orkester in omenjeni album v živo odigrali v celoti.

Kolektiv že razmišlja, da bi podoben dogodek ponovili prihodnje leto, dejstvo pa je, da gre za produkcijo, ki zahteva visoko tehnološko in finančno podporo, ugotavlja Andraž Boštjančič iz Agencije Glasilka, ki so bili producenti sobotnega dogodka. Strinja pa se, da je obiskovalcem v Sloveniji treba ponujati in jih navaditi na takšne »spontane« umetniške intermedijske dogodke, kjer čas in prostor nista tista, ki bi zamejevala način konzumacije in interpretacije umetnosti. Koproducenti pri sobotnem dogodku so bili Kino Šiška, PiNa, ŠKUC in We.Are.Institute. 

Priporočamo