Opere, dramske predstave in koncerti so vsakič znova magnet za svetovno kulturno sceno, zato je do vstopnic zelo težko priti oziroma so za nekatere predstave, ki so stalnica festivala, razprodane tudi več let vnaprej. Res je festival eliten – v letošnjih 43 festivalskih dneh bo na ogled kar 179 predstav – a vseeno diha s celotnim mestom in ljudmi: letos so obljubili kar 85 brezplačnih dogodkov. Program se bo odvijal na 15 različnih prizoriščih po mestu – od Salzburške festivalne dvorane, znane tudi pod imenom »Mozartova Petit Palais«, do Felsenreitschule, gledališča na prostem v središču mesta, ki je bilo nekoč zgodovinska poletna šola jahanja, Max Reinhardt pa je bil tisti, ki jo je preobrazil v teater.

»Ustanovitelj festivala Max Reinhardt je trdno verjel v nesmrtnost gledališča. Zanj je bilo to 'najbolj blagoslovljeno skrivališče za tiste, ki so svoje otroštvo skrivaj pospravili v žep in z njim pobegnili, da bi se igrali do konca življenja'. Tudi mi verjamemo v nesmrtnost gledališča, opere, velikih umetnin,« so zapisali organizatorji. Zato ob letošnjem 150. rojstnem dnevu velikega gledališkega mojstra Maxa Reinhardta posebej obljubljajo, da bodo celotno mesto znova spremenili v oder in ustvarili »magično resničnost gledališča«, tudi s posebnim festivalom za Maxa Reinhardta v Schloss Leopoldskron. Direktorat Salzburškega festivala sicer sestavljajo Kristina Hammer, Markus Hinterhäuser in Lukas Crepaz.

Max Reinhardt je bil tudi prvi, ki je na oder postavil predstavo Slehernik (Jedermann) dramatika Huga von Hofmannsthala, ki je že več kot 100 let repertoarna stalnica festivala in s katero festival vedno odpre svoja vrata. Tako bo tudi letos. Slehernik je sicer zagonetna zgodba o morali, življenju in smrti. Pod zadnjo režijo se podpisuje Michael Sturminger, igrali pa bodo Valerie Pachner, Michael Maertens, Nicole Heesters, Helmfried von Lüttichau, Emanuel Fellmer in drugi. V Landestheater​ pa se obeta svetovna premiera predstave Liebe (Amour) v režiji slovitega Michaela Hanekeja. Dramski del festivala se žanrsko ne omejuje, zato se na spored uvrščajo tako drame kot lahkotne komedije. Na ogled bodo igre, sodobna dela, priredbe literarnih klasik in recitali poezije.

Glasbeni geniji

Enako pomembno kot gledališče Salzburški festival zaznamuje glasba, letos so jo pospremili z razmislekom o času. »Čas je izčrpan« – izrek, ki navdihuje Hamleta, junaka dramatika Williama Shakespeara, da stvari popravi, ponuja vpogled v dela, zlasti opere, kjer lahko začutimo, da je tudi naša resničnost pravzaprav popolnoma v neskladju, zato se vprašanja o univerzalnih povezavah in perspektivah zdijo danes bolj nujna kot kdaj koli prej.

Ali lahko umetnost kaj stori proti takšnemu svetu? Na to vprašanje bodo skušali odgovoriti z Macbethom in Falstaffom, operama Giuseppeja Verdija, ki ju je navdihnil Shakespeare, genij svetovnega gledališča. Bardu iz Avona se bo pridružil še en genij: Wolfgang Amadeus Mozart, čigar Figaro sicer igrivo zažge celoten svet, a ne izgubi vere v človeškega duha. Na podoben, a hkrati precej drugačen način sporočilo strpnosti in človečnosti ponuja tudi razsvetljenski dramatik Gotthold Ephraim Lessing s predstavo Modri Natan (Nathan der Weise) ter svojo znamenito prispodobo o treh prstanih.

Poleg teh genijev usmerjajo žaromete še na samosvojega češkega skladatelja in emigranta iz 20. stoletja Bohuslava Martinůja, čigar ambiciozna predelava zgodbe o krščanskem pasijonu obravnava pereča vprašanja njegovega časa, ki so tudi vprašanja našega časa. Sredi 19. stoletja je Hector Berlioz skomponiral svojo veliko opero Trojanci: somrak bogov, postavljen v ozadje antičnega sveta. In tudi veliki angleški baročni skladatelj Henry Purcell v svoji Indijski kraljici upodablja dvoumnost človeškega obstoja. Prav tako bo na sporedu opera Orfej in Evridika Christopha Willibalda Glucksa, s katero se bodo spustili v temo Hada, a bo nad smrtjo zmagala ljubezen. Večna luč (Lux aeterna) pa je tema letošnjega glasbenega sklopa Ouverture spirituelle, v duhu skladatelja Roberta Schumanna, ki je dejal, da je poslanstvo umetnosti to, da pošilja svetlobo v globino človeškega srca.

Valilnica naslednjih generacij

Ponovno festival gosti tudi prestižne simfonične orkestre. Med letošnjimi bo Bostonski simfonični orkester s svojim šefom Andrisom Nelsonsom in solistko, violinistko Anne-Sophie Mutter. Pridejo tudi Berlinski filharmoniki s Kirillom Petrenkom, v klasičnih koncertnih ciklih pa imajo seveda svoje stalno mesto Dunajski filharmoniki, Orkester Mozarteum in Camerata Salzburg. Dirigirali bodo tudi Christian Thielemann, Igor Levit, Riccardo Muti in Franz Welser-Möst.

Salzburški festival je vedno nudil prostor mladim nadarjenim umetnikom. Letni projekt Young Singers Project ponuja priložnost ambicioznim pevcem, da se družijo z uveljavljenimi pevci, podobno je zastavljen program za mlade dirigente. Organizatorji pravijo, da te platforme udeležencem ponujajo vpogled v prihodnost klasične glasbe in so nekakšna valilnica naslednjih generacij salzburške umetniške kulture. 

Priporočamo