Festival Ljubljana bo na svojem osrednjem dogodku, ljubljanskem poletnem festivalu, ki se začenja 20. junija s tradicionalnim gala koncertom Poletna noč in zaključi 3. septembra s koncertom orkestra Gewandhaus iz Leipziga, ponovno gostil velike orkestre in glasbenike. Udeležiti se bo mogoče številnih komornih koncertov, glasbeno-gledaliških in gledaliških predstav, plesnih in filmskih večerov ter spremljevalnih dogodkov (Ljubljana Festival na Ljubljanici z dijaki in študenti glasbe, mojstrski tečaji Branimirja Slokarja, likovna kolonija).

Dogodki, ki se prodajajo sami

Po lanski jubilejni ediciji festivala je »zvenečih imen« letos nekoliko manj, vsekakor pa dogodkom očitno ne znižujejo zastavljene kakovostne ravni. Poleg že omenjenega orkestra Gewandhaus, ki mu bo dirigiral Herbert Blomstedt, prihaja v goste Bostonski simfonični orkester s svojim trenutnim glasbenim direktorjem Andrisom Nelsonsom, na klavirskem koncertu C. Saint-Saënsa pa se jim bo pridružil pianist Jean-Yves Thibaudet. In prihaja Kraljevi orkester Concertgebouw z maestrom Ivánom Fischerjem. Vsi trije orkestri nedvomno sodijo v svetovno prvo ligo. Še zanimivost: ravno danes bo orkester Concertgebouw v svoji dvorani v Amsterdamu krstno izvedel Koncert za orkester slovenske skladateljice Nine Šenk, jutri pa bodo izvedbo ponovili v nemški Filharmoniji Essen.

Ob elitnih dogodkih ljubljanski festival poskrbi tudi za dogodke, ki bolj množično privabljajo obiskovalce. Mnoge tudi ponavljajo. Če se je direktor in umetniški vodja festivala Darko Brlek na srečanju s sponzorji v mestni hiši ta teden pošalil, da Vlada Kreslina in njegovih tradicionalnih nastopov sploh ne oglašujejo več – letos bo v Križankah nastopil že dvaintridesetič – saj se vstopnice tako rekoč prodajajo same od sebe, izkušnje kažejo, da imajo veliko privržencev denimo tudi večeri filmske glasbe, zato jih bo na letošnji 71. festivalski ediciji kar osem (glasbeni odlomki iz filmskih upodobitev fantazijskih romanov, kot je trilogija Gospodar prstanov, in glasba Hansa Zimmerja). In vedno je med obiskovalci veliko zanimanja za muzikale – muzikal Mamma Mia!, ki je premiero po naročilu festivala doživel pred osmimi leti, bo denimo ogreval že predfestivalsko občinstvo (15. in 16. junija v Poletnem gledališču Križanke). Ponovno bo na sporedu še en slovenski muzikal, in sicer Povodni mož. Zagrebško Gledališče Komedija pa je v muzikal preobleklo animirani film Lepotica in zver (v sodelovanju z Disneyjem in Music Theatre International).

Med dogodke, ki bodo očitno magnet za širši krog ljudi, ravno tako štejejo gostovanje španske akrobatsko-gledališke skupine La Fura dels Baus, ki je pred leti že gostovala na Kongresnem trgu (z baletniki, »obešenimi« na nebo), tokrat pa prihajajo v Poletno gledališče Križanke s kar dvema predstavama v štirih večerih –​ to sta Pastorala za planet in Biti ali ne biti, ki bo celo doživela praizvedbo. Ponovno se na festival vrača tudi plesalka iz Seville, María Pagés, kraljica flamenka, s koreografijo Šeherezada. Popolna neznanka, ki po Brlekovih besedah zna prijetno presenetiti, pa bo nemška pevka in igralka Ute Lemper. Za glasbeno spremljavo kabaretnega večera bo poskrbel Slovenski mladinski orkester pod taktirko Žive Ploj Peršuh.

Pogrešajo Ruse

Edino, kar festivalu zelo manjka in kar so izpostavili tudi nekateri sponzorji, so ruski umetniki. Očitno bo treba počakati, da globalna nastrojenost do njih zaradi vojne v Ukrajini popusti. In da se na festival denimo ponovno vrne maestro Valerij Gergijev (morda prav s slovensko violinistko Lano Trotovšek, s katero sta že sodelovala). Zagotovo pa letos v Ljubljano ponovno prihaja operna megazvezdnica, sopranistka Ana Netrebko, imetnica tako ruskega kot avstrijskega državljanstva, ki se očitno ne pusti podrediti političnim pritiskom; nenazadnje ji bo morala največja operna hiša na svetu, Metropolitanska opera v New Yorku, izplačati precejšnjo odškodnino zaradi odpovedi že podpisanih angažmajev v lanskem letu. V Ljubljani bosta z njo njen soprog, tenorist Yusif Eyvazov, in dirigent Michelangelo Mazza, ki bo dirigiral Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija. Prihajajo z repertoarjem arij izključno iz Verdijevih oper, ki je sestavljen vrhunsko in zelo premišljeno, zagotavlja Brlek. Sloviti operni duo bo na oder povabil še dva pevska gosta, mezzosopranistko Eleno Zidkovo in baritonista Željka Lučića. Še en večer opernih arij se obeta nekoliko pozneje, ko bosta z Orkestrom Slovenske filharmonije nastopila sopranistka Sondra Radvanovsky in eden najbolj iskanih liričnih tenoristov ta hip na svetu Piotr Beczała. Še nekoliko pozneje v goste prihajata dve vzhajajoči vokalni zvezdi, tenorist Jonathan Tetelman in baritonist Ludovic Tézier.

Poleg glasbe poletni festival napoveduje več gledaliških, baletnih, plesnih, opernih dogodkov. Z Orffovo scensko kantato Carmina Burana v koreografiji Edwarda Cluga prihaja v goste mariborski baletni ansambel, uprizoritev režiserja Matjaža Bergerja Marguerite Duras: Zamaknjenost Lol V. Stein se bo zgodila v dislocirani enoti festivala, v galeriji v Kostanjevici na Krki, gledališče La Fenice prihaja z opero Madama Butterfly, Balet milanske Scale z večerom treh raznolikih koreografij, kazahstanski gostje Državno operno in baletno gledališče v Astani pa ravno tako s prepletom več koreografij pod naslovom večera Gala balet. Za rockerje po srcu bo na ogled rock opera The Wall z glasbo legendarne angleške skupine Pink Floyd in med izvajalci bo nekaj glasbenikov, ki so sodelovali z originalno zasedbo. 

Priporočamo