Na odru Gallusove dvorane Cankarjevega doma bo danes ob 19.30 gostovala plesna predstava Univerzum: Odisejada temnih kristalov znanega, večkrat nagrajenega britanskega koreografa in režiserja Wayna McGregorja. Uprizoritev je podprta z elementi digitalne tehnologije in domišljeno kostumografijo, v njej pa se plesalci prelevijo v podobe naravnih elementov – v vodo oziroma taleče se ledenike, ki jih pospremijo zadušeni kriki; v zemljo, kjer se prepletejo drevesne korenine in avantgardna moda; v zrak, ki se pokaže kot nebesna lepota skupaj z očesom, ki predirno strmi; in nazadnje v ogenj, ki nastopi kot požgan, v črnino odet gozd. Koreografska vizija, ki deluje kot mešanica fantazije in dokumentarnega filma, je nastajala v dialogu z govorjeno besedo; med predstavo je tako slišati glas mladega pesnika Isaiaha Hulla, ki med drugim izgovori besede, odločne in preroške: »The next generation pays the price.« Prihodnja generacija bo plačala ceno.
Predstava želi opozoriti, da je človek neločljiv del narave in da bo v najslabšem možnem scenariju v prihodnosti potonil skupaj z njo. Koreograf je delček navdiha vzel iz kultnega filma The Dark Crystal iz leta 1982, le da v tej plesni sedmini našega planeta ni lutk zlobnih ptičev in raznih fantazijskih likov, temveč je v ospredju vzdušje sveta na robu uničenja. Glavno McGregorjevo sporočilo je, da njegov svet ni izmišljen, temveč je resnična zgodba našega planeta.
Mnoštvo potencialov plesa
Wayne McGregor že skoraj trideset let spada v sam vrh sodobne in performativne umetnosti. Uveljavil se je s svojimi radikalnimi pristopi in tudi z razmišljanjem zunaj ustaljenih okvirov siceršnje plesne produkcije; odlikuje ga silna želja po odkrivanju najrazličnejših potencialov gibanja, pri čemer se ne boji eksperimentirati. Morda ga je v preteklosti prav to pripeljalo do dialoga z drugimi umetniškimi zvrstmi (navdih črpa na primer iz književnosti ali mode) kot tudi do vključevanja znanstvenih disciplin ter tehnoloških intervencij. Tudi zaradi tega so ga opazili celo v bolj tradicionalnih kulturnih institucijah, kot je londonski Kraljevi balet, kjer McGregor zadnja leta deluje kot stalni koreograf.
Za Newsnight je nekoč povedal, da se mora balet kot umetniška forma 21. stoletja še naprej razvijati in spreminjati, medtem ko je sam ples nekoč opisal kot priložnost, ko je lahko človek »neubogljiv na čudovito lep način«. McGregor je sicer kot oblikovalec giba sodeloval tudi pri različnih filmskih projektih, med drugim v franšizi Harry Potter in novem filmu The Outrun; prav tako je znan po svojih sodelovanjih z neprofesionalnimi plesalci. »Vsako telo ima svoj fizični arhiv. Kot koreograf moram tega potegniti na plan in najti načine, kako ga uporabiti in komponirati. Bolj različne tipe teles ko videvamo na odrih, bolj bodo ljudje razumeli, da ima ples kot ekspresivna umetniška oblika širok razpon,« je pojasnil v intervjuju za The Guardian.