Gibanica je nastala leta 2003 kot sodobnoplesna platforma, ki bi v nekaj dneh ponudila zgoščen vpogled v aktualno slovensko produkcijo na tem področju, skozi leta pa se je uveljavila kot bienalni dogodek, ki poleg izbranih plesnih predstav ponuja tudi pester spremljevalni program in strokovno ovrednotenje domačih plesnih dosežkov, kajti Društvo za sodobni ples Slovenije, ki skupaj z vrsto partnerjev organizira festival, na njem že dobro desetletje podeljuje tudi nagrade Ksenije Hribar za izstopajoče prispevke na področju sodobnega plesa.
Na 11. Gibanici, ki se bo začela jutri in bo potekala na sedmih prizoriščih, od Cankarjevega doma in Stare elektrarne do Kina Šiške ali Španskih borcev, se bo zvrstilo osem tekmovalnih predstav, ki jih je izbrala mednarodna selektorska zasedba, dva pogovorna dogodka ter pregled manj običajnih ali inovativnih formatov v sveže zasnovanem »fringe« programu. Na sobotni zaključni prireditvi bodo poleg festivalskih nagrad za najboljši predstavi po izboru občinstva in strokovne žirije podelili tudi že omenjene nagrade Ksenije Hribar, pri čemer je prejemnik te nagrade za življenjsko delo že znan – to je plesalec, koreograf in pedagog Iztok Kovač.
Težko izbiranje uprizoritev
Selekcijo tekmovalnega programa je kot običajno oblikovala tričlanska mednarodna ekipa, letos so bile v njej producentka in kulturna organizatorka Pia Krämer iz Nemčije, kustosinja in producentka Biljana Tanurovska Kjulavkovski iz Severne Makedonije ter slovenska plesalka, koreografinja in pedagoginja Maja Kalafatić, ki je priznala, da je bila naloga precej težavna. »Prijavljenih je bilo 49 predstav z zelo različnimi estetskimi ter vsebinskimi poudarki,« je povedala. »Pri tolikšnem številu kakovostnih, toda hkrati sila raznovrstnih uprizoritev je bilo zelo težko vzpostaviti skupni vrednostni sistem, po katerem bi sestavile ustrezen prerez slovenske plesne produkcije v zadnjih dveh letih. Na koncu smo se odločile, da predstavimo dela, ki ponujajo določeno svežino in razmišljajo o bodočih načinih plesne prakse, pri čemer obravnavajo tematike, kot sta denimo razmerje med tehnologijo, telesom in umetnostjo ali pa premislek položaja gledalca in performerja.«
Selektorice so izbrale sedem predstav, še ena, uprizoritev Reči reči v zasnovi in izvedbi Julie Keren Turbahn in Jana Rozmana pa se je v tekmovalni program uvrstila neposredno, ker je Jan Rozman na prejšnji Gibanici s predstavo Predmetenje prejel nagrado strokovne žirije. Poleg te si bo mogoče na festivalu ogledati še uprizoritve Oh, kako zelo običajno Bojane Robinson in Katje Legin, Venero v zasnovi in izvedbi Male Kline, performans Poljub avtorice Kristine Aleksove v sodelovanju z Loupom Abramovicijem in Tomažem Gromom, UFO: Poklon Katalini Ladik, preplet zvoka, giba, glasu in vizualij Irene Z. Tomažin in Jule Flierl, PČP – Preživljati čas plesaje v koreografiji Mateja Kejžarja, Vstajenje 2.0 avtorjev Bena Novaka, Elvisa Homana in Boštjana Simona ter večmedijska predstava Brina – kinestetični spomenik avtorjev Leje Jurišić, Bare Kolenc, Petra Kutina, Patrika Lechnerja in Mathiasa Lenza.
Pogovori in delavnice
O najboljši uprizoritvi bo odločala mednarodna strokovna žirija, ki jo sestavljajo Roberto Casarotto iz Italije, Dries Douibi iz Belgije in Lea Loeb iz Švice; gre za ugledne kuratorje in umetniške vodje raznih mrež ter festivalov v tujini. Letošnja Gibanica bo sicer na svojih skupno 18 dogodkih gostila več kot dvajset tujih producentov in programskih selektorjev, kar kaže na veliko mednarodno zanimanje za slovenski sodobni ples.
Diskurzivni program bo obsegal dva dogodka, pa je pojasnila članica umetniškega odbora Gibanice Mojca Kasjak. Na okrogli mizi Razvojne strategije na področju sodobnega plesa bodo v petek premišljevali trenutne strategije razvojnih politik na plesnem področju, v soboto pa bo sledil pogovor z avtoricami in avtorji predstav na letošnji Gibanici z naslovom V izgrajevanju. Prvič bodo na festivalu pripravili tudi tako imenovani »fringe program«, v katerega so povabili malo drugačne formate predstav, med njimi je denimo participativni performans Srečanja avtorice Tine Jeranko, ob tem pa bodo izvedli tudi dve delavnici. »Želimo si, da bi bil festival resnično praznik celotne plesne skupnosti,« poudarja Nina Meško, ravno tako članica umetniškega odbora Gibanice. »Upamo, da bo razširjeni program prispeval k tesnejšemu povezovanju vseh nas, ki smo tako ali drugače povezani s sodobnim plesom.«