Kadar neki uprizoritveni dogodek podpisuje režiser – oziroma atraktor, kakor svojo sintetizirajočo funkcijo imenuje sam – Dragan Živadinov, je že vnaprej jasno, da pač ne gre pričakovati »običajne« gledališke predstave, tudi sicer pa v takšnih primerih velja, da se je kakršnim koli pričakovanjem bolje izogniti; pa ne zgolj zato, ker gre za umetnika širokega zamaha, ki se je kljub svoji prepoznavni estetiki sposoben spoprijeti s precej različnimi formati, temveč zlasti zaradi njegove sposobnosti ustvarjanja »spektakla« tudi iz najbolj skopih izhodišč, kot je denimo povsem preprosto predavanje. V nekoliko razširjenem smislu to velja tudi za gledališki informans Severni red AČ::EL, ki ga je v produkciji zavoda Delak skupaj z rednimi in drugimi sodelavkami ter sodelavci pripravil v sredo v telovadnici Šolskega centra Ljubljana na Aškerčevi ulici – torej v istem prostoru, kjer je slikar Avgust Černigoj pred natančno stotimi leti, 15. avgusta 1924, odprl svojo prvo konstruktivistično razstavo, ki se je v več pogledih izkazala za prelomno (in katere obletnici je bil večer tudi posvečen). »To ni predstava, to je avantgardistično slavje!« je bil ob začetku jasen Živadinov.

Informans Severni red AČ::EL ni bil le dobrodošel ali celo nujen opomnik o pomembnem jubileju, temveč tudi polnokrven scenski dogodek.

Slikar in grafik Avgust Černigoj (1898–1985), ena izmed osrednjih osebnosti slovenske avantgarde, se je kot umetnik izrazito izoblikoval predvsem v času študija v Nemčiji, kjer je obiskoval celo slovito šolo Bauhaus v Weimarju, kjer se je seznanil tudi s konstruktivizmom in drugimi avantgardnimi tokovi; od tam je leta 1924 prišel v Ljubljano ter kmalu zatem v telovadnici takratne Tehniške srednje šole pripravil prej omenjeno razstavo, s katero je slovensko likovno prizorišče sploh prvič povezal s sočasnim dogajanjem po svetu, hkrati pa zamajal in izzval ustaljene lokalne predstave o umetnosti. Na njej je poleg konstrukcij, skulptur in arhitekturnih zasnutkov razstavil tudi dele različnih strojev ter druge predmete, ob tem pa stene prekril s parolami, kot so bile »Kapital je tatvina!« ali »Umetnik mora postati inženir, inženir mora postati umetnik!«, česar del strokovne javnosti ni sprejel z naklonjenostjo – znan je zlasti ogorčen odziv Izidorja Cankarja, takrat ugledne umetnostne avtoritete, ki je v šoku nad videnim skoraj začel suvati dela s podstavkov, s Černigojem pa je tudi besedno obračunal.

Dragan Živadinov 21.8.2024  gledališki informans Dragana Živadinova Severni red//AČ::EL ob 100. obletnici prve konstruktivistične razstave Avgusta Černigoja; Šolski center LjubljanaFoto: Luka Cjuha

Dragan Živadinov na gledališkem informansu Severni red AČ::EL, posvečenem stoti obletnici prve konstruktivistične razstave Avgusta Černigoja v Ljubljani. Foto: Luka Cjuha

Premislek vloge umetnosti

Informans seveda ni poskušal rekonstruirati same postavitve, temveč je na različne načine temeljito obdelal njen ožji in širši kontekst – s krajšimi predavanji, posnetimi ali v živo (Peter Krečič, Marko Jenko, Kristina Pranjić), videoprojekcijami (Gregor Mesec) in peščico dokumentarnih fotografij, a tudi z »ekscentričnimi« gibalnimi vsebinami in prispevki informerjev (Ivan Lotrič, Mak Tepšič, Mila Peršin, Bojan Mežnaršič), ki so z veznim besedilom in dodatnimi vložki dogajanje povezovali v celoto. Ta se je sicer v pretežni meri osredotočala na Černigojevo konstrukcijo EL, ki jo je najverjetneje posvetil ruskemu suprematistu Lazarju Lisickemu (bolj znanemu kot El Lisicki), in pa konstrukciji Lisickega z naslovom Radijski napovedovalec, vendar pa navsezadnje ne bi bila popolna, če iz nje ne bi izseval tudi pomen historičnih avantgard, tega začetka modernosti, za samo delo Živadinova, vključno s sklepno »postgravitacijsko« fazo.

Povedano drugače, informans Severni red AČ::EL ni bil le dobrodošel (ali celo nujen) priložnostni opomnik o pomembnem jubileju, za nameček še z dodano »informativno« vrednostjo, temveč tudi (in predvsem) polnokrven uprizoritveni dogodek, ki je v slabi uri na sveže zastavil vprašanja o naravi umetnosti in njenem »revolucionarnem« potencialu. K temu učinku so opazno prispevali še Dunja Zupančič, ki je oblikovala digitalne konstrukcije, sceno in kostume, sorežiser Aljoša Živadinov Zupančič in Miha Turšič kot avtor celostne podobe dogodka. 

Priporočamo