V okviru evropskega projekta Moj dom, pri katerem sodelujejo raznorodne umetniške in raziskovalne organizacije iz več držav, osredotoča pa se na premisleke posledic razpada nekdanje Jugoslavije, bo ljubljanski zavod Maska od srede do petka izvedel dva dogodka: prvi bo premiera predstave Šivi, ki jo je s sodelavci zasnoval glasbenik in performer Damir Avdić, drugi pa bo mednarodna konferenca Vojna in gledališče – pogled v preteklost, na kateri se bo v Kinu Šiška zvrstilo osem predavanj.

Kot pojasnjuje direktorica zavoda Maska Alja Lobnik, se v projektu Moj dom: begunci, migracije in zabrisani spomini po jugoslovanskih vojnah skozi raznovrstne prispevke srečujejo umetnost, teorija in politična misel, njegov cilj pa je spodbuditi večplastno mednarodno razpravo o novejši evropski zgodovini, s posebnim poudarkom na posledicah jugoslovanskih vojn v 90. letih preteklega stoletja, predvsem skozi teme travme, pregnanstva in spomina. Nanje se nanaša tudi analiza pojma »dom«, ki je v povojnem kontekstu povezan tako z izgubo kot iskanjem. »Tudi sicer nas območje nekdanje Jugoslavije zelo zanima, saj smo se njegovim neuresničenim potencialom posvetili že s ciklom Jugofuturizem,« je dodala.

»Iz zgodb posameznikov, ki so preživeli jugoslovanske vojne, lahko razberemo,
da se zgodovina ne ponavlja, ampak traja.«

Damir Avdić

 

Kako misliti umetnost

Mednarodna konferenca Vojna in gledališče – pogled v preteklost, ki sta jo zasnovala Gregor Moder in Blaž Kavšek, bo v četrtek in petek premišljevala predvsem umetnostne oziroma gledališke odzive na izkušnjo vojne in njene posledice. Sočasno s pripravo konference je nastajala tudi monografija z naslovom Vztrajnost zgodovine, ki bo vsebovala povezane prispevke. »Ob razpadu Sovjetske zveze so na Zahodu razglasili tako imenovani konec zgodovine, a kot smo lahko v naši bližini spremljali v naslednjih letih, se je ta še kako dogajala,« je izhodišče teh raziskovanj zarisal Gregor Moder. »Projekt, usmerjen pretežno v jugoslovanski prostor, smo začeli še pred vojnama v Ukrajini in Gazi – ki pa sta pokazali tudi, da ne gre le za premišljevanje nečesa preteklega, saj so se obravnavane tematike z vso silovitostjo spet pojavile v sedanjem času.«

»Med snovanjem zbornika in konference sta se v ospredje prerinila dva vsebinska poudarka,« je pristavil Blaž Kavšek. »Prvi je vprašanje, kako se umetnost sooča s travmo, ki jo povzročijo vojna, izgon ali izguba doma, ne nujno v smislu terapije, in kako v takih razmerah sploh misliti gledališče. Drugi pa se dotika odnosa do zgodovine – če se je zdelo, da jo želijo marsikje po svetu pozabiti, je Balkan zgodovino obudil.«

Zgodovina, ki se ne konča

V produkciji Maske pa je nastajala tudi predstava Šivi po besedilni predlogi Damirja Avdića, katere priprava se je prav tako začela že pred časom, premierno pa jo bodo uprizorili v sredo ob 20. uri v Stari mestni elektrarni, kjer bodo v naslednjih nekaj večerih sledile še štiri ponovitve. Besedilo temelji na avtobiografskih pričevanjih iz časa jugoslovanskih vojn, kakor je povedal Avdić, ki sicer podpisuje še avtorstvo glasbe in režijo, pa je cilj predstave povedati zgodbe, ki so se dogodile resničnim ljudem. »Vse zgodbe teh posameznikov govorijo o tem, kako se spopadajo z vsem, kar so preživeli – in iz njih lahko razberemo, da se zgodovina ne ponavlja, ampak traja,« ugotavlja. To, da se je nekdanja skupna država krvavo razklala po šivih, je povzročilo na tisoče novih šivov, ki jih – zavedno ali pa nezavedno – na sebi nosimo vsi.

Poleg Avdića bodo v Šivih nastopili še Asja Kahrimanović, Barbara Krajnc Avdić in Gregor Zorc, kot dramaturginja je sodelovala Andreja Kopač, za scenografijo in kostumografijo pa je poskrbela Nataša Recer

Osem sodelujočih

Na dvodnevni konferenci Vojna in gledališče – pogled v preteklost bodo prispevke predstavili Damir Arsenijević, Zala Dobovšek, Blaž Kavšek, Katja Kobolt, Gregor Moder, Djordje Popović, Oksana Timofeeva in Lana Zdravković.

Priporočamo