»Vesela sem, da bomo že drugič letos uprizorili novo besedilo kake slovenske dramatičarke,« pravi pred jutrišnjo premiero predstave #punceinpolpunce na odru Male Drame Vesna Jurca Tadel, vršilka dolžnosti ravnateljice ljubljanske Drame. Uprizoritev, ki je v priredbi in režiji Ivane Djilas nastajala po predlogi Jere Ivanc, se je po njenih besedah izkazala za »zahteven ter izzivalen projekt«, ki skozi sedem ženskih likov premišljuje njihovo vpetost v arhetipe, toda tudi možnost preseganja pripisanih družbenih vlog.
Nov čas, nove težave
Besedilo Jere Ivanc, ki je nominirano tudi za letošnjo Grumovo nagrado, je nastalo po naročilu Drame, izhodišče zanj pa naj bi bila drama Punce in pol britanske avtorice Caryl Churchill, ki je bila pri nas prvič uprizorjena leta 1986 prav v tem gledališču. Podobno kot v omenjeni igri se tudi v uprizoritvi #punceinpolpunce skupaj znajde sedem žensk izrazito različnih profilov, od zgodovinskih osebnosti do mitskih figur in fiktivnih likov, toda končna podoba predstave se po prepričanju Vesne Jurce Tadel močno razlikuje od tiste, ki jim je ponujala začetni navdih. »V štirih desetletjih od nastanka igre Caryl Churchill se je družbeni kontekst precej spremenil, spremenile so se tudi težave, s katerimi se spopadajo ženske,« pojasnjuje režiserka Ivana Djilas. »Zato sva se z Jero Ivanc, ki je tudi dramaturginja predstave, odločili, da se namesto na teme iz preteklosti raje osredotočimo na vprašanja, ki jih odpira današnji čas.«
Pri tem sta nekatere like iz besedila Caryl Churchill ohranili, druge zasnovali na novo, novo je tudi okolje, v katerem se te arhetipske osebe srečajo – namesto na večerji se #punceinpolpunce dogajajo v zaprtem gledališču, kjer bi se morala začeti »slavnostna sezona opolnomočenja žensk«. Ker pa je ta zdaj v celoti odpovedana, se znajdejo igralke, ki naj bi odigrale vloge, kot so lepa Vida, trojanska Helena ali papežinja Ivana, na točki tehtnega premisleka o širšem stanju družbe...
Med kabaretom in grotesko
»Lahko rečem, da se je v zadnjem času odprl prostor za nove načine interpretacij ženskih likov, tem in družbenih odnosov, s takšnimi projekti pa želim prispevati k temu, da bo odprt tudi ostal,« med drugim dodaja režiserka. Pristavlja, da v uprizoritvi nadaljuje z raziskovanjem nekaterih poudarkov, ki se jih je lotila že v minuli sezoni s predstavo Moj mož po zgodbah Rumene Bužarovske. »Vendar sem se v njej ukvarjala bolj z obdelovanjem balkanskih ženskih arhetipov, tu pa se družbenih vlog žensk lotevamo na širši in tudi bolj splošni ravni.«
Iva Babić, ki bo nastopila v vlogi papežinje Ivane, je besedilo označila kot zelo prodorno, v procesu pa se je izkazalo tudi, da je bilo treba do obravnavane snovi pristopati z določeno mero samoironije. »Prav s humorjem in vzpostavljanjem distance do stereotipov, v katere si ujet, se je teh mogoče osvoboditi,« ugotavlja Maša Derganc, ki bo odigrala trojansko Heleno. »O njej vemo predvsem to, da je bila lepa, toda nanjo je mogoče pogledati tudi drugače – kot na uspešno žensko, ki si je lahko sama izbrala moža in ki je jasno vedela, kaj hoče.« Po njenih besedah je nastal nekakšen kabaret s pridihom groteske, v katerem na ženske ne gledajo kot na žrtve, temveč predvsem secirajo in razgaljajo vso navlako, ki jo je nanje naložila družba. V predstavi poleg njiju igrajo še Silva Čušin, Nataša Živković, Mia Skrbinac, Nina Valič in Saša Pavček. x