Dunajski večer vodje ljubljanskega Baleta Renata Zanelle je baletni diptih, ki bo po avgustovski premieri v Cankarjevem domu nocoj pod naslovom Dunajski večer v Operi zaživel še na domačem odru v SNG Opera in balet Ljubljana. Koreograf je plesni večer sestavil iz že nastalih koreografij Vsi na valček in Opus 73, ki jih je za ljubljanski baletni ansambel le nekoliko priredil. Obe koreografiji odsevata zgodovinski čas in vpliv glasbe na evropsko zgodovino.

Poklon evropski zgodovini

Najprej se bodo poklonili tradiciji novoletnih koncertov Dunajskih filharmonikov. Zanella je nekoč kot vodja baletnega ansambla Dunajske državne opere in koreograf dogodka, nazadnje leta 2017, ustvarjal koreografije na priljubljene melodije avstrijskih skladateljev, ki jih filharmoniki igrajo na tradicionalnem koncertu prvi dan novega leta. Ustvaril je balet, ki je postal zaščitni znak tamkajšnjih baletnikov.

»Vsi na valček je nostalgična, moderna, romantična in zabavna baletna poslastica, polna energije in humorja,« zagotavlja Zanella. Med skladbami so Pizzicato polka Johanna Straussa ml. in Josefa Straussa, Adagietto iz Mahlerjeve 5. simfonije in Koračnica Radetzkega Johanna Straussa. V koreografijo za ljubljanski ansambel je dodal še nekaj nove glasbe in na tak način ustvaril posebno različico.

Med moško in žensko energijo

Koreografijo Opus 73 pa je navdahnil Beethovnov Koncert za klavir in orkester št. 5 v Es-duru, op. 73, posvečen klasicizmu v plesu. Svoj zadnji klavirski koncert, znan tudi pod naslovom Imperator, je skladatelj dokončal leta 1809, ko je Napoleon osvojil Dunaj. Kot »človeku nove dobe« mu je nasedel tudi Beethoven, zato mu je posvetil delo. Orkester je uporabljen kot močna vojska v kontrastu z nežnim zvenom klavirja (solist bo pianist Petar Milić), koreografa pa je navdihnilo tudi skrivnostno pismo Nesmrtno ljubljeni, ki naj bi ga skladatelj napisal tik pred nastankom klavirskega koncerta. »Koreografija sloni na dveh stebrih: neizmerni moči, ki deluje kot moška sila, in romantičnem vzdušju, ki je povezano z žensko energijo,« pravi koreograf.

Kostumografija je delo Anne Marie Legenstein, Alexandre Burgstaller (Opus 73) in Olgice Gjorgieve (Vsi na valček), prvi dve se podpisujeta tudi pod scenografijo, medtem ko je svetlobo poleg koreografa sooblikoval še Jasmin Šehić. Orkester bo vodila dirigentka Živa Ploj Peršuh. Premieri na domačem odru bo do 20. aprila sledilo še šest predstav.

Priporočamo