Novela Mali princ pisatelja Antoina de Saint-Exupérya bo barvita, intimna in kompleksna baletna predstava, o kateri ustvarjalci v SNG Opera in balet Ljubljana pravijo, da ni namenjena le otrokom in mladini, najdemo se v njej in seveda v čudoviti univerzalni zgodbi o osamljenosti, prijateljstvu, ljubezni in izgubi tudi odrasli. Obljubljajo, da bo gledalce popeljala v »gledališče planeta«. Baletni solist in koreograf Lukas Zuschlag je dobil priložnost, da postavi svoj prvi celovečerni balet, skladateljica Aleksandra Naumovski Potisk pa prvo priložnost, da po naročilu napiše glasbo za veliko nacionalno umetniško hišo.

Skladateljica in pianistka Aleksandra Naumovski Potisk je napisala novo glasbo za baletno predstavo Mali princ. F Janez Kotar

Skladateljica in pianistka Aleksandra Naumovski Potisk je napisala novo glasbo za baletno predstavo Mali princ. Foto: Janez Kotar

Kompleksnost zgodbe in glasbe

Aleksandra Naumovski Potisk je profesorica klavirja na Glasbeni šoli Vič - Rudnik, koncertna pianistka, skladateljica in ima svoje kulturno društvo Cona 8, kjer uprizarjajo njene opere in balete za otroke. Leta 2017 so v Slovenski filharmoniji premierno uprizorili njeno prvo opero za otroke Glasbena hiša (v koprodukciji z mariborsko Opero in SF), v berlinskem Brechthausu pa še njeno opero za otroke Martin Krpan, ki je doslej doživela že petdeset ponovitev. Leta 2018 je v Cankarjevem domu premierno zaživel njen prvi balet za otroke La Fontainove basni, leta 2021 pa je krstno izvedbo doživela še ena njena opera, Mehurčki. Trenutno piše novo komorno opero za otroke Trije psi, kjer bo šlo za kombinacijo stripa in opere, premiero pa bo doživela februarja prihodnje leto.

»Dostikrat me sprašujejo, ali je treba za otroke komponirati drugače. Prepričana sem, da ne, kajti otroci so zelo inteligentna bitja in odrasli jih pogosto na neki način podcenjujemo. Ni potrebe, da bi glasbo zanje zapakirala zaščitniško.«

Aleksandra Naumovski Potisk, skladateljica in pianistka

 

»Mali princ je knjiga, ki jo je treba prebrati večkrat v življenju, saj zmeraj odkriješ nekaj novega. Šele zdaj vidim, kako je delo kompleksno na več nivojih, in iz tega sem izhajala tudi pri pisanju glasbe. Moja iztočnica je bila, da naj bo glasba dostopna, komunikativna, poslušljiva. Je pa kompozicijsko zelo zahtevna, ima prepletene strukture, odločila sem se tudi za lajtmotive, se pravi kratke fraze, ki opišejo neko osebo ali mesto. Vsi ti motivi so zgrajeni iz ene osnove, ki jih potem tokom skladbe permutiram, se pravi, jim dam drugačno strukturo. Če se navežem na znameniti stavek iz knjige 'bistvo je očem prikrito', ima tudi glasba veliko skritih elementov in simbolov, ki sem jih skušala umetelno umestiti v samo kompozicijo,« je povedala skladateljica. Zahtevnost partiture je potrdil tudi dirigent Ayrton Desimpelaere, ki je z letošnjo sezono postal novi hišni dirigent ljubljanske Opere. Je pa izpostavil, da člani orkestra v igranju naravnost uživajo, ker je »glasba polna, sveža in barvita«. Balet so posneli tudi v studiu na nacionalnem radiu.

Malega princa bo upodobila balerina Marin Ino, v alternacijah pa še Nina Kramberger in Mariya Pavlyukova. F Darja Štravs Tisu

Malega princa bo upodobila balerina Marin Ino, v alternacijah pa še Nina Kramberger in Mariya Pavlyukova. Foto: Darja Štravs Tisu

Glede didaktičnega pristopa skladateljica pravi: »Dostikrat me sprašujejo, ali je treba za otroke komponirati drugače. Prepričana sem, da ne, kajti otroci so zelo inteligentna bitja in odrasli jih pogosto na neki način podcenjujemo. Ni potrebe, da bi glasbo zanje zapakirala zaščitniško.« Zanimivost je tudi ta, da je glasba nastajala hkrati z gibom. »Skladatelj se lahko pisanja loti na dva načina: delo lahko napiše vnaprej, lahko pa nastaja timsko, kot je v našem primeru. To je sicer dosti bolj zapleteno, razburkano, na koncu pa dosti bolj zadovoljujoče. Koreograf je recimo želel bolj izpostavili vlogo Vrtnice, zato me je prosil, če lahko kompozicijo na določenih mestih podaljšam, in sem to tudi storila,« je povedala skladateljica.

Balet z libretom

Mali princ se ponaša celo z libretom, ki sta ga napisala dramaturginja Tatjana Ažman in koreograf predstave Zuschlag. »Vsak si predstavlja, da se pri libretu nekdo usede in začne pisati besedilo od začetka do konca. Najin proces dela pa je bil drugačen, Lukas ga je vodil zelo pametno in premišljeno, tudi mene, ko sva se recimo odločila, da ne bo pripovedovalca in da bo predstava v celoti brez besed. Bistveno je bilo to, da sem zaupala jeziku plesa in se prepustila razumevanju zgodbe na nekem drugem nivoju.«

Koreografu Lukasu Zuschlagu se je zdelo pomembno, da v barviti in kompleksni predstavi izpostavi tudi prostor za tišino, »tisto tišino, ki se jo doživlja z namenom«.

Zuschlag, hvaležen za priložnost, ki jo je dobil kot koreograf, je dodal: »Mislim, da je najbolj posebno pri tej zgodbi to, da lahko vedno v njej najdemo nekaj novega.« Predvsem pa ga je navdušila izjemna pripravljenost ansambla za delo, vzdušje, predanost in kreativnost. Zdelo se mu je zelo pomembno, da ansambel pokaže čim več različnih načinov plesa, zato bodo »eni na špicah, drugi bodo bosi, tretji bodo plesali zelo sodobno, kar zna biti za otroke zelo zanimivo«. Pomembno se mu je zdelo tudi, da ustvari prostor za tišino, »tisto tišino, ki se jo doživlja z namenom«. Posebno mesto je dal vlogi Pilota, ki je nekakšna odrasla različica Malega princa. Na premieri bo v vlogi Pilota zaplesal Lukas Bareman, Princ bo balerina Marin Ino, Vrtnici pa bo dušo vdahnila Nina Noč.

Koreografu Lukasu Zuschlagu se je zdelo pomembno, da v barviti in kompleksni predstavi izpostavi tudi prostor za tišino, »tisto tišino, ki se jo doživlja z namenom.« F Darja Štravs Tisu

Koreografu Lukasu Zuschlagu se je zdelo pomembno, da v barviti in kompleksni predstavi izpostavi tudi prostor za tišino, »tisto tišino, ki se jo doživlja z namenom«. Foto: Darja Štravs Tisu

Umetniški vodja baleta Renato Zanella, ki je zaslužen za idejno zasnovo baleta, je dejal, da je prepričan, da z baletom Mali princ nadaljujejo tradicijo baletnih uspešnic za otroke, ki sta jo zaorala že baleta Picko in Packo ter Peter in volk. V aktualni predstavi so angažirane tri zasedbe, premieri pa bo v septembru sledilo še enajst ponovitev. Zaradi velikega povpraševanja že iščejo nove termine. 

Vlogo Pilota bo na premieri odplesal Lukas Bareman, pozneje pa jo bodo plesali še Matteo Moretto, Oleksandr Koriakovskyi in Filippo Jorio. F Darja Štravs Tisu

Vlogo Pilota bo na premieri odplesal Lukas Bareman, pozneje pa jo bodo plesali še Matteo Moretto, Oleksandr Koriakovskyi in Filippo Jorio. Foto: Darja Štravs Tisu

Priporočamo