Festival Art Stays, tokrat že triindvajseti po vrsti, si je skozi leta pridobil ugled v tujini in doma in danes sodi med najpomembnejše manifestacije sodobne, predvsem likovne umetnosti v Sloveniji in v tem delu Evrope. Ptuj obiščejo številni likovni umetniki, kustosi, glasbeniki, galeristi in predstavniki fundacij. Organizatorji – Kulturno-umetniško društvo ART STAYS – povabijo umetnike, da ustvarjajo v zvezi z aktualnimi tematikikami, letos je rdeča nit PRAH: Kajti prah si in v prah se boš vrnil.

Prizorišča 23. edicije festivala bodo Galerija mesta Ptuj, Dominikanski samostan, Miheličeva galerija, Ptujski grad, vzhodni stolp Ptujskega gradu, Galerija Luna, Razstavišče Knjižnice Ivana Potrča Ptuj, Galerija Magistrat, Ozka galerija, grad Borl, Galerija FO.VI, razstavišče Kreativnega centra Breg, oder na Slovenskem trgu ter trgi in ulice starega mestnega jedra.

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Yuima Nakazato: Dust to Dust, still, Kenija. Foto: arhiv festivala

Točka odhoda in prihoda

Galerista in direktorja festivala Jernej Forbici in Marika Vicari z letošnjo temo le nadaljujeta razmisleke o odnosu med človekom in okoljem, ki sta jih zastavila že pred leti, pri tem pa ju zanimajo tako možnosti kot ranljivosti. Pravita, da je »negotova in pogosto krhka narava prihodnosti odvisna od naše sposobnosti skrbnega upravljanja naravnih virov in postprodukcije, kar odraža našo nenehno željo po spreminjanju in preoblikovanju sveta«.

Zato menita, da je treba pristopiti zavestno in poiskati tako fizični kot konceptualni prostor, na katerega lahko vplivamo in pri tem ravnamo odgovorno. »Prah« razumeta kot točko odhoda in prihoda, kot ozemlje pripadnosti in vrnitve, predvsem pa kot kompleksno estetsko izkušnjo z napetostmi in mejami. »Tema in material se morda zdita preprosta, vendar vsaka umetniška raziskava razkrije različne posledice: družbene, zgodovinske, geografske ali fizične,« še pravita.

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Paul Hazelton: Mati in hči, 2021. Foto: arhiv festivala

Festival se vedno začne z otvoritvenim koncem tedna – letos bo med 10. in 14. julijem – ko razstavna prizorišča odprejo vrata. Igrala se bo glasba, pripravili so delavnice, performanse, pogovore in druge dogodke. Inavguracija bo pripadla performansu Iz prahu zemlje francoskega umetnika in koreografa Juliena Klopfensteina, ki se bo ob 18. uri odvil v dvorani Dominikanskega samostana. Sledila bo otvoritev velike razstave ORGanism slovenskega kiparja Boštjana Kavčiča. Predstavil se bo skozi performans daritve na mostu za pešce (v sodelovanju z ZDSLU) ter s serijo skulptur v Dominikanskem samostanu in na Ptujskem gradu. Ob 20. uri se bo odprla še osrednja razstava PRAH v Galeriji mesta Ptuj. Večer bo zaključil nov medijski set v živo Marka Batiste z naslovom Zgodbe vulkanskega prahu, ki bo predstavljen na festivalskem odru na Slovenskem trgu.

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Claudia Kübler: Regolith II. Foto: arhiv festivala

Umetnine po lokacijah

Organizatorji pravijo, da sta med najbolj pričakovanimi umetniki na letošnjem festivalu fotograf Vincenzo Castella, ki bo v Galeriji Luna v sodelovanju s Studiem la Città predstavil poglobljeno študijo sakralne renesanse Aiming the Dust, in švicarska umetnica Claudia Kübler, ki se bo v Galeriji mesta Ptuj predstavila z instalacijo Best Case, Worst Case, Average Case, ki prikazuje večstoletne sledi v plasteh kamnin in zemlje.

Sicer sta na osrednji razstavi v ptujski galeriji predstavljena tudi Italijana Filippo Berta s konceptualnim video projektom Like the Dust in the Wind (v sodelovanju z galerijo Prometeo by Ida Pisani), ki raziskuje krhkost in moč človeške identitete, ter Maria Elisabetta Novello z dvema instalacijama: 11687 GRAMMI CIRCA in Archivio Polvere (v sodelovanju z Galleria Fumagalli in Studiem Faganel).

Delo poljskega umetnika Wojteka Radtkeja se ukvarja s poljem med umetnostjo in znanostjo ter razmišlja o sledovih spomina, argentinski multidisciplinarni umetnik Juan Sorrentino predstavlja preobrazbo materije in narave v pepel skozi zvok, Nemec Wolfgang Stiller pa v delih iz serije Matchstickmen obravnava preobrazbo in metamorfozo človeka. Sodelujeta tudi mlada slovenska kiparka Jera Dacar z delom o današnji toksični družbi in Metod Frlic z monumentalnim delom Čas nič, ki spominja na razbito peščeno uro in simbolizira odtekanje časa.

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Bojan Golčar: Usedline in sledovi/Sediments and Traces. Foto: arhiv festivala

Ptujski grad gosti razstavo angleškega kiparja Paula Hazeltona s tridimenzionalnimi strukturami iz prahu in las ter razstavo južnoafriške umetnice Talye Lubinsky z naslovom Marmorni prah (Marble Dust), ki iz razpadajočih listov ustvarja nove sledi. V Miheličevi galeriji že omenjena umetnica Claudia Kübler predstavlja instalacijo Regolith s temo geomorfnega procesa, italijanski umetnik in pisatelj Gabriele Picco »prazni« vrečke s spomini in zgodbami ter iz tega prahu ustvarja slike, češki konceptualni umetnik Tomáš Koudela se osredišči na »Nowhere to go, still I walk« in »Everything is in motion«, italijanska umetnica Serena Vestrucci slika platna s kozmetiko in ustvarja iluzorne prostore, Liza Libenko iz Češke pa upodablja melanholijo in dekadenco kot tanko mejo med življenjem in smrtjo. Paolo San Martín iz Čila uporablja provokativen duhovit pop jezik, Marek Schovanek, češko-kanadski umetnik, pa evocira človeški obstoj z ustvarjanjem sodobnega mozaika dobe antropocena.

Bojan Golčar v Ozki galeriji Art Stays raziskuje zgodovino svojega mesta, zapisano v prahu, s serijo fotografskih posnetkov z naslovom Usedline in sledovi. Giuseppe Ripa se v razstavnem prostoru Knjižnice I. Potrča Ptuj predstavlja s serijo Drift & Shift, ki sta jo kurirala Gianluca Marziani in Italo Bergantini. Organizatorji dopolnjujejo festival še z ustvarjalnostjo mladih. Na razstavi Utelešenje minljivosti v Kreativnem centru Breg v Majšperku so dela Ane Janež, Ajde Kadunc, Blažke Križan, Alje Košar, Anastazije Pirnat in Katarine Marov, projekt Prašni delci časa v Galeriji Magistrat je delo dijakov Umetniške gimnazije Ptuj, multidisciplinarni projekt Plesne skupnosti GEA Prahajanja pa bo predstavljen na gradu Borl, kjer bo še nekaj instalacij. 

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Julien Klopfenstein: From the Dust of the Earth. Foto: Oleg Borisuk

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Delo Boštjana Kavčiča na veliki razstavi ORGanism. Foto: arhiv festivala

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Delo Marie Elisabette Novello, 2018. Foto: arhiv festivala

O prahu, času, odhajanjih in vrnitvah

Iz projekta OoopopoiooO na gradu Borl. Foto:  Lorenzo Burlando

Priporočamo