Festival Pranger se v svoji 21. izdaji vrača z ustaljenim programom, katerega hrbtenica so kritiške razprave o devetih izbranih pesniških zbirkah, in osveženim imenom (»festival kritike, prevoda in branja poezije«), s katerim želijo natančneje poudariti usmeritev festivala v odprt, toda poglobljen premislek o umetnosti poezije. Med 2. in 6. julijem se bo tako v Ljubljani in nato še Rogaški Slatini zvrstilo več dogodkov, od tematskih pogovorov in branj do kritiških debat ter podelitve Stritarjeve nagrade, ki jo literarnim kritikom in kritičarkam namenja Društvo slovenskih pisateljev.

Tudi letos se bo Pranger začel v Ljubljani – uvedla ga bo konceptualna razprava Poezija & šala, ki bo v torek ob 19. uri v prostorih Vodnikove domačije Center. Na debati o tem, kakšne razsežnosti lahko šala zavzema v poeziji, kdaj ji je podrejena in kaj vanjo prispeva, bosta sodelovala pesnica Andreja Štepec ter pesnik in kritik Blaž Iršič, pogovor pa bo povezovala Ajda Bračič. Večer zatem bo na istem prizorišču ob isti uri sledil Prangerjev pesniški večer. Na njem se bodo s svojo poezijo predstavili pesniki, katerih zbirke so sodelujoči kritiki izbrali za podroben premislek in pogovor.

Priložnost, kakršnih je malo

Od četrtka do sobote se bo festival preselil v Rogaško Slatino, kjer bo sledil osrednji del programa, kritiško pretresanje izbrane poezije na treh razpravah, ki jih bo vodila Diana Pungeršič. Kot kritiki in kritičarke so bili letos povabljeni Silvija Žnidar, Luka Benedičič in Jelka Kernev Štrajn – vsak je izbral tri avtorice oziroma avtorje z njihovimi pesniškimi zbirkami, izdanimi v zadnjem času. Tudi tokratni nabor je slogovno in tematsko raznovrsten. Luka Benedičič je izbral zbirko Nekajkrat smo zašli, zdaj se vračamo Miljane Cunta, ki je sicer zanjo prejela tudi nagrado Prešernovega sklada, pa zbirko Od točke nič Tonje Jelen ter prvenec Z luknjami v prepihu mlade pesnice Lare Božak. Jelka Kernev Štrajn je v razpravo predlagala pesniške zbirke Tuskulum Denisa Škofiča, ki je za to knjigo nedavno prejel Cankarjevo nagrado za najboljše literarno delo preteklega leta, zbirko Ampak, kdo? Nine Dragičević ter zbirko Pot z Unij in naprej Primoža Reparja, sicer izdano pod psevdonimom Zdrav Ko Riba. Silvija Žnidar je v premislek uvrstila pesniške zbirke Jabk Vesne Liponik, To se ne pove Ane Pepelnik in Večerna zora Matjaža Zorca.

»Zelo se veselim sodelovanja na festivalu, saj je ta dragocena priložnost za poglobljene in temeljite pogovore o poeziji, kakršnih sicer izrazito manjka,« ob tem pripominja pesnica Vesna Liponik. »In slovenska pesniška scena je zares bogata in raznolika, po kakovosti pa primerljiva z najbolj vidno ter nagrajevano svetovno pesniško produkcijo.«

»Drugačna« Stritarjeva nagrada

Eden od vrhuncev Prangerja je zagotovo tudi slavnostna podelitev Stritarjeve nagrade za obetavnega kritika ali kritičarko, ki zdaj postaja nagrada za literarno kritiko sploh. Kot pojasnjuje predsednik Društva slovenskih pisateljev Dušan Merc, je razlog v tem, da postaja kritika čedalje bolj nekakšno »začasno početje«, saj mnogi mladi kritiki kmalu poniknejo ali se začnejo ukvarjati s čim drugim, samo redkim pa pisanje kritike pomeni neko temeljno lego.

Sestavni del festivala je tudi osnovnošolski natečaj Ela – Mali Pranger, poimenovan po pisateljici Eli Peroci. Na temo objema je nanj letos prispelo 360 prispevkov otrok iz šol po vsej Sloveniji, kar je občutno več kot lani; med njimi je žirija izbrala pesmi 49 mladih ustvarjalk in ustvarjalcev, ki so jim priznanja slavnostno podelili maja v Aninem dvoru v Rogaški Slatini. Med festivalom bo v atriju Kulturnega centra na ogled še razstava oblečenih knjig, kakor so jo za Slovenske dneve knjige v Mariboru pripravili dijaki oziroma dijakinje Srednje lesarske in gozdarske šole Maribor. Vstop na vse dogodke je prost. 

Priporočamo