Festival bo tudi sicer letos programsko močan: v tekmovalnem programu se bo pomerilo kar 63 filmov, od tega enajst celovečercev ter pet dokumentarnih filmov, ki so nastali ob 30. obletnici samostojne Slovenije. Med celovečernimi igranimi je opaziti zanimiv trend mladinskega filma, kot so Vesolje med nami Rahele Pirc Jagrič, božična Kapa Slobodana Maksimovića ter slovensko-avstralski prvenec Moja Vesna Sare Kern. Izstopa pa tudi močna reprezentiranost filma ceste, ki bo na portoroškem filmskem platnu vsaj za nekaj dni zapolnil splošen družbeni manko spontanih potovanj in izletov, ki je nastal kot posledica zadnjih dveh let fizičnih omejitev in restrikcij. Na razburljive poti prek slovenskih meja nas bodo tako s predelanimi motorji, avtobusom in starim avtodomom odpeljali filmi Jezdeca Dominika Menceja, Orkester Matevža Luzarja in Dedek gre na jug Vinčija Vogua Anžlovarja.

Vzpon animiranih filmov

Kot fenomen letošnjega programa kratkih filmov gre izpostaviti predvsem izjemno zastopanost animiranih in študijskih filmov; slednji predstavljajo skoraj polovico študentskega programa. Slovenska animacija je ne nazadnje slavila že lani, ko sta vesni za najboljši animirani film in posebne dosežke prejela mednarodno odmevna filma Steakhouse Špele Čadež ter animirano-dokumentarni Babičino seksualno življenje Urške Djukić, ki se je pretekli teden uvrstil med peterico kratkih filmov, nominiranih za evropsko filmsko nagrado. Slovenska animacija, ki na domiselne in vizualno vznemirljive načine odpira včasih otroške, spet drugič izrazito odrasle teme, se tako vse bolj utrjuje kot enakovredna zvrst igranemu in dokumentarnemu filmu. Med letošnjo bero gre tako izpostaviti ročno animacijo Legenda o Zlatorogu režiserke Lee Vučko iz več kot 8000 risb, Almo, neuklonljivo žensko Andreja Kamnika in Huiqin Wang, ki nas skozi ilustracijo in kolažno animacijo popelje skozi življenje Alme Karlin, prikupno otroško animacijo Bimberli Roka Predina ter Pravo Pepelko Sare Božanić, ki na novo interpretira pravljico o Pepelki in je nastala po navdihu ilustracij in zgodb otrok iz pomurske regije. V sklopu kratkih manjšinskih koprodukcij se s svojo bizarno animacijo iz plastelina s filmom O denarju in sreči vračata Ana Nedeljković in Nikola Majdak, medtem ko se v tehnikah računalniške, stop-motion, plastelina in risbe s svinčnikom v sklopu študijskih filmov izkaže tudi nova generacija. Zanemariti ne gre niti eksperimentalnega filma, ki v program kratkih filmov vnaša dodatni sloj nekonvencionalnosti in svežine; med njimi bo mogoče ujeti lanskoletnega zmagovalca Festivala kratkega filma www.s-n-d.si Sare Bezovšek, esejistični premislek o rezilni žici na meji Evropske unije Obzornik 670 – Rdeči gozdovi Nike Autor ter vizualno-zvočni impulz XX Vasje Lebariča in Julija Zornika.

Tudi sicer je letošnje leto za animacijo pomembno: Društvo slovenskega animiranega filma, ki bo na festivalu podelilo stanovske nagrade za najboljšo režijo, lutkovno podobo in tehniko animacije, namreč v petek, 28. oktobra, obeležuje mednarodni dan animiranega filma, tega pa bo pospremila premierna projekcija digitalizirane kopije prvega slovenskega animiranega filma 7 na en mah, s katero se bodo poklonili pionirju slovenske animacije Saši Dobrili. 

Priporočamo