Dobrih praks na področju literarnega posredovanja je v svetu veliko, kot tudi priljubljenih in uspešnih oblik mednarodnega sodelovanja. Na nedavnem Frankfurtskem knjižnem sejmu in sejmu v Bologni so založbe vzpostavljale vezi s tujimi založniki, zdaj pa bo te stike ohranjala in zanje skrbela Ljubljana Literary Agency (LLA). LLA je tako prva mednarodna literarna agencija pri nas, ki spada pod okrilje založbe Pivec, njena vodja pa je Senja Požar, ki že vrsto let dela v založništvu in se specializira v prodaji in posredovanju avtorskih pravic v tujino. Kot je dejala direktorica založbe Pivec Zala Stanonik, je po »odmevnih gostovanjih Slovenije v tujini čas, da poskrbimo za sistemsko umestitev slovenske literature v širši kontekst ter da ta prestopi meje države. Predvsem pa je skrajni čas, da se izkoristi gostovanja v tujini v prid slovenski literarni sceni.«

Alpsko-mediteransko povezovanje literature

Vodja LLA Senja Požar pa je povedala, da je v letih, odkar se ukvarja s prodajo pravic v tujino, prodala pravice za čisto vse literarne zvrsti, od otroških pa do kuharskih knjig. »Tako sem spletla široko mrežo poznanstev in se povezala s številnimi tujimi agencijami, svoja poznanstva pa bom sedaj stkala oziroma povezala z Ljubljansko literarno agencijo,« je povedala in dodala, da je cilj agencije predvsem zastopanje alpsko-mediteranskega prostora. Agencija pa ne bo skrbela le za širitev slovenskih avtorjev in avtoric v tujino, ampak bo slovenskim založnikom tudi pomagala kupovati pravice iz tujine. Poleg tega bo zastopala širši alpsko-mediteranski prostor, povezala založnike iz držav nekdanje Jugoslavije kot tudi založnike iz drugih držav nam bližnjega geografskega prostora.

Small & Smart

LLA se v tujini predstavlja s sloganom Small and Smart (majhni in pametni), saj se po mnenju Senje Požar nima smisla pretvarjati, da je slovenski knjižni trg velik, vendar je prav majhnost našega trga tista, ki tuje založnike najbolj privablja. Cilj agencije je, da v roku treh let pod svojim okriljem združi čim več slovenskih avtorjev in avtoric kot tudi založnikov. Na kakšen način bodo avtorji ali založniki sodelovali z agencijo, bo stvar poslovnega dogovora. Vsekakor pa bodo pri LLA poskrbeli, da bodo tiste avtorje in založbe, ki bodo pod njihovim okriljem, predstavljali po vsem svetu. Senja Požar pove, da so zanimanje za agencijo že pokazale severnoevropske države kot tudi založniki iz Združenih držav Amerike in Kanade, čeprav je bila komaj uradno ustanovljena. »Takšno zanimanje pa se bo le še širilo,« dodaja. Namen agencije je torej, da namesto založb ali avtorjev samih skrbi za prodajo in posredovanje pravic v tujino ali odkup le-teh. Kako uspešna bo agencija, pa se bo pokazalo v treh letih. 

Priporočamo